du lever på ett underskott på 1140kr. Detta alltså om du BARA får 9000kr och har 5000kr i hyra. Detta uträknat från riksnormen för socialbidrag. Dom skulle alltså kunna hjälpa dig med dom 1140kr OM det inte är så att du har barnbidrag och underhållsbidrag utöver dina 9000kr. Vare sig det är så att du nu ber om hjälp med de 1140kr som saknas eller får dom via barnbidrag så har du rätt att söka bidrag för möbler, husgeråd, och klädbidrag till både dig och barnet. Gick själv på soc under en period och fick då hyran betald och utöver det 3600kr att leva på+ ett månadskort på 700kr för att jag bodde utanför staden.Då räknar dom självklart inte att man ska kunna köpa en vinterjacka och vinterskor o soffa o tv o alla saker ett barn behöver om man inte har det. Jag hade ingenting alls i min lägenhet pga separation och fick beviljat 10 000kr i möbelbidrag. Detta skulle räcka till köksmöbler,soffa,tv,säng,byrå osv. Möbler man har i en lägenhet helt enkelt. Fick hjälp att fylla i an ansökan av min soc assistent o skickade in till en ekonomihandläggare på soc som kom och gjorde hembesök för att se att jag inte hade sakerna. Detta är beräknat för att köpa begagnade saker såklart. Har fått klädbidrag på 2000kr för att köpa vinterkläder o sen 1000kr för att köpa sommarkläder när det blev sommar(finns ett totalbelopp man kan få under ett år)
det diffar lite beroende på vad man bor i för kommun och faktiskt beroende på vad man har för handläggare. Om du nu skulle råka bära ner soffan i förrådet när dom kom så kommer ju inte pärleporten att stängas för det,och skulle tv:n "gå sönder" så ska du veta att det hör till svensk standard att ett hem ska innehålla en tv och den får man köpa till nypris för soc eftersom det inte lönar sig att köpa begagnad för då får dom en ny ansökan inom ett halvår.. Det måste ju bli svårt fördig att köpa saker till barnet också kan jag tänka mig. Var inte rädd för att be om hjälp. Du blir inte ett "socfall" för att du får bidrag under en tuff period av ditt liv. Tänk att du sen ska jobba i resten av ditt liv och betala skatt som går till andra som kanske då behöver hjälp. Vore det inte för att du hade barn så skulle jag inte tycka synd om dig,för det är ju minst sagt ett lyxproblem du har,med fula saker. Men nu vet jag hur mycket viktigare hemmet blir såfort det ska inhysa ett litet barn så jag förstår hur du känner. Man kan ju rent börja må psykiskt dåligt om man vantrivs i sitt hem. Tycker att du seriöst borde överväga att hitta dig något billigare boende om det är möjligt. Köp en fin sak till hemmet i månaden,en blomma med kruka,en gardin, lampa eller tavla,det får du TA dig råd till..rom byggdes ju som sagt ej på en dag.Du har inga närvarande föräldrar eller svärföräldrar som vill hjälpa dig? När du har barn och allt? Svara gärna på frågan om du får barnbidrag o underhållsbidrag utöver de där niotusen eller om det är inräknat.