• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Grizelda
    Clobberella skrev 2009-06-15 09:52:09 följande:
    Jag tycker det är onödigt att låna pengar till något som faktiskt är gratis. Det kostar inte en krona att gifta sig.
    word
  • SAJM

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 11:37:32 följande:

Anonym (sluta klaga) skrev 2009-06-15 02:39:37 följande: Tyvärr är de ju så. Full av moraltanter ja :) Aldrig stött på de förr såsom här på FL! Flesta är bra o ger snälla svar o tips andra vill bara klaga o skriva av sig antar jag... Jag bara skrattar åt de för de e kul o läsa men känns onödigt m vissa konstiga svar ;)
    hehe. Jag har kommit på sedan jag började "hänga" här på fl att jag ÄR en moraltant. Måste nog fundera på min levnadsstil. Jag vill inte vara en moraltant. Jo lite, men ändå inte... öh..
  • TessaS

Jag hade aldrig valt att låna till ett bröllop, men jag har heller aldrig gått och drömt om att gifta mig, eller sett fram emot "min dag" så som man hör många andra gör.

Som Moiree skriver, det är ju inte särskilt ekonomiskt försvarbart, men var och en väljer vilka risker man tycker är rimliga och väljer efter det.

• SAJM

och eftersom jag är en moralkärring så ska jag naturligtvis svara i tråden att det känns lite dumt och oekonomiskt att låna till en bröllop. Men samtidigt, kom igen once in a lifetime. Vi hade inte råd med något dyrt bröllop, gjorde det litet i rådhuset. Såhär i efterhand känner vi båda två att vi lite gick miste om en väldigt stor dag, så när vi har råd (ja, vi sparar) då ska vi ha ett "riktigt bröllop, och då ska jag ha RUBBET!

miLLus skrev 2009-06-15 11:34:24 följande:
    jag undrar varför folk inte kan acceptera att ts vill ha ett tort fint bröllop? Det kan vara svårt för oss att förstå som inte vill ha stora bröllop men det är ju faktiskt hennes bröllop och hennes pengar. Man kan säga till en kattuppfödare att det är dumt och oansvarigt att låna pengar till en katt för 20 000 kronor när man kan få en bondkatt gratis. Men vad gör kommentaren egentligen? Kattuppfödaren vill inte ha en bondkatt och ts vill inte ha ett budgetbröllop.
    Du sa det! ;)
  • Anonym (hmm)

Har bara läst Ts så det kan tänkas att någon annan redan tagit upp detta.

Hur bor ni? Bor ni i lägenhet? Har ni tänkt flytta till hus i framtiden?

Jag förstår er om ni väldigt gärna vill gifta er, men man kan inte ha råd med allt.
    Man får lära sig leva efter de pengar man faktiskt har.
    Attl låna till boende tycker jag är helt okej men inte för att konsumera, det blir tillslut bara ett ekorrhjul tyvärr.

Ni kanske får satsa på ett lite billigare bröllop som ni har råd att spara ihop till. Visst går det att låna pengar men det vore ju tråkigt den dagen ni känner att ni inte "vill något hellre" än att flytta till hus. Men fortfarande sitter och betalar för ert gamla bröllop. Räntorna är låga nu men är det närmaste året bara på väg åt ett håll, uppåt. Spara ihop så mkt ni bara kan, behöver ni låna så är det väl bättre att låna 10 000:- än 100 000:-
    Ingen vet hur framtiden ser ut och det dumt att belåna sig för mkt.

• Anonym (*-*)

Men vad ÄR det egentligen som gör dagen så stor?? Är det att få bjuda så flott som möjligt, ha den pråligaste klänningen som möjligt, ha den dyraste ringen som möjligt??
    Det som kommer att göra MIN dag så stor är att jag får gifta mig med hela min familj (och den är stor) och att hans hela familj är med, att vi tillsammans med dom som betyder något stort för oss delar den bästa dagen i våra liv.
    Vi har en kyrka som ligger på topp 3 bland sveriges kyrkor för giftemål, en stor släkt som hjälper till att hålla kostnaderna nere, inte med pengar utan med tjänster som smörgåstårtorna, tårtorna, brudbukett, hår, naglar och planeringar.
    Jag skulle tro att allt kommer att sluta på max 10 000:- och mycket av det har ju redan gått till tyger och ring.

• miLLus

Många lägger pengar på de saker där du får hjälp exempelvis. Alla har inte en stor slänkt som kan göra jobbet åt en.

Jag förstår att folk vill lägga pengar på ringen (den ska ju ändå sitta på ens finger ett tag) eller fotograferingen. Dessa två saker är inte billiga! En ring kan enkelt gå på 10 000 kronor och ska du ha en fotograf som fotograferar hela dagen går det på mellan 15-25 tusen för en professionell fotograf.

Anonym (hmm) skrev 2009-06-15 12:03:15 följande:

Har bara läst Ts så det kan tänkas att någon annan redan tagit upp detta. Spara ihop så mkt ni bara kan, behöver ni låna så är det väl bättre att låna 10 000:- än 100 000:- Ingen vet hur framtiden ser ut och det dumt att belåna sig för mkt.
    Ja så har vi tänkt också.
    OCH DE SKA VI OCKSÅ :)))))
    Att spara så mycke de går o sen kanske låna resten.

Vi bor i en liten 2:a me en bebis. Vill flytta hus ja men är nöjda bara vi får en 3:a snart :) Så man slippen hoppa över alla leksaker på golvet,hehehe.
  • Nihao

Är du inställd på att låna så gör det.
    Sen skriver du ju att ni tänkte gifta er nästa år, och då är mitt tips följande: Gör inköp tidigt. Ska ni/du köpa/sy upp kläder, så gör det nu. Då betalar ni nu (kanske kan ta en avbetalning på ett par, tre månader?) och sen är den kostnaden "borta". Kolla lokal, boka och betala, Tjopp så har ni även den utgiften klar. Hyra av band/musikanläggning/dj (eller vad ni ska ha), dukar/linne/porslin etc, inbjudningsmaterial.... fixa så snabbt ni kan, försök betala av och mer och mer utgifter "försvinner" från den stora dagen.
    Plötsligt har ni kanske 6 månader kvar tills det är dags att gifta sig, och då visar det sig att det inte alls blir så dyrt (det som är kvar alltså). Har ni under tiden sparat lite också (och kanske blivit sponsrade av föräldrar o dyl) så kanske ni inte behöver låna? Och om ni ändå behöver/vill låna, så gör det. Det blir iaf garanterat "billigare" än om man väntar, gör budgetar och lever som vanligt till det är dags att Sätta igång, enligt nån lista...

Lycka till, ert bröllop blir värt allt.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???