• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Vilda Tiger

lille
    Idag kommer en vän med sin bebis och imorgon ska jag och Marcus gå på bio och hans bror och tjej ska passa Lyckeli (de ville umgås med bara henne så de praktiskt taget sa till oss att sticka den kvällen ) så jag ha lite roliga saker framför mig. Men vet du? Jag längtar nästan mest efter att vara ensam... åka till ett hotell och bara ligga och läsa eller gå runt på stan eller så. Fast ALLRA helst ensam hemma. Men det händer inte ofta.

• lille08

VT: Ja att ladda batterierna emellanåt är jätteviktigt! Tyvärr blir det lätt dåligt med ensamtid under småbarnsåren. Det är ju en rätt så intensiv period nu när man har en 1-åring hemma.

Ett par gånger när det t ex varit tufft med sjukdomar och dåligt med sömn har jag och min sambo åkt iväg och bott på hotell en natt utan barn. Så skönt och välbehövligt!

• lille08

God morgon!

Hoppas ni alla har sovit gott. Här blir det som vanligt morgon väldigt tidigt. Redan kl 5:20 vaknade William idag. Tyckte gott han kunde ha sovit lite längre för vi var iväg på hundklubben igår kväll och kom inte hem förrän halv nio. Men inte då! Sovmorgonar är inte Williams grej.

För övrigt blir det nog en ganska lugn dag skulle jag tro. Ska försöka hinna städa och röja lite (men ibland känns det så meningslöst eftersom William drar fram i samma takt som jag plockar undan + att djuren fäller och hårar ner så att 10 minuter efter jag har dammsugit så syns det knappt längre).

• jeng

Heidi,
    Skrev igår, men såklart ser jag nu att det inte kom iväg... SUCK! Jaja nu är vi hemma igen och har vettigt internet iaf ;)

Vagn har jag en graco cocoon citisport som jag ÄLSKAR! Den är ju dock singel, men finns även i syskonvariant. Har sett flera såna billigt på blocket, men luras inte, för de är inte direkt dyra nya! (1800 kr!!!!!) Jag vill eg ha en sån nu som syskonvagn, men det är ju en mer resevagn (graco stadium duo), så jag ska gå upp till nästa variant som är stabilare, men samtidigt går att fälla till riktigt liten. Den heter Graco quatro duo och kostar 2800 typ ny. Fördelen med den är att syskonsätet har högre ryggstöd. Jag är rädd att ryggstödet blir för lågt i stadiumen, av nån naledning så har de sänkt det....

Jag ammade, men Ph var ju ensam med Ted vissa stunder, så vi hade med oss ersättning på tetra. Det enda att tänka på när man ålker till USA är ju att man måste deklarera det, och tyvärr så finns en risk att man inte får ta med sig barnmaten dit, eftersom de anser sig ha fullgod mat själva och ersättningen osv ju är mjölkprodukt. Jag skulle ringa flygbolaget eller ambassaden och fråga i förhand, så man inte packar massa som de kastar och man får böta för! Visst, de har kanske inte exakt samma, men jag tror nog att deras ersättning fungerar bra den också!

Passet tog väl 1-2 veckor, samma som för en vuxen. Ted fick sitta i famnen då vi tog kortet.

Bärsele hade vi, gracos också (som matchar vagnen ) Den är billig och funkar dessutom riktigt bra för så små barn! Man får dra åt rejält i nacken så sitter de stabilt och fint!

Vad gäller barnkräks och sånt där så köpte jag en liten flaska flytande tvättmedel och hade på hotellrummet, så vi tvättade upp det som blev skitigt på direkten, och hängde för att torka. Det är nog ännu viktigare om man ska vara borta i tre veckor Å andra sidan är barnkläder himla billigt i USA, och det finns mängder med skoj, så packa inte överdrivet mycket med er hemifrån! Ni kommer nog vilja ha platsen i väskan på vägen hem

Det blir en lång flygning, men tänk så här! Det jobbiga är upp och nedgång i planet, det har du ju oavset hur länge du sedan flyger! Barnen kan få lock i öronen och det är det som är det jobbiga. Barnet ska ha napp att suga på när man startar och landar, eller ett finger om det inte tar napp. Vissa föreslår amning, men du lär inte få lov att amma för flygpersonalen!!! Det är mycket lätare att resa så länge med en spädis än med en 2åring, som vill aktiveras osv! Så jag tror inte du ska oroa dig över den delen!

