• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Anonym (===)

Sätter mig in i situationen när dom står där och barnet frågar om TS ska med, jag hade oxå kännt mej underlägsen, om det hade vart jag som va TS.....

Jag skulle nog viljat att det var sambon som frågade mej..

Min sambo har med barn som bor här hos oss, hon är 18 år och jag bryr mej faktiskt inte om henne så mycket heller,

bara genom att hon flyttade hit fick mina barn ta smällen. Som har bott hos mej sedan dom föddes.....

Det är ett jävla gissel.....

• Lilli Bu
    Mittilvet skrev 2009-06-30 23:10:07 följande:
    Lilli Bu skrev 2009-06-30 23:01:33 följande: Bra, då önskar du honom kvar med min familj Sedan måste det vara tråkigt att döma folk du aldrig träffat som korkade, måste vara svårt att leva med att vara så inskränkt i sitt eget lilla liv men bara du trivs så är det bra för dig Sedan ser jag f.ö fram emot då min familj får vara vi utan att dras åt något annat håll
    Men herregud... hör du hur du låter????
    Du pratar illa om din sambos barn.... hans allt.

Att du inte skäms över dej själv.......

Hur menar du när du skriver: ---Bra då önskar du honom kvar med min familj.---
    Jag har inte skrivit något om någon annan utan de va dej
    Vakna upp nu o va den vuxne.. el försök i alla fall
  • Mittilvet
    Pormoicheia skrev 2009-06-30 23:09:19 följande:
    Ok, han missade blöjor och sånt, om han inte har fått in vanan att ta med allt som behövs så hjälp honom få in den.Anledningen att wow kom in i bilden var mest en jämförelse jag gjorde.Din sambon visar lite engagemang i sina barn (även om han uppenbarligen missat några saker) istället för att göra som många andra fl-medlemmars sambos och sitta framför wow och lämna både barn och hushåll åt sina troligtvis trötta och stressade sambos.Att du känner dig osynlig är inte bra och det är det väl isåfall inte heller att din sambo lägger så stor del av sin energi på sin förstfödda att du känner din undanknuffad. Men å andra sidan.Varför ska din sambo klappa dig på huvudet när du självmant drar dig undan?Det är iaf det intrycket jag får.Du får erbjudande att följa med men säger nej för att orden kommit ur fel mun.Du håller dig hemifrån och drar dig undan med ditt biologiska barn när bonusen är där (enligt inrtycket jag fått av andra trådars diskussioner).Om du inte visar intresse i att vara en "enhetlig familj", varför ska din sambo visa det intresset de veckor du själv drar dig undan?En maktkamp i att få den andra att ta initiativ slutar väldigt ofta illa.
    Du är lite väl ödmjuk...

"inte fått in vanan"???

Han har varit pappaledig och barnet är 16 månader, det är inget nytt att barnet behöver blöjor, mat och sova i rimlig tid.

Men allt sådant försvinner bara för att de tandra barnet kommer hit.
    Och det handlar inte att det kom ifrån fel mun utan det borde varit jag och sambon som kom överens först och sedan hade det bara varit kul ifall barnet "frågat", jag sätter det inom citationstecken eftersom det redan då hade varit en överenskommelse vuxna emellan.

Jag drog mig undan för att jag vill inte känna mig som en svans, förstår du hur jag menar?
    Jag tycker inte att det är okej och jag förväntar mig respekt ifrån min sambo, precis som jag respekterar han och hans egenheter och laster i det stora hela.

Jag skulle aldrig låta min sambo bli en svans i mitt liv, varför skulle jag vilja bo med en svans?
    Jag vill vara vuxen med honom och göra så vi båda känner oss delaktiga i familjen.
    Jag i min och han i sin.

Om han säger att något känns fel så löser vi det gemensamt och jag lägger ingen värdering i utifrån mig hur han känner utan får först och främst utgå ifrån hans känslor och sedan försöka bena ut det successivt.

Jag tycker inte att jag har omänskliga krav.
    Respekt och prio på vuxna, barn kommer på prio två för om inte de vuxna drar jämt mår inte heller barn bra.

