• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
    Anonym skrev 2009-06-15 02:04:04 följande:
    Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 01:53:04 följande: Tror knappast att lyxfällan skulle råda dig att ta lån ändå, så det så. Vad är fel med att spara? Har du ngn budget för bröllopet? P
    Klart vi har en budget!

O speciellt hålla kostnaderna nere men att vi blir nöjda!

• Anonym (mmm)

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 02:07:56 följande:

Anonym (mmm) skrev 2009-06-15 02:01:06 följande:
    ???Va???De va inte de som va frågan...eller.....Och visst ska ja ha vissa saker i åtanke... som att försöka spara.Mer än så kan vi inte göra :)Nä nu e de natti natt!Va kul o läsa era inlägg o grattis till er som också ska gifta er! :)
    Jag vet att du frågade om lån men det är ända kul att få höra om du tycker våra tips är bra. Vissa har du ju sagt att dom inte funkar så kul att höra om dom andra också

Anonym (mmm) skrev 2009-06-15 02:13:45 följande:

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 02:07:56 följande: Jag vet att du frågade om lån men det är ända kul att få höra om du tycker våra tips är bra. Vissa har du ju sagt att dom inte funkar så kul att höra om dom andra också
    Alla tips är välkomna så ;)
    Annars skulle man inte fråga
  • Ani

oansvarigt???? hur kan det vara oansvarigt när dom ska betala lånet själva?hahah det blir ju att betala allt själv fast man väljer att dela upp det. Har man råd så varför inte! 

Tycker folk lägger sig i så mycket i andras ekonomi.
    Hoppas bröllopet går super :D
  • miLLus

Folk väljer att ta lån till bil, varför sparar man inte där då? Man kan tycka att det är onödigt att spara till en fest men någonstans måste man inse att bara för att man själv tycker att det är onödigt så betyder det inte att andra gör det.

Jag tycker text att det är dumt att låna till en ny bil när man kan köpa en begagnad för 10 000 kronor. Skulle dock aldrig säga till folk som köpt en ny bil för lånade pengar att det var dumt. Alla gör som de själva vill trots att det finns en risk att de sätter sig i skuldfällan. I slutändan är det deras ekonomi och därmed deras val.

• Anonym (sluta klaga)

Halva fl är full med moraltanter. Skit i vad de tycker, tror inte alla dessa präktiga människor alltid lever som de lär!!!

De kan låna till hus och Gud vet allt men egentligen, vad är den stora skillnaden?
    Alla har olika mål och drömmar i livet.

Om detta är ER dröm, låt då INGEN annan klanka ner på den.

• Pruttiluskan

Jag ska göra som Viktoria & Daniel tror jag... Låta sverige betala stort sett hela mitt bröllop! ;)

• LyckligtSlut
    miLLus skrev 2009-06-15 02:34:06 följande:
    Folk väljer att ta lån till bil, varför sparar man inte där då? Man kan tycka att det är onödigt att spara till en fest men någonstans måste man inse att bara för att man själv tycker att det är onödigt så betyder det inte att andra gör det. Jag tycker text att det är dumt att låna till en ny bil när man kan köpa en begagnad för 10 000 kronor. Skulle dock aldrig säga till folk som köpt en ny bil för lånade pengar att det var dumt. Alla gör som de själva vill trots att det finns en risk att de sätter sig i skuldfällan. I slutändan är det deras ekonomi och därmed deras val.
    Precis vad jag anser! Folk prioriterar helt enkelt olika! Som jag skrev tidigare, ett dyrt bröllop skulle aldrig betyda mycket för mig, hur gott ställt jag än hade haft det, men säkert skulle jag å andra sidan kunna importera rashundar för 70 000 till Sverige... Folk prioriterar olika och har olika mål i livet!
  • Ani
    Pruttiluskan skrev 2009-06-15 02:43:10 följande:
    Jag ska göra som Viktoria & Daniel tror jag... Låta sverige betala stort sett hela mitt bröllop! ;)
    hahahahhaha den var bäst!
  • tattoedbeauty

Vi lånade några tusen så att jag kunde få den vigselring jag ville ha, allt annat köpte vi allt eftersom.

Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???