• Buttelina

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

Tre nya härliga månader av shopping

Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m42958741.html

Bildis
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43869403.html

Tråden med länkar till all shopping
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40093529.html

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-13 22:20
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46335809.html - nya bildis

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-15 22:07
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b114044.html - lagersalg info
  • Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14
  • 1 och 1 är 3
    Zvartaliljan skrev 2009-07-12 19:29:48 följande:
    Tycker synd om min syster just nu...skulle ju haft flickorna imorgon med men vill inte utsätta dom för sjukhuset så hon sitter just nu i en bil på väg hem från hennes välförtjänta weekend i Sthlm med mannen så hon ska komma o hämta dom sent ikväll istället. Felipe har ju tagit hand om dom idag men imorgon måste han jobba. Känns som jag förstörde allt för henne nu
    Tänk inte så!! Du/Ni har ju haft dom två nätter och jag lovar dej att när situationen är som den är så åker nog din syster gärna hem. De kommer fler helger för henne!
    080826 - Puma Teolin
  • Zvartaliljan
    SmillaMilla skrev 2009-07-12 19:31:17 följande:
    Åhhh fy! Jag sitter också här o gråter. Jag känner igen mig så väl i det du beskriver. Anton var ju lite större när han hade det som värst (så som maia har det nu). Då skrek han sådana hemska saker som att han hatade mig, att vi slog honom, han ville hem, han ville inte vara kvar. Ja det var fruktanvärt. MEN det blir bättre!I uppsala finns det något som heter "bajskliniken", sköterskorna här var tvugna att utbilda sig därifrån för att klara av detta. Vi fick då ett schema som vi skulle fylla i när han bajsade, hur mycket etc. Var tredje dag skulle vi ge klyx hemma om det inte kom något. Det var något av det värsta jag varit med om att behöva göra detta hemma. Här skall ju ens barn känna sig säkert o något sådant skall aldrig få ske i ens egna hem. Det är verkligen hemska övergrepp, men det måste ske. Tyvärr reagerade han allergiskt mot dessa klyx. Så vi var tillslut tvugna att åka in var tredje dag o ge vattenlavenemang istället på barnkliniken. Efter några veckor så här och med ständig hjälp av lekterapin. Började han sedan att bajsa på toaletten. Han var då 5 ½ år och äntligen blev det okej. Någon månad ytterligare så fick han movicol och nu klarar han sig superbra. Bajsar 1-2 gånger om dagen på toaletten. Visst är han hård i magen, men han är inte rädd, han klarar av det.Vår läkare pratade om outvecklad endtärm. Tyvärr visar svea samma tendenser på hårdmage. Men hon bajsar på pottan så det går riktigt bra. Hoppas att min historia kan hjälpa dig lite. Stor kram!
    Åh fy låter hemskt för honom och er Ännu värre när de är så gamla...då sitter det väl i längre. Maia hade ju precis börjat glömma förra gången trodde jag. När jag sa att vi skulle åka till sjukhuset så gick hon direkt in o hämtade en film som hon ville ha med sig, hon sa att på sjukhuset tittar man på film
    Hon var jätteduktig när läkaren skulle känna efter, satt helt stilla, däremot när klyxet skulle ges så fick det ju bli med våld. Men oljan gick lättare nu, då fick hon ju även lite bedövning innan och blev lovad glass efteråt.
    Det jag inte förstår är hur hon kan skrika av smärta ena sekunden och knipa så man märker att det trycker på och gör ont, för att sitta här och pussla o leka lugnt o fint i nästa sekund...
    Jag ska be dom att de verkligen kollar upp hennes ändtarm...har läst lite om det här Hirschprungs eller vad det nu heter och vill att de kollar upp det.
    Men de tycker hon ligger för bra i vikt för den sjukdomen...eh...vägde 13,2 efter att inte ha bajsat på 8 dagar...tycker inte jag är särskilt mycket för en 3-åring.
    Älskade lilla Maia 060528 och syskon 100125
  • Zvartaliljan
    1 och 1 är 3 skrev 2009-07-12 19:38:18 följande:
    Tänk inte så!! Du/Ni har ju haft dom två nätter och jag lovar dej att när situationen är som den är så åker nog din syster gärna hem. De kommer fler helger för henne!
    Nja...första gången på flera år som de åkt iväg någonstans så där....så jag vet att hon tycker att detta är väldigt typiskt. Men självklart är hon ju inte arg på mig eller så...men jag tycker ändå synd om henne Tänk dig köra hela vägen sthlm-karlskrona o sen karlskrona-bäckebo på en dag...fy f*n...hade inte jag pallat