Och ja, det gäller mitt egna barn också.
  • Mittilvet
    Polly S skrev 2009-06-30 23:18:37 följande:
    jag förstår av ditt inlägg att du är arg, men jag kan inte riktigt relatera till det och det känns som om det är en massa andra saker som ligger till grund för det.känner du att det är jobbigt med bonusen så ÄR det ju såklart jobbigt, oavsett vad folk här skriver.man kan inte älska eller ens tycka om på befallning.men om du tänker efter -vad är egentligen alternativet?du måste (om ditt & sambons förhållande ska funka iaf) tolerera och respektera bonusen.vet sambon hur du känner? om du förklarar att du känner dig överkörd, vad säger han då?f.ö. anser jag det självklart att vuxna bestämmer och fattar beslut -men visst måste barnen få komma med förslag! menar du att ert barn aldrig kommer få föreslå ngt?
    Jag har skrivit att barn gärna får föreslå saker och självklart ska de få som de vill ibland

Men inte som en vana...

Sambon vet delvis hur jag känner, vill inte tynga hans axlar för något han inte kan göra något åt, barnet finns och är hos sin pappa varannan vecka och jag får stå ut med det men jag anser, precis som du, att det är de vuxna som kommer överens om beslut gällande familjen/familjerna.
  • Anonym

Ledsen... men jag tror faktiskt inte på den biten med att han inte byta bajsblöja o att ingen mat serverades ... bara för att han bara ville va med sitt eget barn...
    Sorry men de låter som ett desperat försök i att få folk att hålla med dej.

Släpp bara in hans barn i ditt liv o försök göra de till de bästa...
    Du vinner ALDRIG om du kör med någon välja historia...

• Polly S

men du mår ju bevisligen inte bra av hur det är nu -kanske därför du uttrycker dig "hårt" här?
    FL är bra för att skriva av sig, men det hjälper ju bara tillfälligt. (om inte annat får du andra saker att irritera dig på här!)
    till syvende & sist är det du och sambon som måste reda ut det.

Mittilvet skrev 2009-06-30 23:26:40 följande:
    Polly S skrev 2009-06-30 23:18:37 följande: Jag har skrivit att barn gärna får föreslå saker och självklart ska de få som de vill ibland Men inte som en vana... Sambon vet delvis hur jag känner, vill inte tynga hans axlar för något han inte kan göra något åt, barnet finns och är hos sin pappa varannan vecka och jag får stå ut med det men jag anser, precis som du, att det är de vuxna som kommer överens om beslut gällande familjen/familjerna.
  • Mittilvet

Lilli Bu skrev 2009-06-30 23:20:14 följande:

Men herregud... hör du hur du låter????Du pratar illa om din sambos barn.... hans allt.Att du inte skäms över dej själv.......Hur menar du när du skriver: ---Bra då önskar du honom kvar med min familj.---Jag har inte skrivit något om någon annan utan de va dejVakna upp nu o va den vuxne.. el försök i alla fall
    Nej, det barnet är inte hans allt.
    Han har mig och vårat barn också, sedan finns det nog en hel del annat som har stor betydelse för honom

Du önskade mig dit jag hör hemma tror jag du skrev.
    Och jag hör hemma med min familj vare sig det passar dig eller inte
  • Mittilvet
    Polly S skrev 2009-06-30 23:29:02 följande:
    men du mår ju bevisligen inte bra av hur det är nu -kanske därför du uttrycker dig "hårt" här?FL är bra för att skriva av sig, men det hjälper ju bara tillfälligt. (om inte annat får du andra saker att irritera dig på här!)till syvende & sist är det du och sambon som måste reda ut det.
    ...därav tråden *suckar*
  • Polly S

mmm, men får du några tips?
    det självklara visste du ju redan!

Mittilvet skrev 2009-06-30 23:29:52 följande:
    Polly S skrev 2009-06-30 23:29:02 följande: ...därav tråden *suckar*
  • Mittilvet
    Anonym skrev 2009-06-30 23:28:17 följande:
    Ledsen... men jag tror faktiskt inte på den biten med att han inte byta bajsblöja o att ingen mat serverades ... bara för att han bara ville va med sitt eget barn...Sorry men de låter som ett desperat försök i att få folk att hålla med dej.Släpp bara in hans barn i ditt liv o försök göra de till de bästa...Du vinner ALDRIG om du kör med någon välja historia...
    Verkligheten kan vara svår ifall man inte vill se den, håller helt med.
    Men nu är det trots allt jag som vet hur det är och hur det är, om du väljer att inte tro på det är det upp till dig.

Det finns de som inte tror på förintelsen och att inte varken Elvis eller Michael Jackson är döda, så folk får välja det de vill

Sedan är det en annan sak att det inte är fakta, men TRO får alla göra.

Men liten sover nu, bajsblöjan är bytt och han har fått mat.
    Fast det kanske du inte heller tror på
Svar på tråden Korkad sambo