• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Anonym

Jag tycker att ni får göra precis hur ni vill, folk är alltid dömande.
    Men en tanke bara, varför måste ett bröllop kosta 50 000-100 000? Det är ju gratis att gifta sig.
    När jag ska gifta mig kommer det nog inte bli så dyrt iallafall då man kan laga mat och dekorera och sånt själv. Man behöver ju inte välja det finaste och dyraste...

• Marina Elena
    Anonym skrev 2009-06-15 12:41:02 följande:
    Jag tycker att ni får göra precis hur ni vill, folk är alltid dömande.Men en tanke bara, varför måste ett bröllop kosta 50 000-100 000? Det är ju gratis att gifta sig. När jag ska gifta mig kommer det nog inte bli så dyrt iallafall då man kan laga mat och dekorera och sånt själv. Man behöver ju inte välja det finaste och dyraste...
    men det är ju underbart att få den klänning o de smycken man alltid drömt om, få ha festen i en fin lokal där folk passar upp på en..god mat o dryck, stor tårta..ett bra band som spelar..
  • Anonym

Marina Elena skrev 2009-06-15 12:43:48 följande:

men det är ju underbart att få den klänning o de smycken man alltid drömt om, få ha festen i en fin lokal där folk passar upp på en..god mat o dryck, stor tårta..ett bra band som spelar..
    Jo det är klart, om man har dom drömmarna. Det har ju inte jag haft dock =) Klart jag vill ha en vacker klänning men huvudsaken är att jag får mannen jag älskar. Det andra spelar inte så stor roll egentligen....
  • Anonym (DYRT!)
    Anonym skrev 2009-06-15 12:41:02 följande:
    Jag tycker att ni får göra precis hur ni vill, folk är alltid dömande.Men en tanke bara, varför måste ett bröllop kosta 50 000-100 000? Det är ju gratis att gifta sig. När jag ska gifta mig kommer det nog inte bli så dyrt iallafall då man kan laga mat och dekorera och sånt själv. Man behöver ju inte välja det finaste och dyraste...
    Varför behöver man inte välja det finaste!
    Oj, skulle må dåligt av att sedan efter bröllopet tänka att - men ursch jag skulle ha tagit den finaste klänningen ist för att ha denna som bara är ok!
  • JA77

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 12:34:34 följande:

Som sagt, kul me lite positiva svar...Men man måste väl avreagera sig på nån...Synd att de blir på nån som bara vill ha lite tips o svar.............
    Det är intressant at du inte har kommenterat en medlems fråga på din ålder, om du har fat jobb eller vilken summa du har tänkt låna! Själv tycker jag att det är förkastligt att låna till något som totalt saknar värde.
  • Anonym

Anonym (DYRT!) skrev 2009-06-15 12:50:19 följande:

Varför behöver man inte välja det finaste!Oj, skulle må dåligt av att sedan efter bröllopet tänka att - men ursch jag skulle ha tagit den finaste klänningen ist för att ha denna som bara är ok!
    Nej jag kan inte förstå varför man tex ska välja en klänning för 20 000 när man kan hitta en jätte fin för kanske 3000. Dyrast är inte alltid bäst!
  • Anonym

Tycker inte man ska låna till bröllop!! Är man så pass förälskade att bröllop är på tavlan borde den kärleken räcka som bevis utan att man gifter sig. Har man inte så mycket pengar och inte kan spara så mycket går det att göra ett bröllop billigare men ändå lika vackert.. målet måste ju vara att ni ska bli gifta inte att bröllopet ska vara så pompigt med massa krussidull, eller?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-15 12:53:58 följande:
    Tycker inte man ska låna till bröllop!! Är man så pass förälskade att bröllop är på tavlan borde den kärleken räcka som bevis utan att man gifter sig. Har man inte så mycket pengar och inte kan spara så mycket går det att göra ett bröllop billigare men ändå lika vackert.. målet måste ju vara att ni ska bli gifta inte att bröllopet ska vara så pompigt med massa krussidull, eller?
    Precis det jag menar!!!!!!=)
  • Tygtiiger

Ett rejält lån kan ju iofs bidra till att det blir "ett minne för livet", man påminns varje gång man betalar av! Och det är inget jag skulle göra, men jag försöker å andra sidan att inte ta lån till annat än studier, bostad och bil (än så länge har vi bara lånat till studier).

Jag hade, i ert ställe, skjutit upp bröllopet ett år till och sparat så mycket som möjligt, så behöver ni förhoppningsvis bara ta ett litet lån.

• Anonym (Bröllops sugen)
    JA77 skrev 2009-06-15 12:51:44 följande:
    Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 12:34:34 följande: Det är intressant at du inte har kommenterat en medlems fråga på din ålder, om du har fat jobb eller vilken summa du har tänkt låna! Själv tycker jag att det är förkastligt att låna till något som totalt saknar värde.
    Vad har min ålder, jobb me detta att göra??

Är 30 har fast jobb men kommer inte jobba heltid när lillan går på dagis.
    50000 kommer väl allt gå på, förhoppningsvis billigare.

MEN läs innan ni skriver era dumma kommentarer om allt. Tack.

Vi kanske bara lånar 1/4 av allt eller inget om de går bra.

VADÅ saknar värde???! Bröllop kan väl aldrig sakna värde? Skulle inte gifta mig iså fall.

Tycker ni som gift er att om ni fått eller lånat att de saknar värde? Va e de för dum kommentar?!
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???