• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Mareldsbarn

Jucea, jag skrev ett inlägg till dig häromdagen när jag trillade in, vet inte om du såg det men eftersom du inte kommenterade det så chansar jag igen... ifall att du missade det Vill i varje fall säga grattis till husköp! För om jag har förstått det hela rätt så är det ett husköp ni precis har gjort? Men jag som varit dålig på att läsa hänger inte riktigt med Var ligger huset och hur gick det med jobbet för du på universitetet? Man måste visst hänga med i svängarna här

VT; Klaga! Klaga! Klaga! Visst är det skönt att få göra det ibland? Jag håller med dig till fullo, oh vad jag saknar egentid! Så imorse när jag satt på jobbet och läste ditt inlägg så passade jag på att sticka från jobbet en halvtimme tidigare och istället för att åka hem och panik städa inför helg och innan jag skulle hämta Julia på förskolan så tog jag första bästa buss till stan och satte mig i solen med en latte i handen. Alldeles själv Det var alldeles underbart och det räckte kanon med en halvtimme....sen for jag hem, nöjd och glad

Nu håller vi på att tillaga världens mest goaste, smidigaste och antagligen skitnyttiga rätt, daniel och jag! Mys!

• jeng

Mareld (och andra intresserade),
    Tack för påminnelsen! Jag läste det, men kunde ju knappt svara på inlägg i nya huset där vi har varit hela veckan, så då faller saker lätt i glömska!

Jo, vi har köpt nytt hus. Ett hus till... Vi har inte sålt vårt vanliga hus, och ska väl inte heller göra, iaf inte på ett tag.. Det nya huset ligger hem-hemma (Östergötland, lite utanför Linköping) och tanken är att vi ska kunna bo en hel del där nu under föräldraledighet osv, för att känna p på riktigt om vi vill flytta hem igen, eller om vi lika gärna kan bli kvar i Växjö. Jag längtar redan hem som en tok, så vi får väl se om det blir som man förväntar sig!

Huset vi har köpt är ett totalt renoveringsprojekt. 31 år gammalt, och inte gjort ett skit med under den tiden. Plus att det är fukt och mögel i grunden som ska saneras. Så det vi har gjort hela veckan (Ph har gjort) är att riva upp alla golv i hela huset, och alla golvreglar osv, så det bara är betongplattan kvar. Sedan kommer en byggfirma om några veckor förhopppningsvis och sanerar och bygger upp fuktresistent grund igen, så vi kan lägga nya golv osv. Ja, sedan på köpet så försvinenr ju kök och badrum och allt sånt då såklart, så det är bara att börja bygga sen när man har golv igen!

Nu när vi är där så bor vi i biarean, som är en tillbyggnad med garage, hobbyrum, bastu, groventre, tvättstuga och dusch. Så det funkar jättebra! Det ska renoveras också, men inte lika omfattande, utan det tar vi så fort husdelen är klar och vi kan sova där inne istället!

Huset är inget fantastiskt hus annars, en helt vanlig tråkig enplansvilla i trä och tegel. Men vi fick bra pris, och kan göra en bra vinst då vi kommer renovera det mesta själva! Och tack vare rotavdraget!! Så förhoppningsvis är det en bra investering!! och området är kanonbra med bra grannar! Tanken är också att huset funkar om vi vill flytta hem permanent, både i storlek och avstånd till Linköping där vi isåfall troligtvis hamnar med jobb. Vui har ju fått värderat huset i Småland med vinst, och om vi får ordning på nya huset och trivs bra så är det inte helt omöjligt att vi kör en ny värderingsomgång och evt lägger ut annonser på huset i Småland i vår/sommar för att se vad vi kan få för det! men men vi får se Med mitt jobb går det alltså apdåligt som du kanske förstår. Facket ska nu se om de tror det är processbart och isåfall yrkar de på stort skadestånd och drar jobbet till rätten då... För vi kunde inte komma överrens i förhandlingarna vi hade! Håll tummarna att de kan processa och att jag isåfall vinner! Skulle vara skönt att få lite lön för mödan, för det har verkligen varit ett heltidsjobb att käfta med den där arbetsplatsen!!!

• RosaNapp

Nu är jag tillbaka.

Inte så mycket gladare, men det har tagit en ny vändning. L kom hem idag och sa "du vinner, jag orkar inte kämpa längre, vi kör på det här. Så får vi väl se om det håller."
    Borde blivit lättad, men jag har ju mina tvivel jag också, egentligen.
    Skitsituation det här...

