• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Mittilvet
    Pormoicheia skrev 2009-06-30 22:46:05 följande:
    wow betyder world of warcraft och är ett online rollspel många manliga sambos verkar fylla ut livet med (istället för att spendera tiden med familjen och avlasta mödrarna till sina barn).I övrigt. Är du säker på att det var barnet som faktiskt kom med förslaget från första början?Bara för att det var barnet som frågade ute på parkeringen betyder ju inte det nödvändigtvis att det var h*n som kom på att de skulle åka och bada...
    Han föreslog och min sambo godkände hans önskemål även ifall det innebar att vårat barn fick helt stå tillbaka.
    De kom hem NU f.ö, bra tid för en 16-månaders att lägga sig på.
    Han hade heller inte fått mat eller bytt blöja efter att ha bajsat eftersom sambon hellre fokuserade på att ta med handduk till sitt mer prioriterade barn än mat, blöja och läggningstid för ett barn i koltåldern.

Hur WOW kom in i bilden vet jag inte?
    Trodde det var relevant och inte hade med onlinespelet att göra men hursomhelst, jag tycker inte om att allt ska kretsa runt det barnet bara för att ahn existerar.

Jag existerar också. Och våran 16-månaders. Och våran hund som brutit tassen men som ändå snällt fick stappla sig iväg på tre ben bara för att barnet ville iväg.

Tråden handlar om att jag tycker att min sambo är korkad som bortser helt ifrån mig barna för att barnet är här, där är problemet just nu.
    Att jag inte tycker om det barnet är en annan sak, det finns en uppsjö andra trådar vi alla kan diskutera mina känslor för honom.
    Nu handlar det om min sambos övertramp att inte låta mig få ett ord i planering gällande min familj.

Men istort sett (finns undantag och ni vet vilka ni är) alla ni som läser kommer HELT bortse ifrån detta och bara låsa er fast vid det stackars srackars lilla oskyldiga barnet istället för att problemet ligger i att jag känner mig obetydlig och osynlig.

Patetiskt.
  • pervofakir
    Mittilvet skrev 2009-06-30 22:46:48 följande:
    Anonym (hmmm) skrev 2009-06-30 21:49:36 följande:
    Sambons familj: Han, mig och hans 2 barn. (plus övrig släkt)Min familj: Mig, min sambo och vårat barn. (plus övrig släkt)Och jag kan förstå att du inte förstår ifall du inte varit med om samma sak och kräver det inte av dig heller, men tråden vänder sig inte till dig.Men tack för ett anonymt inlägg, modigt
    Men snälla du.........! Du är ju lika anonym!!!!!!!!!!!!
  • Mittilvet
    Pormoicheia skrev 2009-06-30 22:49:51 följande:
    Jag tycker faktiskt att du har helt fel.Jag har vuxit otroligt mycket i samband med min mammaroll och mina barn har lärt mig jättemycket, ja jag skulle nog t.o.m. kunna säga att de "uppfostrat" mig till en bra/bättre mamma och gör det fortfarande dagligen.Jag tror att en bra förälder bör vara flexibel och kunna tillåta barn att få ta den plats de behöver och i vissa fall kan det faktiskt betyda att man låter barnen få bestämma lite.Givetvis vet vuxna oftast bättre. Men vuxna vet faktiskt inte alltid bäst!Man slutar inte vara mamma eller vuxen bara för att man släpper lite på tyglarna.Ibland är det nog t.o.m. det som krävs.
    Bestämma "lite" finns inte här de veckor barnet är här, därav min frustration.
    Det är första dagen för hans vecka idag och den börjar precis som vanligt.
    Han och min sambó bestämmer och jag får rätta mig efter det.
  • bonnieloveskim

TS jag har inte läst hela tråden utan bara trådstarten.
    Men om du säger när när barnet frågar om du vill följa med så tycker jag att du får skylla dig själv.
    Barnet visar ju att h*n vill ha med dig. och du tar avstånd.

om du istället visar att du accepterar barnet så kommer det förmodligen bli bättre.

Du vuxen du kan resonera vuxet och barnet kan inte resonera vuxet.
    Men barnet följer sina impulser och h*n ville ha med dig.

Så bestämd dig nu för att agera moget och vuxet.

Sen kan det kanske finnas andra tillfällen som du inte berättat om här.. men det krävs alltid en förändring av de vuxna för att få barn att ändra sig.

Sambon kanske va lite korkad.. men ska du verkligen låta din egna lycka lida pga det?
    Är män så himla smarta jämt då?
    vad anser de om oss kvinnor då?

• Mittilvet
    pervofakir skrev 2009-06-30 22:57:11 följande:
    Men snälla du.........! Du är ju lika anonym!!!!!!!!!!!!
    Pajkastning... Ja, det kommer man långt med.
    Läste du det andra jag skrev eller är du bara lika besatt att leta fel som de flesta andra?
  • Lilli Bu

Enda skälet till att din sambo är korkad... är att du finns kvar hos honom..

Jag hoppas att han tänker på SITT barn i skickar dej där du hör hemma.

