Anonym (Respekt) skrev 2025-07-25 15:55:30 följande:
Ja, man "får" såvida det inte finns några bestämmelser. Men de flesta förstår de sociala koderna och vill inte bli sedda som äckliga eller konstiga. Det är helt upp till var och en, där har du rätt.
Jag kan hålla med om att många skulle inte vilja dra på sig ett par stringbadbyxor av rädsla för att inte uppfattas som konstiga eller äckliga, men det är inte det samma som att alla dessa personer som inte vill (eller vågar) ha på sig string, skulle betrakta personer som bär string som just konstiga eller äckliga. De kanske till och med tänker ?Jag vill inte bära string men jag beundrar dig som vågar (och verkligen passar i denna utstyrsel)?. Lite grann som civilkurage. Kanske är det rentav många, eller de flesta till och med, som skulle vilja ha på sig string i badhuset men inte vågar just pga de sk sociala koderna. Och för att verkligen få veta vad folk anser om string på offentliga badställen måste man ju göra en statistisk undersökning med flera tusen slumpvist utvalda tillfrågade, för att resultatet skall vara trovärdigt.
Och till slut, sociala koder är inget som är skrivet i sten. De förändras.