• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Anonym (kul bröllop)

Men varför måste det vara så storslaget? Varför måste det kosta så mycket?
    Jag var 18 år när jag gifte mig med min man som var 2 år äldre. Vi hade väldigt lite pengar. Vi gifte oss i kyrkan. Fick låna församlingshemmet (med kök) gratis. Jag sydde min brudklänning själv (den var inte speciellt grann, men den var unik!) Maken köpte en kostym på rea som han kunde ha till annat än bröllop. Maten köpte vi på lågprisbutiker och en väninna till min mamma hjälpte till att laga mat och servera gratis. Porselinet räckte inte så vi var tvugna att hyra porselin, glas och bestick från en firma. Vi hyrde en musiker som sjöng i kyrkan. Makens band kom och spelade för oss och det kostade inget. Vi skippade alkohol (eftersom vi inte hade råd), men det blev en väldigt bra fest i alla fall 120 pers kom och hela familjer var bjudna. Summan slutade på endast 10000 kr totalt och då inbegriper det, ringar och rubbet. Det är visserligen några år sedan, men man skulle lätt kunna göra om samma baluns för i alla fall 15000 kr. Min erfarenhet är att vår budget fest har vari det bröllop som släkt och vänner kommer i håg bäst och upplevt som allra roligast, eftersom det var så pretangiös löst.

• MejasMammaM

Anonym (kul bröllop) skrev 2009-06-15 09:52:38 följande:

Men varför måste det vara så storslaget? Varför måste det kosta så mycket?Jag var 18 år när jag gifte mig med min man som var 2 år äldre. Vi hade väldigt lite pengar. Vi gifte oss i kyrkan. Fick låna församlingshemmet (med kök) gratis. Jag sydde min brudklänning själv (den var inte speciellt grann, men den var unik!) Maken köpte en kostym på rea som han kunde ha till annat än bröllop. Maten köpte vi på lågprisbutiker och en väninna till min mamma hjälpte till att laga mat och servera gratis. Porselinet räckte inte så vi var tvugna att hyra porselin, glas och bestick från en firma. Vi hyrde en musiker som sjöng i kyrkan. Makens band kom och spelade för oss och det kostade inget. Vi skippade alkohol (eftersom vi inte hade råd), men det blev en väldigt bra fest i alla fall 120 pers kom och hela familjer var bjudna. Summan slutade på endast 10000 kr totalt och då inbegriper det, ringar och rubbet. Det är visserligen några år sedan, men man skulle lätt kunna göra om samma baluns för i alla fall 15000 kr. Min erfarenhet är att vår budget fest har vari det bröllop som släkt och vänner kommer i håg bäst och upplevt som allra roligast, eftersom det var så pretangiös löst.
    oj det skulle jag aldrig klara! 15tusen är vad vi lägger undan i månaden!
    jag vill ha ett stort bröllop :)
  • IngGa

15000 är ganska mycket pengar att lägga varje månad. Det tror jag inte många fixar.

Jag vill ha ett stort fint bröllop! Vissa saker är viktiga och annat kan man skära ner på. Vi sparar nu så får vi se när det blir dags.

Men skitsamma om man lånar eller inte. Fixar man det så visst! Det är ändå ett minne för livet...

• knäppisen

jag hade lätt kunnat ta ett lån för att gifta mej. Varför inte ?? Go for it girl !!

• Loup Garou

Nej tycker inte man ska ta lån, vill man ha ett så pass dyrt bröllop så gäller det att spara!

Men det behöver inte kosta så mycket det kan vara fint trevligt ändån speciellt och är det bara en familj ni vill så gå till rådhuset kostar inget alls!

Vi hade ett litet bröllop i pappas trädgård hur mysigt som helst och inte hade vi sparat speciellt länge el mkt i månaden! Det är vad man gör det till! Men som sagt vill man ha ett stelt prinsess bröllop med 4 rätters sittning så får man spara! Enligt mig!

Loppan Bf 24/7 2009
  • Anonym

Loup Garou skrev 2009-06-15 10:12:05 följande:

Nej tycker inte man ska ta lån, vill man ha ett så pass dyrt bröllop så gäller det att spara! Men det behöver inte kosta så mycket det kan vara fint trevligt ändån speciellt och är det bara en familj ni vill så gå till rådhuset kostar inget alls! Vi hade ett litet bröllop i pappas trädgård hur mysigt som helst och inte hade vi sparat speciellt länge el mkt i månaden! Det är vad man gör det till! Men som sagt vill man ha ett stelt prinsess bröllop med 4 rätters sittning så får man spara! Enligt mig!
    Men Varför ska man spara om man vill ha ett dyrt bröllop ? har du något bra argument varför ? Om man nu har råd att betala tillbaka lånet så småningom, varför ska man i din värld inte låna ?
  • Anonym (Snåljåpen)

Personligen skulle jag aldrig låna till ett bröllop.
    Vet att det finns många som gjort så och som kommer att göra så.

Jag tycker att man istället för att låna pengar, har ett bröllop man har råd med. Spara så mycket ni kan,så får ni planera utifrån det. Kanske inte kan bjuda alla du känner, utan bara dem som står dig närmast.

Roligare så, än att få stå i flera år och betala av nått som varade en dag.

• Anonym

Jag skulle inte låna pengar till bröllopet av den enkla anledningen att jag inte vill börja mitt gifta liv med en massa skulder. Om man inte kan spara några tusenlappar i månaden, hur ska man då ha råd att betala tillbaka lånet?

• JePaLuLi
    Thaleia skrev 2009-06-15 09:22:50 följande:
    TS:Det måste ju vara upp till er själva hur ni vill göra och om ni anser att bröllopet är så pass viktigt att det är värt att ta ett lån för att kunna genomföra det. Personligen hade jag inte tagit ett lån för att gifta mig utan tycker att det är en sådan tillställning som man får anpassa efter ens ekonomi.
    Precis.
    Vi gifte oss förra helgen och anpassade oss efter vår plånbok helt enkelt.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym (planerar...)

Mindre summor skulle jag t ycka var ok att låna till bröllop. Men abslolut inte uppemot 50 000, det är säkert jättekul att få ett "drömbröllop" men det är nog inte lika kul att betala av det i efterhand..

Jag och sambon planerar bröllop (hemligt än så länga därav annonym) men vi har verkligen kass ekonomi så det blir ett billigt bröllop. Vi försöker lägga undan några hundra varje månad (om det går) och en del onödiga saker/prylar som vi inte behöver säljer vi och de pengarna går också till bröllopet. Vi räknar med att det får kosta max 10 000. En till ring vill jag (idag) inte ha, klänning ska jag få hjälp att sy av en vän som är syr båda bal- och brudklänningar, vi funderar på att "bara" ha kaffe och tårta efter vigseln (så vi kan bjuda så många som möjligt) osv.

Visst skulle vi kunna vänta men vi har en del äldre i släkten, både på min och sambon sida som vi verkligen vill ha med när vi gifter oss därför vill vi inte vänta. Mycket helre ett enkelt bröllop med alla släkt och vänner vi vill ha där än vänta och ha ett dyrare men kanske då utan de som betyder mycket för oss.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???