• Anonym

Vårat hem ser ut som fan :-(

Inte smutsigt. Det är rent och så.

men vi har inte råd till fina möbler och inredning som andra har och jag får skit dåligt pga av hur det det ut :-/

Soffan är gammal , minst 15 år. Sliten och ful, blommig gammal modell som vi fick!
    Mattan har vi också fått och den är ren för den dammsugas, men fläckig och färgen är ful.
    Väggarna i vardagsrummet är målad för dottern sprang med kritorna där.

I köket har vi bara ett fult gammalt bord och två stolar.

Sovrummet har jag inte ens gardiner.

och knappt några blommor på fönsterbrädorna :-/

Vi har inga random saker som normalt folk har..

Tre lakan till sängen typ... etc.etc..

Tips på hur man kan göra för att skaffa saker som är billiga

Jag mår skit dåligt när jag ser vårat hem ;-( det känns så fattigt!

• Svar på tråden Vårat hem ser ut som fan :-(
  • Norrtös

hotta upp soffan med lite nya kuddar och ett överdrag? finns att beställa från vanliga kataloger. Ellos är prisvärt och rätt billigt. Har du/ ni ikea i närheten finns nog rätt mycket att fynda där.
    Annars är second hand ett bra alternativ.

Gissa om jag själv har en gammal soffa då Den är brun, hålig och skitful. Men med massa fina kuddar syns den liksom inte lika väl.. Fast den är sjukt oskön..

Gardiner i sovrummet:
    Jag har en kappa i köket som kostade 25 kr. Vit, enkel. Den är egentligen en panellängd från D-Store. Har fäst den i svarta ringar upptill och gjort en sjysst "rulle" på var sida om gardinstången av överflödstyget.

Välj färgtema till var och ett av rummen och blanda inte för många färger.
    Jag har tex gula väggar i köket. till det har jag grönt/turkost/vitt/svart på inredningsartiklarna.
    Helt okej att mixa former, bara färgerna funkar ihop.

Man måste inte ha massa pengar för att ha fint hemma.
    En liten slant och mycket kreativitet räcker långt

Då e ju jag helt såld på inredning, färger och form.
    Så man har väl lite extra igen av det.

• Anonym (pysselfia)

Mitt hem är långt ifrån något nytt och tiptop hem. Men jag gillar faktiskt hur jag har det. Mitt köksbord var ett fult repigt furubord som jag nu har slipat och målat. Det mesta här hemma är billiga, ärvda eller loppisgrejer som jag själv har gjort iordning. Jag tycker det ger hemmet mer själ när man ser att sakerna är valda med omtanke och iordninggjorda för att passa i hemmet.

• Anonym (15)

Hej

Har inte läst alla svaren... Men jag fick barn tidigt och var ensam, har levt lite ihopplockat länge men har nu börjat komma i ordning mer.

För min del har jag:'
    - nästan alltid önskat mig presentkort på Ikea vid jul & födelsedagar, så jag sakta kunnat fylla på hemmet.
    - köpt möbler begagnat, loppis & Blocket. Ett tips är att köpa enhetligt färg & stil men begagnat. T.ex. vitt och även måla vitt om man får tag på andra färger. Sen kan man fylla på med billiga kuddar och en pläd, en tavla mm.
    - måla om hemma. Färg behöver inte vara dyrt på t.ex. Rusta och andra byggvaruhus men gör underverk! Vita väggar och en fond i färg fick jag till i ett hopplöst rum.
    - håll dig framme när andra skall slänga/rensa mm. Allt är inte fint och det blir bara fult med för mycket, men man kan plocka på några saker och fixa till. Fick t.ex. en kökssoffa som jag målade om och satt nytt dyg på dynan på. Kostade lite för jag köpte billigt men coolt tyg och häftade på...

• Anonym (15)

Ser att du har lite för stor lägenhet. Kanske kan dy hyra ut ett rum trots att du har barn. T.ex. till nån lugn kursare som inte festar men kan tänka sig att bo med barn. Gärna nån som åker hem på helger och lov. Det gjorde jag när jag hade för stort. Sen flyttade jag till billigare och det blev faktiskt mysigare att bo trångt och mindre yta att möblera så det såg genast mer ombonat ut!