• Pormoicheia
    Mittilvet skrev 2009-06-30 22:54:34 följande:
    Han föreslog och min sambo godkände hans önskemål även ifall det innebar att vårat barn fick helt stå tillbaka.De kom hem NU f.ö, bra tid för en 16-månaders att lägga sig på.Han hade heller inte fått mat eller bytt blöja efter att ha bajsat eftersom sambon hellre fokuserade på att ta med handduk till sitt mer prioriterade barn än mat, blöja och läggningstid för ett barn i koltåldern.Hur WOW kom in i bilden vet jag inte?Trodde det var relevant och inte hade med onlinespelet att göra men hursomhelst, jag tycker inte om att allt ska kretsa runt det barnet bara för att ahn existerar.Jag existerar också. Och våran 16-månaders. Och våran hund som brutit tassen men som ändå snällt fick stappla sig iväg på tre ben bara för att barnet ville iväg.Tråden handlar om att jag tycker att min sambo är korkad som bortser helt ifrån mig barna för att barnet är här, där är problemet just nu.Att jag inte tycker om det barnet är en annan sak, det finns en uppsjö andra trådar vi alla kan diskutera mina känslor för honom.Nu handlar det om min sambos övertramp att inte låta mig få ett ord i planering gällande min familj.Men istort sett (finns undantag och ni vet vilka ni är) alla ni som läser kommer HELT bortse ifrån detta och bara låsa er fast vid det stackars srackars lilla oskyldiga barnet istället för att problemet ligger i att jag känner mig obetydlig och osynlig.Patetiskt.

Ok, han missade blöjor och sånt, om han inte har fått in vanan att ta med allt som behövs så hjälp honom få in den.

Anledningen att wow kom in i bilden var mest en jämförelse jag gjorde.
    Din sambon visar lite engagemang i sina barn (även om han uppenbarligen missat några saker) istället för att göra som många andra fl-medlemmars sambos och sitta framför wow och lämna både barn och hushåll åt sina troligtvis trötta och stressade sambos.

Att du känner dig osynlig är inte bra och det är det väl isåfall inte heller att din sambo lägger så stor del av sin energi på sin förstfödda att du känner din undanknuffad. Men å andra sidan.
    Varför ska din sambo klappa dig på huvudet när du självmant drar dig undan?
    Det är iaf det intrycket jag får.
    Du får erbjudande att följa med men säger nej för att orden kommit ur fel mun.
    Du håller dig hemifrån och drar dig undan med ditt biologiska barn när bonusen är där (enligt inrtycket jag fått av andra trådars diskussioner).
    Om du inte visar intresse i att vara en "enhetlig familj", varför ska din sambo visa det intresset de veckor du själv drar dig undan?

En maktkamp i att få den andra att ta initiativ slutar väldigt ofta illa.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Mittilvet

Lilli Bu skrev 2009-06-30 23:01:33 följande:

Enda skälet till att din sambo är korkad... är att du finns kvar hos honom..Jag hoppas att han tänker på SITT barn i skickar dej där du hör hemma.
    Bra, då önskar du honom kvar med min familj
    Sedan måste det vara tråkigt att döma folk du aldrig träffat som korkade, måste vara svårt att leva med att vara så inskränkt i sitt eget lilla liv men bara du trivs så är det bra för dig

Sedan ser jag f.ö fram emot då min familj får vara vi utan att dras åt något annat håll
  • Pormoicheia
    Mittilvet skrev 2009-06-30 22:57:51 följande:
    Bestämma "lite" finns inte här de veckor barnet är här, därav min frustration.Det är första dagen för hans vecka idag och den börjar precis som vanligt.Han och min sambó bestämmer och jag får rätta mig efter det.

De har ju tid att ta igen.

Du och ditt barn har honom dygnet runt alla dagar varje vecka.
    Bonusbarnet och pappan har bara varandra varannan vecka och måste ju av den anledningen ta ut "kompensering" för den tid de missar.

Skulle du själv inte vilja umgås mer ordentligt med dem du inte träffade tillräckligt ofta?

Sen så kan det ju faktiskt vara så enkelt att din sambo vill kompensera för den tid han inte finns där för sonen och det är helt normalt.

Du får försöka hitta något annat att fördriva tiden med medan han är med sitt äldre barn helt enkelt.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Polly S

jag förstår av ditt inlägg att du är arg, men jag kan inte riktigt relatera till det och det känns som om det är en massa andra saker som ligger till grund för det.

känner du att det är jobbigt med bonusen så ÄR det ju såklart jobbigt, oavsett vad folk här skriver.
    man kan inte älska eller ens tycka om på befallning.
    men om du tänker efter -vad är egentligen alternativet?
    du måste (om ditt & sambons förhållande ska funka iaf) tolerera och respektera bonusen.
    vet sambon hur du känner? om du förklarar att du känner dig överkörd, vad säger han då?

f.ö. anser jag det självklart att vuxna bestämmer och fattar beslut -men visst måste barnen få komma med förslag! menar du att ert barn aldrig kommer få föreslå ngt?

Svar på tråden Korkad sambo