Och så har jag tappat min mobil. Jag som sällan använder den tänkte naturligtvis den här gången utnyttja den till sms-avisering och annat, men det skiter sig ju fullständigt.
    Får leta ny telefon helt enkelt. Har ju ingen nu på dagarna alls.

• Vilda Tiger

RosaNapp
    Nytt namn igen. Men du -den där k0mmentaren från L var ju inte så rolig... det handlar väl inte om att någon ska VINNA, utan att ni tillsammans ska kämpa vidare. Trist att du tappade mobilen, jag känner mig helt handikappad utan min.

Mareld
    Ja! Det ÄR skönt att klaga ibland! Gud va glad jag blev då du skrev att du tog en latte på egen hand i stan ist för att tokstäda och stressa. Det var du värd!

Vi var på bio ikväll. Marcus bror och hans tjej frågade om de inte kunde få passa Lyckeli och körde praktiskt taget ut oss hur lägenheten. Vi käkade thaimat, köpte lite godis och såg bio, som sagt. "Män som hatar kvinnor" blev det. Vi var väl bland de sista i landen som såg den filmen men den var iaf BRA! Och det hade gått jättebra med Lyckeli hemma också, vilket ju glädjet ett litet mammahjärta. Imorgon är det full rulle, då syrrans grabb kommer och ska sova över. Jag ska bara ta det lugnt på fm och kurera mig från förkylningen som sitter och skaver i halsen och hoppas att den (förkylningen) hinner gå ner tills systersonen kommer.

• sthlmstjejen

RosaNapp: Tycker inte att det lät nåt vidare positivt från L, hoppas att det löser sig iaf.

VT: Skönt med tid tillsammans för dig och Marcus (fast ni har det ganska ofta tycker jag ) och kul att filmen var bra! Jag har inte heller sett den, men å andra sidan var det år och dagar sen jag var på bio haha. Har däremot boken hemma.

Mareld: Skönt att få sitta i lugn och ro! Har det blivit bättre nu när Julia börjat dagis nu? Eller går du och Daniel fortfarande om varandra när ni ska till jobbet?

Igår var jag och lämna in arbetsgivarintyg så nu ska det skrivas kontrakt nästa vecka hoppas jag, inget får gå fel. Det är en DRÖMLÄGENHET!

• sthlmstjejen

Woho! Såg precis att jag fått ett meddelande på bostadsbolagets hemsida att vi nu erbjuds att teckna ett kontrakt! De skulle ringa oss i veckan. Såååå glad!! En 5a, större än vi trodde att vi skulle få och i ett kanonområde! Det var 80 sökande till lgh!

• lille08

VT: Vad skönt med lite barnfri tid. Vi såg den filmen för bara nån vecka sen, men den var bra!

Mareld: En sån där halvtimma med egentid kan vara guld värd ibland!

RosaNapp: Tråkigt när han ser det hela som en kamp som en av er ska vinna. Som VT skriver så är det ju nu ni ska kämpa tillsammans. Kram!

• RosaNapp

lille08: ja, han ser ju allt som kamp. En av de saker han får hjälp med nu. Men jobbigt är det ju.

Han kom senare och sa: jag är inte arg eller sur på dig och förstår att det verkar så, speciellt när jag har såna här saker att säga och gör det på ett sånt sätt. (men varför inte vänta med att säga det då till man kan göra det på ett bättre sätt, är min fråga).

Jag är ju i tvivel nu. Med tanke på hans reaktion, allt han sagt och gjort, är det värt det? Jag har ju ingen trygghet i honom känns det som. Är mina tvivel grundade på att jag har tvivel på honom/oss eller på om det verkligen är rätt att behålla?
    Jag ska försöka boka tid för abortsamtal på måndag. Inte för att jag bestämt mig, men så får jag prata med någon som lyssnar på mig och inte bara puschar mig i en riktning hela tiden. Den terapeuten jag går till vill ju inte heller lyssna...

A håller på att få kindtänder, men har avsevärt mindre ont av dom än dom andra. Brukar ju vara tvärtom. Det kommer kanske. Han har iallafall kommit på hur man kommer upp i vår säng själv nu. Ner går sådär, han försöker få rumpan först, men det blir något halvt om halvt så oftast drösar han ner i en klump .

• jeng

104 dagar kvar till bebis står det idag! Blev tvungen att gå in och titta då jag insåg att det snart bara är TRE månader kvar. Många i min gravidtråd räknar ju ner till 4 mån kvar, eftersom det är en januaritråd!! V 26 idag, och det känns helt sjukt att nu är min bebis som Gabriel om han föds!!!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8