• Anonym

Anonym (15) skrev 2009-07-12 11:57:23 följande:

Ser att du har lite för stor lägenhet. Kanske kan dy hyra ut ett rum trots att du har barn. T.ex. till nån lugn kursare som inte festar men kan tänka sig att bo med barn. Gärna nån som åker hem på helger och lov. Det gjorde jag när jag hade för stort. Sen flyttade jag till billigare och det blev faktiskt mysigare att bo trångt och mindre yta att möblera så det såg genast mer ombonat ut!
    eller ännu b'ättre, hyr ut till nån annan ensamstående som också har barn, så kan ni hjälpas åt!
  • Anonym ((förstår))

du lever på ett underskott på 1140kr. Detta alltså om du BARA får 9000kr och har 5000kr i hyra. Detta uträknat från riksnormen för socialbidrag. Dom skulle alltså kunna hjälpa dig med dom 1140kr OM det inte är så att du har barnbidrag och underhållsbidrag utöver dina 9000kr. Vare sig det är så att du nu ber om hjälp med de 1140kr som saknas eller får dom via barnbidrag så har du rätt att söka bidrag för möbler, husgeråd, och klädbidrag till både dig och barnet. Gick själv på soc under en period och fick då hyran betald och utöver det 3600kr att leva på+ ett månadskort på 700kr för att jag bodde utanför staden.Då räknar dom självklart inte att man ska kunna köpa en vinterjacka och vinterskor o soffa o tv o alla saker ett barn behöver om man inte har det. Jag hade ingenting alls i min lägenhet pga separation och fick beviljat 10 000kr i möbelbidrag. Detta skulle räcka till köksmöbler,soffa,tv,säng,byrå osv. Möbler man har i en lägenhet helt enkelt. Fick hjälp att fylla i an ansökan av min soc assistent o skickade in till en ekonomihandläggare på soc som kom och gjorde hembesök för att se att jag inte hade sakerna. Detta är beräknat för att köpa begagnade saker såklart. Har fått klädbidrag på 2000kr för att köpa vinterkläder o sen 1000kr för att köpa sommarkläder när det blev sommar(finns ett totalbelopp man kan få under ett år)
    det diffar lite beroende på vad man bor i för kommun och faktiskt beroende på vad man har för handläggare. Om du nu skulle råka bära ner soffan i förrådet när dom kom så kommer ju inte pärleporten att stängas för det,och skulle tv:n "gå sönder" så ska du veta att det hör till svensk standard att ett hem ska innehålla en tv och den får man köpa till nypris för soc eftersom det inte lönar sig att köpa begagnad för då får dom en ny ansökan inom ett halvår.. Det måste ju bli svårt fördig att köpa saker till barnet också kan jag tänka mig. Var inte rädd för att be om hjälp. Du blir inte ett "socfall" för att du får bidrag under en tuff period av ditt liv. Tänk att du sen ska jobba i resten av ditt liv och betala skatt som går till andra som kanske då behöver hjälp. Vore det inte för att du hade barn så skulle jag inte tycka synd om dig,för det är ju minst sagt ett lyxproblem du har,med fula saker. Men nu vet jag hur mycket viktigare hemmet blir såfort det ska inhysa ett litet barn så jag förstår hur du känner. Man kan ju rent börja må psykiskt dåligt om man vantrivs i sitt hem. Tycker att du seriöst borde överväga att hitta dig något billigare boende om det är möjligt. Köp en fin sak till hemmet i månaden,en blomma med kruka,en gardin, lampa eller tavla,det får du TA dig råd till..rom byggdes ju som sagt ej på en dag.Du har inga närvarande föräldrar eller svärföräldrar som vill hjälpa dig? När du har barn och allt? Svara gärna på frågan om du får barnbidrag o underhållsbidrag utöver de där niotusen eller om det är inräknat.

• Shasti

Någon har kanske skrivit det redan men man kan hitta underbara saker för en spottstyver eller tom gratis på blocket, loppisar, tradera. Sök på bortskänkes på blocket tex. Jag har skaffat bl a två kanonfina bokhyllor och ett fint matbord på det sättet. Helt gratis, bara att hämta.

• hexanmaria

Läste i en annan tråd att ett hett tips var att söka fonder! Kan ju vara värt att prova?

• Chesses

Ellos har jätte billiga fona sängkläder handdukar osv.. Går du in på "outlet" där på Ellos så kan du hitta sängkläder för 50 :- st och 6.8 pack handdukar för nån hundring :D

Svar på tråden Vårat hem ser ut som fan :-(