Nu skriker hon att hon vill gå på toan, hörs sen!
    Älskade lilla Maia 060528 och syskon 100125
  • Mamma Kråkan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-12 19:38:20 följande:
    Åh fy låter hemskt för honom och er Ännu värre när de är så gamla...då sitter det väl i längre. Maia hade ju precis börjat glömma förra gången trodde jag. När jag sa att vi skulle åka till sjukhuset så gick hon direkt in o hämtade en film som hon ville ha med sig, hon sa att på sjukhuset tittar man på film Hon var jätteduktig när läkaren skulle känna efter, satt helt stilla, däremot när klyxet skulle ges så fick det ju bli med våld. Men oljan gick lättare nu, då fick hon ju även lite bedövning innan och blev lovad glass efteråt. Det jag inte förstår är hur hon kan skrika av smärta ena sekunden och knipa så man märker att det trycker på och gör ont, för att sitta här och pussla o leka lugnt o fint i nästa sekund...Jag ska be dom att de verkligen kollar upp hennes ändtarm...har läst lite om det här Hirschprungs eller vad det nu heter och vill att de kollar upp det.Men de tycker hon ligger för bra i vikt för den sjukdomen...eh...vägde 13,2 efter att inte ha bajsat på 8 dagar...tycker inte jag är särskilt mycket för en 3-åring.
    Tycker jätte synd om er verkligen & håller tummar och tår att det ska lösa sig.
    Nu bloggar jag här igen :)
  • SmillaMilla
    Zvartaliljan skrev 2009-07-12 19:38:20 följande:
    Åh fy låter hemskt för honom och er Ännu värre när de är så gamla...då sitter det väl i längre. Maia hade ju precis börjat glömma förra gången trodde jag. När jag sa att vi skulle åka till sjukhuset så gick hon direkt in o hämtade en film som hon ville ha med sig, hon sa att på sjukhuset tittar man på film Hon var jätteduktig när läkaren skulle känna efter, satt helt stilla, däremot när klyxet skulle ges så fick det ju bli med våld. Men oljan gick lättare nu, då fick hon ju även lite bedövning innan och blev lovad glass efteråt. Det jag inte förstår är hur hon kan skrika av smärta ena sekunden och knipa så man märker att det trycker på och gör ont, för att sitta här och pussla o leka lugnt o fint i nästa sekund... Jag ska be dom att de verkligen kollar upp hennes ändtarm...har läst lite om det här Hirschprungs eller vad det nu heter och vill att de kollar upp det. Men de tycker hon ligger för bra i vikt för den sjukdomen...eh...vägde 13,2 efter att inte ha bajsat på 8 dagar...tycker inte jag är särskilt mycket för en 3-åring.
    Oj nej inte väger hon mycket! Så det borde nog absolut kolla upp det där ordentligt. Det skadar ju inte.

