• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Anouschka
    Mittilvet skrev 2009-06-30 22:46:48 följande:
    Anonym (hmmm) skrev 2009-06-30 21:49:36 följande:
    Sambons familj: Han, mig och hans 2 barn. (plus övrig släkt)Min familj: Mig, min sambo och vårat barn. (plus övrig släkt)Och jag kan förstå att du inte förstår ifall du inte varit med om samma sak och kräver det inte av dig heller, men tråden vänder sig inte till dig.Men tack för ett anonymt inlägg, modigt
    Snälla rara, "övrig släkt" innefattar ju övrig släkt pa båda sidorna i ett förhållande.

Hur länge har du och sambon varit ett par? Hur gammalt är "erat" barn? Hur gammal är du?
  • Angel 1982

Varför tycker du inte om ditt bonusbarn?Har det alltid varit så?Finns det någon anledning till att du inte tycker om honom, eller handlar det bara om att du är svartsjuk på honom?

Du visste från dag ett när du träffade den här mannen, att han hade ett barn sedan tidigare. Varför ens gå in i en relation då när du har så svårt för hans barn??Och sen sitta och gnälla att han stjäl all hans uppmärksamhet de veckor han är hos er.
    Killen träffar ju inte sitt barn på en vecka, klart som fan han vill ägna honom lite extra tid då, det är ju hans barn!!
    Gud förbjude att jag nånsin behöver separera från min man, så mina barn får en bonusmamma som dig.. herregud.

Och detta med att de bestämmer sig för att åka och bada.. varför haka upp sig på det egentligen?Du var inte ens hemma när beslutet togs.Tänk om jag skulle sitta o gnälla varje gång min sambo hittar på saker med barnen när jag ligger och sover på dagen,(jobbar natt) utan att fråga eller prata med mig först... gud så trist det skulle vara för alla parter.

Visst är det tråkigt att du känner på dig undanskuffad.. men jag får en känsla av att det är du själv som har orsakat problemet, och ingen annan.

Det är DU som drar dig undan de veckor bonusen, (som du inte gillar) är hos er.
    Du sjunker till ett barns nivå när du tackar nej till att följa med på aktiviteter som de har bestämt, med formuleringen att du inte bara vill "följa med", utan det duger bara om beslutet är taget gemensamt av dig och din sambo, och inte av hans barn och honom.
    Ni ska ju vara en enhetlig familj. Du, din sambo, ert barn, bonusen och hunden då.Men du väljer att dela upp er i två läger. du och ert barn mot honom och hans son varannan vecka. Du vill inte ens vara EN familj.
    sen får din sambo skiten.Inser du inte hur det låter?

Familjerådgivning kanske vore på sin plats?

• zanna80

Va? Förstår inte alls vad TS menar. Är väl en en rolig och positiv sak som du har skrivit om? Att din familj skulle iväg och kvällsbada och ha roligt när du jobbade, sen kom du hem och de undrade om du ville följa med.

Är du alltså avundsjuk på dina barn?

• Angel 1982
    zanna80 skrev 2009-07-01 08:23:05 följande:
    Va? Förstår inte alls vad TS menar. Är väl en en rolig och positiv sak som du har skrivit om? Att din familj skulle iväg och kvällsbada och ha roligt när du jobbade, sen kom du hem och de undrade om du ville följa med.Är du alltså avundsjuk på dina barn?
    Ts är svartsjuk på sin bonusson, och tycker inte ens om honom.  :(
  • nika

TS jag både förstår dig och inte. Jag tror jag ser ditt problem men jag tycker du gör dig själv en otjänst genom att skälla på de som skäller på dig. Det gör bara att de förstår dig ännu mindre och kritiserar dig ännu mer varpå du skäller ännu mer och du ödslar än mer energi och allt bara blir fel.

Till det yttre så åker en snäll pappa iväg med 2 barn och badar och du bjuds med, men hur man har hamnat där kan vara både positivt och negativt. De flesta verkar se en snäll pappa som åker iväg och badar med sina 2 barn. Sådana pappor finns givetvis, men efter dina beskrivningar anar jag en pappa som går i sitt barns ledband och följer dess minsta nyck. Om inte barnet hade frågat om du ville med så känns det t.o.m som att pappan kunde ha låtit bli att fråga dig?

Jag håller med dig om att det är de vuxna som ska bestämma tillsammans och barnen ska få komma med önskemål - inte tvärtom. Jag blir tokig på curlingmentaliteten hos en del föräldrar som tror deras barn kommer till skada om inte de står i händelsernas centrum och får allt de önskar både när det gäller aktiviterer och prylar. Ett barn från ett tidigare förhållande kan, om inte föräldern sätter stopp för det, få som vana att "regera" i hemmet på ett för familjen som helhet ohälsosamt sätt. Vuxna och barn ska inte "tävla "om samma roller. I kärnfamiljer där mamma och pappa har lika hög status hos barnet blir det inte lika lätt så men däremot i styvfamiljer där rollerna inte är klara från början kan barn försöka ta roller de inte ska ha om inte föräldern är uppmärksam.

Jag känner igen din på ytan oskyldiga situation i när jag och sambon delade på oss på stormarknaden och när vi återsågs frågade jag vad han tyckte vi skulle köpa till middag och han svarade: " det har jag och barnen redan köpt. De ville ha korv och pommes frites". Visst praktiskt och bra att middagen redan var fixad, men jag undrar just hur de hade reagerat om jag varit snabbare och meddelat att det blir renskav till middag idag...Eller när sambon och barnen är ute och köper artiklar till hemmet utan mig och utan min vetskap. Visst praktiskt och bra att det införskaffas sängkläder åt alla, men jag undrar just hur de skulle ha känt sig om jag gick ut och köpte en ny sticksåg till sambon och gardiner till barnens rum och sedan förväntade mig nöjda uppsyner...Barnen är i övre tonåren och är mycket petiga med vad de har. Pappan är lika petig med vilken sticksåg han har som jag kan vara med gardiner.

