• Anonym (Bröllops sugen)

Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???

Är de det?

Vi vill gifta oss nästa år och har tänkt att självklart ska vi låna pengar till de för annars blir de inget...

Men, så läste jag i ett forum om folk som ALLA hade sparat till sina bröllop på allt mellan 50 000-100 000kr!
    (2000-8000 i månaden sparar de!!)

Och de tyckte att man absolut inte ska gifta sig om man behöver låna pengar till de men hallååå!

Vi har inte råd o spara ihop till allt, liiiite kanske.
    Vi har ett litet barn också och sambon ska ta körkort och köpa bil.

Visst har vi inte så bråttom och gifta oss men vill de innan barn nr2 kommer nån gång och vara en familj, vill inge hellre...
    Har planerat jättemycke nu på min mammaledighet o blev så ledsen när ja läste att man "inte" kan låna till sitt eget bröllop

Så, är vi "dåliga människor" om vi lånar pengar till vårt lilla bröllop???

Vad hade DU gjort?

Jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 11:47
    ALLA SOM UNDRAR HUR VI HAR RÅD MED LÅN MEN INTE ATT SPARA SÄGER JAG SÅHÄR SOM JAG HAR TÄNKT:
    LÅNAR MAN, KAN MAN BETALA ALLT FR 200KR I MÅNAN OM MAN INTE VILL MER O ANNAN MÅNAD MER MEN OM VI SKA SPARA IHOP TILL 50000KR KAN VI INTE GIFTA OSS NÄSTA ÅR.
    sÅ, HAR NI FÅTT SVAR NU?!

TROR NI JAG TYCKER DE ÄR KUL O BETALA AV ETT BRÖLLOP MEN NU KANSKE DE BLIR SÅ TILL EN DEL!
    OCH FÖRHOPPNINGVIS SLIPPER VI DE ALLS OM VI KAN KÖPA VISSA DELAR NU MEN MAT PAKET KOSTAR CA 20000KR (SOM MÅSTE BETALAS PÅ ENGÅNG)OM MAN INTE VILL GÖRA ALLT SJÄLV O JAG VILL BARA NJUTA AV MIN DAG!
    sLIPPA STRESSA.

• Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???
  • Anonym (hmm)

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 12:13:37 följande:

Anonym (hmm) skrev 2009-06-15 12:03:15 följande:
    Att spara så mycke de går o sen kanske låna resten.Vi bor i en liten 2:a me en bebis. Vill flytta hus ja men är nöjda bara vi får en 3:a snart :) Så man slippen hoppa över alla leksaker på golvet,hehehe.
    Ja vad kul för er, men som sagt tänk efter NOGA innan ni belånar er. För som sagt 2 barn i en 3:a kan bli trångt det också. Så när barnet blir lite större kommer ni nog känna att ett hus inte skulle sitta så fel. Tycker det är tråkigt om ni inte skulle få låna för att ni redan har andra små lån. Så som jag sa tidigare. SPARA SPARA så mkt ni kan och försök anpassa bröllopet till er ekonomi. Sen om ni kanske lånar lite (jag tycker fortfarande inte att det är ok) bättre att låna mkt.
  • Anonym

Så white trash att låna till en bröllopsfest! Storslagen fest - javisst, men bättre att lägga pengarna på ett huslån etc. Sitt ni i er lilla 2:a, betala av sura pengar för ert bröllop, se hur relationen faller för att ni inte har råd att flytta till ett större hus - detta för EN KVÄLLS FEST!

ts, hur gammal är du? Har ni fast jobb?