Det här med att hon skirker har nog inte något med smärta att göra. Alltså under själva lavenemanget. För det skall tydligen inte göra ont. Utan mer kännas konstigt. Så hon skriker mest för att hon inte vill och för att hon måste ligga stilla. Just för att hon förlorar kontrollen över sin egen kropp. Därför känns det som ett övergrepp. Så sedan när hon blir fri så är allt bra igen. Däremot gör det ju säkert skitont när hon skall bajsa ut klumpen.
  • Smileycat
    Zvartaliljan skrev 2009-07-12 19:40:30 följande:
    Nja...första gången på flera år som de åkt iväg någonstans så där....så jag vet att hon tycker att detta är väldigt typiskt. Men självklart är hon ju inte arg på mig eller så...men jag tycker ändå synd om henne Tänk dig köra hela vägen sthlm-karlskrona o sen karlskrona-bäckebo på en dag...fy f*n...hade inte jag pallatNu skriker hon att hon vill gå på toan, hörs sen!
    KLart man tycker synd om henne, men det kan inte hjälpas.. Maia kan ju inte vänta lixom..
    Hoppas det går bra på toan nu..
    Men du.. Finns det ingen möjlighet att hon kan sova kvar med tjejerna, så åker hon hemåt imorrn?
    Skulle ni köra helt mjölkfritt eller fritt från mjölkprotein? Det är lite skillnad..
    Min styvsyster har två söner, ena är överkänslig mot laktos men kan då dricka laktosfri mjölk", den andra tål ingenting med mjölk i.. Man får läsa ALLT, inte minsta tecken, typ skummjölkspulver osv.. det åker direkt bort!
    (Annars så är iaf Valios o Arlas laktosfria mjölkdryck mkt godare än typ Oatleys osv.. Men det ska vara den med skruvkork, inte de med extra långhållbarhet, Ebba har tom börjat dricka mer mjölk, för den är lite sötare.. Om ni skulle skippa laktosen bara..)
    HUr mycket Laktos ger ni då? Ni kan inte höja den oxå?
    Hoppas hoppas verkligen hon slipper stå ut med det här snart, och det blir allt bättre!
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mosen08
    Greksmurfen skrev 2009-07-12 19:21:40 följande:
    får du gärna göra, bor du på öland å har nära så=)....
    Japp, det tar 2 min dit
    Neo -06 & Moa -08
  • lillronya
    Smileycat skrev 2009-07-12 19:51:55 följande:
    KLart man tycker synd om henne, men det kan inte hjälpas.. Maia kan ju inte vänta lixom.. Hoppas det går bra på toan nu.. Men du.. Finns det ingen möjlighet att hon kan sova kvar med tjejerna, så åker hon hemåt imorrn?Skulle ni köra helt mjölkfritt eller fritt från mjölkprotein? Det är lite skillnad..Min styvsyster har två söner, ena är överkänslig mot laktos men kan då dricka laktosfri mjölk", den andra tål ingenting med mjölk i.. Man får läsa ALLT, inte minsta tecken, typ skummjölkspulver osv.. det åker direkt bort!(Annars så är iaf Valios o Arlas laktosfria mjölkdryck mkt godare än typ Oatleys osv.. Men det ska vara den med skruvkork, inte de med extra långhållbarhet, Ebba har tom börjat dricka mer mjölk, för den är lite sötare.. Om ni skulle skippa laktosen bara..)HUr mycket Laktos ger ni då? Ni kan inte höja den oxå?Hoppas hoppas verkligen hon slipper stå ut med det här snart, och det blir allt bättre!
    Sådär har vi det med. Lite blandad överkänslighet och allergi här. Vissa tål all mjölk, vissa kör laktosfritt och Emilio helt mjölkfritt.
    Lätt  som en plätt att bjuda hem den här 9-personersfamiljen.

Skickar ett gäng kramar till Maia och Malou med!!!
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • LJ2

hua.. jag kollade lillans garderob nu..
    hon har 36 par byxor!! i stl 80-86.. byxor som hon kan ha nu o liite snart.. !!!
    då har jag inte räknat med de som är på tvättställningen, de i tvättkorgen o de som fortfarande ligger nerpackade efter i fre..!!!
    HUR motiverar jag att jag vill shoppa nytt åt henne????
    jag tog bort 5 par byxor nu ändå som hon inte kan ha i midjan.. SKA kolla alla byxor i morgon tänkte jag, prova allt på henne o sen välja..
    visserligen.. jeans, fodrade byxor, tunna mjukisar, leggings o velour.. så faktiskt för lite olika användning.. men sen har hon en del suitar med på det..
    body o kjol o klänning har jag inte kollat.. vågar inte...
    TUR att sambon inte vet hur många byxor hon har eg!!!!

nä.. stor rensning här snart!!
    finns nåågra som börjar bli på gränsen, o några som va lite stora..
    men hon behöver ändå inte typ 20 "leggings" byxor??? !!!

* 3 underbara busfrön *
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14