Numer konsulterar han mig oftast innan han införskaffar saker till det gemensamma hemmet. Det är inte han och barnen som ska inreda hemma och jag städa har jag förklarat. Det tog länge innan han förstod skillnaden i att handla med barnen och köra över mig. Jag fick "översätta" situationerna för honom till relevanta och intressanta områden: när du och barnen kommer hem med en ny hushållsassistent som vi länge har pratat om att köpa är det detsamma som att jag går ut själv och köper nya fälgar till bilen som jag råkade få se och kom på att jag tyckte bättre om än de vi tittat på tillsammans.

Nu har jag fokuserat på shopping vilket inte är centralt i våra liv med det tjänar som exempel på hur fel det kan bli om man bestämmer över huvudet på den andre och barnens önskemål styr förälderns beslut och spelar ut styvföräldern.

Om du och sambon hade pratat flera gånger den dagen så kunde ni ha bestämt tillsammans att ni skulle ta med barnen och bada när du kom hem från jobbet. Om din sambo är hemma så kunde han ha packat med mat som ni kunde ha ätit tillsammans och han kunde ha fixat med annat som behövdes ha med både för den minsta och dig så ni kunde komma iväg snabbare och för dig på ett mer avspänt sätt än att stressad i uppfarten behöva tänka om och tänka till. Sedan hade ni behövt komma hem tidigare än kl 23. Det är alldeles för sent för en 16-månaders att vara uppe. Innan blöjan var bytt och barnet fått mat och nattats var väl klockan närmare midnatt skulle jag tro. Det låter som din sambo vill väl men är lite korttänkt i sin iver att serva sitt äldre barn. En 16-månaders har inget behov att vara på badutflykt till kl 23 i en gammal blöja.

Jag tycker det var dåligt av din sambo att inte tänka mer på den lille och jag förstår att du tar ut din frustration på hans barn sedan tidigare och ser honom som orsaken till era problem, men det är han inte. Barn tar så mycket utrymme de tillåts ta. Det är den "snälla" pappan som inte klarar av att vara vuxen pappan utan delar rollen med sin son när det ska vara du och pappan som ska vara de 2 vuxna i hemmet. Ett barn har ofta inte förstånd att se vad ett ännu mindre barn behöver. Han ser bara chansen att få bada när det är varmt och tycker han är hygglig som bjuder med dig på en trevlig utflykt. Han är inte ens medveten om att han inte ska ha rollen som familjeöverhuvud eftersom den kanske är den enda han vet och det är pappans jobb att omarbeta den rollen.

• safrys

nick name skrev 2009-07-01 09:48:18 följande:

kan du inte bara döda honom då? Det torde lösa problemet.
    låter ju näst intill som om det vore enda lösningen i TS syn på allt.
    varför inte gå på rådgivning?
    försöka inse att alla inte kan följa ens mall i livet, det får man acceptera..

hoppas det löser sig i alla fall, ingen bör ju gå och må dåligt.
  • Anonym (solig)

Har bara läst ts.

Känner igen det du skriver, har levt med en man som har en dotter sen tidigare, som också tillåtits vara den som bestämmer om allt.
    Dvs, mannen frågade först henne vad hon ville och sen fick jag frågan, i bästa fall.
    För det mesta var saker redan bestämda när jag kom hem.

Jag vet precis hur du menar med att känna sig överkörd, jag delar din uppfattning att beslut ska tas vuxna emellan och att barnen "följer med"

Din sambo kunde gott ha presenterat detta badförslag nån av alla de ggr han pratat med dig i telefon under dagen.

Känslan är SÅ otroligt bekant, jag hoppas att ingen av de som spyr galla på dig nånsin behöver känna sig åsidosatt, överkörd, och att komma i sista hand på det viset.

Särskilt inte när besluten tillåts tas av en unge.

• Trollmamma till 4

Vad skulle du vilja ändra på för att det ska bli bättre?

Att sambon frågar dig när han ska göra något?
    Att bonusbarnet bara kommer varannan helg?
    Att du kanske kan tillföra något som underlättar för er?
    Att sambon kanske kan tillföra något som underlättar för er?

Har ni planerat nåt under semestern?

• Anonym (===)
    Anonym skrev 2009-07-01 04:28:41 följande:
    Anonym (===) skrev 2009-07-01 04:09:43 följande:
    Åh ,vad sura vi kan vara. Och jag har läst hela , fattar fortfarande inte gnället. Så gud, fatta att andra inte har samma åsikter som du. Bitterfitta.
    Vad vet du om samma åsikter, du fattar ju fortfarande inte. Sötnöt
  • Anonym (undrar)
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:40:48 följande:
    Det som fastnat i min sits hade också ångrat att barnet hade den pappan.Den binder det andra barnet samman med mitt barn och det ångrar jag djupt.
    Kan du förklara varför du hyser ett sådant agg till hans barn? Har det alltid varit så eller har det kommit nu? Känner du att din sambo gör skillnad på sitt egna och ert gemensamma barn? Känner du dig utanför även den veckan hans barn inte är hos er och det bara är ni två och biobarnet? Många frågor men försöker förstå...
Svar på tråden Korkad sambo