Nihao skrev 2009-06-15 12:16:31 följande:
    Är du inställd på att låna så gör det. Sen skriver du ju att ni tänkte gifta er nästa år, och då är mitt tips följande: Gör inköp tidigt. Ska ni/du köpa/sy upp kläder, så gör det nu. Då betalar ni nu (kanske kan ta en avbetalning på ett par, tre månader?) och sen är den kostnaden "borta". Kolla lokal, boka och betala, Tjopp så har ni även den utgiften klar. Hyra av band/musikanläggning/dj (eller vad ni ska ha), dukar/linne/porslin etc, inbjudningsmaterial.... fixa så snabbt ni kan, försök betala av och mer och mer utgifter "försvinner" från den stora dagen. Plötsligt har ni kanske 6 månader kvar tills det är dags att gifta sig, och då visar det sig att det inte alls blir så dyrt (det som är kvar alltså). Har ni under tiden sparat lite också (och kanske blivit sponsrade av föräldrar o dyl) så kanske ni inte behöver låna? Och om ni ändå behöver/vill låna, så gör det. Det blir iaf garanterat "billigare" än om man väntar, gör budgetar och lever som vanligt till det är dags att Sätta igång, enligt nån lista... Lycka till, ert bröllop blir värt allt.
    Tack :)
    Sånt känns skönt att höra, nåt positivt!
    Absolut ska vi börja redan köpa saker o så men har bara tyckt de kan kännas så tidigt, tänk om nåt händer men de e klart man kan väl sälja, hehe.
  • Marina Elena
    Clobberella skrev 2009-06-15 09:52:09 följande:
    Jag tycker det är onödigt att låna pengar till något som faktiskt är gratis. Det kostar inte en krona att gifta sig.
    Men det kostar att ha en stor fest!! Mitt bröllop kostade typ 200 000 (vet inte säkert, betalde inte själv) men för mig var det värt det!
  • Anonym

Klart det var "värt det" när du inte betalade själv

Marina Elena skrev 2009-06-15 12:30:37 följande:

Men det kostar att ha en stor fest!! Mitt bröllop kostade typ 200 000 (vet inte säkert, betalde inte själv) men för mig var det värt det!
  • Marina Elena
    Anonym skrev 2009-06-15 12:32:09 följande:
    Klart det var "värt det" när du inte betalade själv Marina Elena skrev 2009-06-15 12:30:37 följande:
    hahaha...sant..men jag menae att en stor fest är värd pengarna..det är ju ett minne för livet
    Anonym skrev 2009-06-15 12:24:57 följande:
    Så white trash att låna till en bröllopsfest! Storslagen fest - javisst, men bättre att lägga pengarna på ett huslån etc. Sitt ni i er lilla 2:a, betala av sura pengar för ert bröllop, se hur relationen faller för att ni inte har råd att flytta till ett större hus - detta för EN KVÄLLS FEST! ts, hur gammal är du? Har ni fast jobb?
    Som sagt, kul me lite positiva svar...

Men man måste väl avreagera sig på nån...
    Synd att de blir på nån som bara vill ha lite tips o svar.............
  • Jolliver

Nu har jag ingen aning om hur andra har svarat och det spelar ju ingen roll för detta är min åsikt. TS, vill ni låna till ert bröllop så gör det!!! Jag ser inte problemet i att låna till en upplevelse istället för en "fast" sak som tex hus. Bara man är medveten om merkostnaden i form av räntor och det är ni ju. Så följ ert hjärta och ha en underbar bröllopsdag!!!

**BF 3 september 2009**
  • Marina Elena

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 12:34:34 följande:

Som sagt, kul me lite positiva svar...Men man måste väl avreagera sig på nån...Synd att de blir på nån som bara vill ha lite tips o svar.............
    de är bara avundsjuka..de sitter säkert med en man som vill fortsätta vara sambos o ej gifta sig

Marina Elena skrev 2009-06-15 12:35:32 följande:

Anonym (Bröllops sugen) skrev 2009-06-15 12:34:34 följande: de är bara avundsjuka..de sitter säkert med en man som vill fortsätta vara sambos o ej gifta sig
    Haha! :) Tänkte också nåt liknande.
Svar på tråden Är de verkligen så hemskt att låna till ett bröllop???