Heidi,
Jag äter mängder med vacuumförpackad mat!! Jag har tyckt att just den biten har varit så absurd! Ska man låta bli allt vacuumpackat så får man sluta äta på McDonalds eller för den delen många andra restauranger! Sedan skulle man ju sluta med påläggsmat som inte var köpt färsk över disk (vilket du inte heller kan få garanterat att den är på tex icas disk, många paket kommer vacuumpackade dit, men i hel förpackning så att säga, som de sedan skär av!)... Jag minns inte risken att drabbas, men den är ju extremt liten iaf! Man har några rapporterade fall varje år i sverige som man tror härrör till tex vacuumpackad mat, eller till mögelostar, och pga det så måste man då varna gravida. Anledningen är att det inte finns nåt att göra mot det vad jag har förstått, och att foster är väldigt känsliga. Blir du drabbad mot slutet av graviditeten så har jag hört att man blir igångsatt för att hjälpa barnet genom sjukdomen... MEN då vi var gravida sist, så rapporterades massa listeriafall i tex isbergssallad här i Sverige... Och vem fasen lagar sin sallad i 80 grader innan den äts? Man får nog låta bli all mat om man ska vara säker...