• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Marina Elena

ni gör som ni vill. Har ni råd att betala av lånet utan problem så go for it!

• Airlee

Klart att ni inte är dåliga människor, men ärligt talat... kommer det att kännas så bra? Om ni inte har råd att spara, som du skriver, hur ska ni ha råd att betala av lånet?

• LyckligtSlut

Ni är ABSOLUT inte dåliga människor. Alla väljer själv vad man ska lägga pengar på, låna till osv. Många resonerar nog dock som jag gör. Hur kan man ha råd att låna men ej att spara? Du måste ju betala tillbaka det du lånar med ränta dessutom. Då blir det billigare att spara, menar jag.

Förstår att ni kanske inte tycker att ni hinner spara om ni vill gifta er fort.

Själv skulle jag satsa på ett billigt bröllop, men så har stora fester aldrig varit något för mig heller.

Kul att ni ska gifta er! Grattis! Bry er inte heller mycket om vad andra tycker om er "moral", men tänk igenom lån ändå. Det bör man alltid göra. Inte roligt att börja ert gemensamma liv med en massa skulder.

• Anonym (Bröllops sugen)
    Airlee skrev 2009-06-15 00:30:59 följande:
    Klart att ni inte är dåliga människor, men ärligt talat... kommer det att kännas så bra? Om ni inte har råd att spara, som du skriver, hur ska ni ha råd att betala av lånet?
    Det är klart vi har råd att betala av lånet! :)
    Bara de att man kan dela på 2-3 år på de istället för att spara flera tusen i månaden för de har vi inte riktigt råd med.

Vi är inte fattiga då skulle vi inte gifta oss men hinna spara ihop till ca 50000kr på några månader är lite tufft.

Men bara kul o se va folk tycker och om de är nån som tagit lån till sitt bröllop??????

Klart de skulle kännas skönt o betala allt själv utan lån men men... :(
  • Dinkanesh

Folk lånar för att kunna köpa hus och bil.
    Vill ni gifta er nu men känner att ni inte har råd med det om ni måste betala allt på en gång, så ta ett lån.
    Det är er ekonomi, ert bröllop. Ni bestämmer själva hur ni vill göra!

• Marina Elena

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 00:37:47 följande:

Det är klart vi har råd att betala av lånet! :)Bara de att man kan dela på 2-3 år på de istället för att spara flera tusen i månaden för de har vi inte riktigt råd med.Vi är inte fattiga då skulle vi inte gifta oss men hinna spara ihop till ca 50000kr på några månader är lite tufft.Men bara kul o se va folk tycker och om de är nån som tagit lån till sitt bröllop??????Klart de skulle kännas skönt o betala allt själv utan lån men men... :(
    huvudsaken ni är nöjda! o hellre lån än kuvertavgift i mina ögon!
  • humma

Vi lånade inte till vårt bröllop men jag tycker det är helt och hållet upp till var och en!

Vill man inte vänta så varför inte?
  • trollbottom

Vi lånade till vårat. Tog ett lån på 40 000 men då gick bara hälften till bröllopet. Svärfar betalade iof cateringen men det gick "enbart" på 10 000. Så bröllopet landade på som max 30 papp. Resten av pengarna gick till nödvändiga inköp till vår helt tomma lägenhet.

Tycker inte alls det är fel att låna.

• Mieria

Jag ser inte alls problemet! Jag skulle aldrig i livet låna pengar till ett bröllop eftersom mitt kommer att kosta ca 2000 spänn och fokus kommer att ligga på annat. MEn om ni kan betala tillbaka lånet och känner att det är något ni tycker är värt att spendera pengar på tycker jag absolut att ni ska göra det!

• Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-15 00:39:12 följande:

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 00:37:47 följande: huvudsaken ni är nöjda! o hellre lån än kuvertavgift i mina ögon!
    Hahahaha jag blir så full i skratt när jag hör om kuvertavgifter. Har aldrig förstått mig på det.
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???