• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Anonym (Exetkexet)

Men lite tur så kommer din sambo snart på vilken urbota egofixerad människa du är. Vips så är problemet ur världen! Han dumpar dig!

Så var bara lugn! Det löser sig i slutändan!

• Anonym

Men stackars lilla ts..
    Måste ju vara otroligt jobbigt att sätta sig själv i underläge och sedan spela martyr.
    Sök hjälp!

• OoCarinoO

Jag tror att det hade varit en varm o jobbig dag, ts. Ta dig ngt svalt o dricka o tänk om o sen lägg dig o vila lite. OMG.. snacka om att förstöra familjen.. jösses. stackars barnen.

• TessaS

Jag tycker Niah skriver ett väldigt bra inlägg.
    Innan jag hade läst klart hela ts så satt jag nästan och himlade lite med ögonen... men när jag läst klart allt och sedan satte mig själv där (och dessutom efter Niahs briljanta exempel) så förstår jag att det kan bli frustrerande.

Jag gissar också att det här badexemplet bara är droppen som fick bägaren att rinna över och att det ligger mer än bara det här tillfället bakom.

Enda rådet jag kan ge är att prata med din sambo. Niahs exempel är ju bra att ha som jämförelse för att han ska förstå vad själva grejen är.
    (mycket "Niah" nu märker jag... men jag är impad av inlägget )

• h8him

Hur kan du bli arg/besviken för att de planerat att bada? Är du den som måste tillfrågas varje minut av er gemensamma tid innan någon får göra något? Vem har gett dig den rollen? Har du tagit på dig de själv eller är det ett gemensamt beslut? Varför ska han inte tillbringa egen tid med sina barn även om du är hemma? Varför ska du tillfrågas innan de tar ett kvällsdopp? De ska ju inte resa till Grekland en vecka eller två...

• Anonym

Ja Niah har förstått vad det handlar om. Väldigt lätt annars att bara spy galla över någon utan att ens försöka sätta sig in i situationen.

• idisb

var ju inte snällt att dom frågade dig när dom redan va på väg det kunde dom gott gjort innan, men där i mot tycker jag inte han borde planera allt med dig. hä hemma frågar vi 3 åringen vad hon vill göra för det är hon ska ska ha kul.

• nika
    TessaS skrev 2009-07-01 12:02:24 följande:
    Jag tycker Niah skriver ett väldigt bra inlägg.Innan jag hade läst klart hela ts så satt jag nästan och himlade lite med ögonen... men när jag läst klart allt och sedan satte mig själv där (och dessutom efter Niahs briljanta exempel) så förstår jag att det kan bli frustrerande.Jag gissar också att det här badexemplet bara är droppen som fick bägaren att rinna över och att det ligger mer än bara det här tillfället bakom.Enda rådet jag kan ge är att prata med din sambo. Niahs exempel är ju bra att ha som jämförelse för att han ska förstå vad själva grejen är.(mycket "Niah" nu märker jag... men jag är impad av inlägget )
    Jag känner igen TS - är jag nästan helt säker på - under ett annat nick och om det är samma person så har hon en förmåga att formulera sig i sin frustration mer drastiskt än hon kan leva upp till i verkligheten sas. När agressionsnivån sänkts har hon beskrivit saker mer nyanserat och hon verkar ha gjort massor för killen men gett upp. Han verkar bl.a. ha rejäla koncentrationsbesvär men föräldrarna blundar för att killen inte funkar normalt. Killens beteende nöter ner samtliga och det är väl inte så konstigt om pappan bara ger med sig och låter allt bero fast det är det absolut sämsta man kan göra. Men det är ju det man gör när man är trött. TS är väl så frustrerad att hon går i taket emellanåt och på sitt explosiva sätt ber om hjälp här och ja, resultatet ser du...
  • Madida

Jag må vara helt förvirrad, eller kanske okunnig eftersom jag inte själv har varken biologiska eller bonusbarn. Men jag ser verkligen INTE problemet!

Jag läste flera gånger för att hitta det men jag gör det inte. Jag ser att du kom hem från jobbet, ungarna har en kul pappa som vill ta med dom och bada, du blir tillfrågad om du vill följa med men vill inte. Nej, jag förstår inte.

• Madelene0

Anonym (solig) skrev 2009-07-01 10:08:02 följande:

Har bara läst ts. Känner igen det du skriver, har levt med en man som har en dotter sen tidigare, som också tillåtits vara den som bestämmer om allt. Dvs, mannen frågade först henne vad hon ville och sen fick jag frågan, i bästa fall. För det mesta var saker redan bestämda när jag kom hem. Jag vet precis hur du menar med att känna sig överkörd, jag delar din uppfattning att beslut ska tas vuxna emellan och att barnen "följer med" Din sambo kunde gott ha presenterat detta badförslag nån av alla de ggr han pratat med dig i telefon under dagen. Känslan är SÅ otroligt bekant, jag hoppas att ingen av de som spyr galla på dig nånsin behöver känna sig åsidosatt, överkörd, och att komma i sista hand på det viset. Särskilt inte när besluten tillåts tas av en unge.
    Men då är det ju mannen som tillåter att hans dotter bestämmer. Det kan man ju inte lasta barnet för.
Svar på tråden Korkad sambo