• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Anonym (löjligt.)
    Anonym skrev 2009-06-15 10:22:29 följande:
    Jag skulle inte låna pengar till bröllopet av den enkla anledningen att jag inte vill börja mitt gifta liv med en massa skulder. Om man inte kan spara några tusenlappar i månaden, hur ska man då ha råd att betala tillbaka lånet?
    Varför lånar folk till nya bilar, hus, lägenheter och möbler? Jag menar, varför sparar man inte ihop pengar till en ny bil?

Så löjliga argument här. Vill man ha ett stort flådigt bröllop och vet att lånet inte är några problem att betala, kör hårt!
  • Anonym (*-*)

Jag personligen skulle aldrig ta ett lån för att finansiera mitt bröllop, men har full respekt för dom som väljer det.
    Och som svar till dom som drar paraleller mellan att inte ha råd att spara och ett lån....att spara några tusenlappar i månaden kan kanske kännas tungt och påfrestande för ekonomin, ett lån tas vanligtvis på en längre tid vilket gör att månadsbeloppet inte blir lika högt.

Sen förstår jag inte dom som väljer att ha fest/mottagning på restaurant som kostar skjortan, vad får man ut mer av det än en stor utgift?
    varför väljer man att ha ett dyrt bröllop?
    Det är ingen kritik till er som vill ha det eller har haft ett sånt, jag vill bara veta hur tankegångarna går hos er och orsaken till varför man väljer det dyrare alternativet.

• Nussa o Nusse

Jag hade nog inte kunnat njuta fullt ut om jag hade "slösat" med pengar som jag inte hade. Är det svårt att spara blir det ju svårt att betala igen, och det med ränta också!

Jag hade hellre bjudit de jag ville, men kört på billigare buffé (pajer man fryser i förväg, potatis/pasta sallader, hembakt bröd man fryser i förväg, lite ostar, frukt o grönt, oliver, goda såser/röror, kycklingspett...) Man kan komma ner på 50 kr/person, och man måste inte bjuda på alkohol! Bjud max ett glas, och ha självkostnadspris på resten. Det brukar alltid finnas någon man känner som kan baka tårtan, ni kan ju önska er den i bröllopspresent.

Skit i dyra dekorationer, gör själv i så fall, och satsa på stearinljus. Klänningen kan man köpa begagnad på blocket, eller beställa en kinaklänning för 2-3000. (Sydd i kina, se blocket.)

Det enda jag skulle kunna tänka mig att låna till är ringen, för den ska man ju ha hela livet. Festen är ett minne som inte beror på vad den kostade, utan på vilka som var där och vad man gjorde. Vi hade ett medeldyrt bröllop och jag fick allt jag ville ha, äkta champagne, dyr klänning mm, men vi hade råd och så här i efterhand spelar det inte nån större roll. Jag vet bara att jag hade roligt men framförallt att jag är gift med min Nusse.

På bröllopstorget.se finns många fler budgettips.
    Lycka till!

• Anonym (löjligt.)
    JePaLuLi skrev 2009-06-15 10:23:44 följande:
    Precis.Vi gifte oss förra helgen och anpassade oss efter vår plånbok helt enkelt.
    Så duktigt av er.
  • Loup Garou
    Anonym skrev 2009-06-15 10:16:50 följande:
    Loup Garou skrev 2009-06-15 10:12:05 följande: Men Varför ska man spara om man vill ha ett dyrt bröllop ? har du något bra argument varför ? Om man nu har råd att betala tillbaka lånet så småningom, varför ska man i din värld inte låna ?
    Har man inte råd att spara har man väl heller inte råd att betala av på lånet?!! Så småning om skriver du..  då hinner bröllopet bli dyrare än var det eg var och du får ju faktiskt inte vänta särskilt länge på att börja betala av på lån. Så varför inte spara innan istället för att betala efter? Slipper dessutom ränter.

TS skriver att det viktigaste är att bli en familj... Det är de väl för det första redan men antar att hon menar till namnet och då är det inte viktigt med ett prinses bröllop (min tolkning av ts) då kan man väl lika gärna ha ett fint litet bröllop som inte behöver kosta sjkortan!
    Loppan Bf 24/7 2009
  • Tweety78

Nu har jag bara läst Ts. Min man och jag gifte oss förra året och vi hade inte heller råd att spara något så min mamma ställde upp och lånade ut det som behövdes.Vårat bröllop med middag och allt gick på 18.000 kr.Det behöver ju inte kosta skjortan bara för att man gifter sig.Ett litet intimt bröllop är ju lika fint som ett storslaget.

Ni är absolut inga dåliga människor för att ni lånar till erat bröllop.Klart att ni har rätt att gifta er fast ni måste låna pengar till det.Lycka till.

• JePaLuLi
    Anonym (löjligt.) skrev 2009-06-15 10:30:22 följande:
    Så duktigt av er.
    Så moget av dig att inte våga stå för vem du är.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Alfonsina

Anonym (*-*) skrev 2009-06-15 10:29:20 följande:

Jag personligen skulle aldrig ta ett lån för att finansiera mitt bröllop, men har full respekt för dom som väljer det.Och som svar till dom som drar paraleller mellan att inte ha råd att spara och ett lån....att spara några tusenlappar i månaden kan kanske kännas tungt och påfrestande för ekonomin, ett lån tas vanligtvis på en längre tid vilket gör att månadsbeloppet inte blir lika högt.Sen förstår jag inte dom som väljer att ha fest/mottagning på restaurant som kostar skjortan, vad får man ut mer av det än en stor utgift?varför väljer man att ha ett dyrt bröllop?Det är ingen kritik till er som vill ha det eller har haft ett sånt, jag vill bara veta hur tankegångarna går hos er och orsaken till varför man väljer det dyrare alternativet.
    Jag hade ingen lust att slita häcken av mig inför bröllopet helt enkelt. Restaurangen stod för mat, dukning och vacker lokal (bygdegård är inte riktigt "vi"). Floristen stod för våra blommor samt att hon gjorde otroligt vackra bordsdekorationer som hon personligen ställde ut och fixade med. Jag gick till frissan och blev sminkad av samma anledning. För mig handlar det om bekvämlighet och eftersomv i hade råd med det så var det ett självklart val.

Jag skulle aldrig tycka att ett mindre påkostat bröllop i bygdegård var mindre trevligt eftersom det är stämningen coh gästerna som gör festen, men vi hade vårt bröllop enligt våra önskemål och det måste väl vara lika okej?
  • Anonym (löjligt.)
    JePaLuLi skrev 2009-06-15 10:46:25 följande:
    Mm, jag vet. 
  • nano

Anonym (löjligt.) skrev 2009-06-15 10:29:13 följande:

Varför lånar folk till nya bilar, hus, lägenheter och möbler? Jag menar, varför sparar man inte ihop pengar till en ny bil?Så löjliga argument här. Vill man ha ett stort flådigt bröllop och vet att lånet inte är några problem att betala, kör hårt!
    Om man lånar till ett hus har man ju sen huset som säkerhet om man inte kan betala, ett bröllop tror jag är svårt att ha ha som säkerhet
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???