• jeng

Nu är vi då hemma i Småland igen. Ph firar sin 30årsdag imorrn (eller, han ska fira att han inte har fyllt 30 ännu!) så vi ska fixa. Jag har färgat ögonbryn och fransar för första gången på 2 år tror jag OJOJOJOJ! Och har en klipptid om nån timma!! Sedan blir det en färg i håret också, kan inte bestämma mig för om jag ska dra mörkt i hela håret, eller om det bara blir i underhåret, men mörkt ska det iaf bli!

Hade massa elaka sd igår kväll precis då vi kom hem. De började på slutet av bilfärden och troligtvis berodde det på ojämn väg, för det är ju vanligt att man får sd av det. Men usch vad äckligt det var... Jaja... De försvann när jag la mig i sängen och läste iaf!

Lina,
    Vet inte om det försvann bland alla mina borttappade meddelaqnden men JÄKLAR vilken hus! Shit lixom, BOR ni där??? Skitavis är jag, och måste ladda ner några av bilderna tror jag och visa Ph, för det är sådär vårt nya hus måste se ut!! Speciellt gillade jag det annorlunda tänket vad gällde överskåpen i köket! Skitcoolt att ha breda luckor istället för smala.

• goshheidi

jucea, igen, tack för att du svara :) ...va?? Varför skulle man inte få amma i flyget?!?

• goshheidi

Jucea, oj nej...kom på en till sak vi måste ha med. Barnskydd ju. Jeez. Vilket packningslass det kommer att bli. F stannar hemma med mormor och farmor så syskonvagn behöver vi inte tänka på. Er graco cocoon, går den lätt att rulla framåt och till sidorna? Vi har en som har jättekrånliga hjul. Man får hålla på och rätta till dem hela tiden för de åker vart de vill.

• lille08

Jucea: Vad kul med färg... du får lägga in en bild sen så får vi se hur det blev!

Själv så färgade jag mitt hår mörkare för ett tag sen. Hade rätt så ljust hår innan och var trött på att blondera den där utväxten hela tiden (mitt hår är sånt att det verkar mörkna ett par nyanser efter varje graviditet) så jag la i mörkare slingor istället så att håret är mer som min naturliga hårfärg nu.

Fy vad jobbigt med sammandragningar! När jag väntade William fick jag ofta det när vi åkte bil (framför allt på ojämna grusvägar).

• jeng

Heidi,
    jag tycker att min graco är kanonlätt att kära! Det enda är att den är ju lixom en jättelätt resevagn, så den är inte lika stabil som en vanlig vagn ju, så om man ska upp för en hög kant typ trottoar eller så så kan man inte bra trycka ner handtaget och få upp framhjulen. Eller man kan, men... Svårt att förklara!

Jo, klart att du får amma på planet, men man får inte amma under avfart och landning! Det är nåt som man annars ofta blir rekommenderad om man frågar folk, just för att sugningen släpper på locken i öronen. Men ha nappen under avfarten och sen kan man ju amma så fort "inget säkerhetsbälte" har kommit upp, så hjälper det ju öronen också.

Lille,
    Japp nu är iaf håret klippt. Inte 100% nöjd med klippningen,m men men skönt att få bort det slitna iaf. Har försökt få tid i 2 månader nu, så skönt att det blev av äntligen! Så fegade jag ur på ica och tog en ljusbrun färg istället för den mörkbruna som jag brukar ha... hahaha... jaja, det går ju alltid att göra mörkare sen!

Här blev det full rulle. Skjutdörrarna till vårt uterum och hallgarderoben kom visst med lastbil idag. Så ph kämpar med de till uterummet så att vi kan använda det imorrn på festen! Här inne måste vi såga ner min fint byggda garderob för att den ska passa med dörrarna... Så det får bli ett senare projekt!

Så har vi käftat lite om föräldraledighet och hur man tar ut sina dagar och ekonomi osv. Det gamla vanliga! SUCK att han aldrig ger upp! Allt handlar visst om pengar här i livet, och han påstår att mitt liv inte handlar om pengar bara för att jag blir försörjd!! Hahaha, han vet ju att det inte riktigt är så, men argumenter aär han bra på iaf!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8