• Anonym

Vårat hem ser ut som fan :-(

Inte smutsigt. Det är rent och så.

men vi har inte råd till fina möbler och inredning som andra har och jag får skit dåligt pga av hur det det ut :-/

Soffan är gammal , minst 15 år. Sliten och ful, blommig gammal modell som vi fick!
    Mattan har vi också fått och den är ren för den dammsugas, men fläckig och färgen är ful.
    Väggarna i vardagsrummet är målad för dottern sprang med kritorna där.

I köket har vi bara ett fult gammalt bord och två stolar.

Sovrummet har jag inte ens gardiner.

och knappt några blommor på fönsterbrädorna :-/

Vi har inga random saker som normalt folk har..

Tre lakan till sängen typ... etc.etc..

Tips på hur man kan göra för att skaffa saker som är billiga

Jag mår skit dåligt när jag ser vårat hem ;-( det känns så fattigt!

• Svar på tråden Vårat hem ser ut som fan :-(
  • Meli

Ett tips är att ta bort onödiga saker som är fula. De gör ju allt bara fulare. Tex skulle jag tagit bort mattan om den är fläckig. Så slipper du den. Alla fula prydnandssaker, om ni har sådana.

Sen hade jag gått på loppis/kollat på blocket och hittat billiga saker, och sen målat dem. Personligen älskar jag gamla möbler som jag vitmålar. Det vita binder ihop det hela och så kostar det inte så mycket. Det gör jag egentligen för att jag föredrar det framför modernt, men det är ju ekonomiskt också

Vet inte hur mycket pengar ni har att handla nytt för. Kanske inget, kansek något....

Gardiner hade gjort det mycket finare, www.stoffochstil.se har billiga tyger. Ellos har billiga hemtextilier som lakan och handdukar, det piffar också upp. Försök att ha få saker, men att matcha de få saker som finns. Köp kanske några billiga växter som du ser till att sköta. Välskötta växter gör mer än man tror i ett rum.

Är det rent, som du säger, så har du mycket vunnet, jag tycker det är mycket värre när det är smutsigt.

Vad gäller kritor, har dem undanstoppade så inte barnen kan måla med dem var som helst.

• alvaereva
    Anonym skrev 2009-07-11 21:27:26 följande:
    Har en väninna som har ett jätte vackert hem! Hon har dessutom HELA garderoben full med kläder Sen har hon ny mobil, ny dyr kamera. Kylen full med mat Smink och dyra bra hudprodukter Reser och har kul VARENDA MÅNAD. En annan måste liksom välja: Ska man köpa en tröja eller en växt den här månaden.
    så har vi det också.
    ibland vill man bara gå och dö under en sten.
    men vi har tröttnat på att ha det så.
    i höst då smäller det. vi börjar plugga båda två.
    om SEX ÅR (hahah, låter som ett skämt) kan jag köpa flera växter och nya kläder varje månad. woho!
  • Anonym
    alvaereva skrev 2009-07-11 21:32:02 följande:
    så har vi det också.ibland vill man bara gå och dö under en sten.men vi har tröttnat på att ha det så.i höst då smäller det. vi börjar plugga båda två. om SEX ÅR (hahah, låter som ett skämt) kan jag köpa flera växter och nya kläder varje månad. woho!
    Jag med skiitrist!! Vill ha ett jobb med 50 tusen per månad.. haha :-P

Jag börjar också plugga den 17. Tänkte då jäklar ska vi ha nytt till hemmet + kläder etc. För då har vi 20 tusen i månaden den månaden, då vi får dubbla csn + bostadsbidrag + underhåll + barnbidrag..

Men sen så kom elen på 4000 årsavgift..

Så man barraaa ååååååååååååååååååååååååh!

det blir bara vrre å värre
  • alvaereva
    Anonym skrev 2009-07-11 21:35:09 följande:
    Jag med skiitrist!! Vill ha ett jobb med 50 tusen per månad.. haha :-P Jag börjar också plugga den 17. Tänkte då jäklar ska vi ha nytt till hemmet + kläder etc. För då har vi 20 tusen i månaden den månaden, då vi får dubbla csn + bostadsbidrag + underhåll + barnbidrag.. Men sen så kom elen på 4000 årsavgift.. Så man barraaa ååååååååååååååååååååååååh! det blir bara vrre å värre
    du har tänkt på att stoppa undan pengar också hoppas jag, för i december får man ju inte lika mycket?! plus att i januari får man ofta vänta på pengarna också...
  • Anonym
    alvaereva skrev 2009-07-11 21:52:18 följande:
    du har tänkt på att stoppa undan pengar också hoppas jag, för i december får man ju inte lika mycket?! plus att i januari får man ofta vänta på pengarna också...
    Nej vi behölver inte stoppa undan. Under december har vi återigen 9000.
  • anitra2012

Hej TS,

Liten fråga.. Var bor du någonstans i Sveriges? Ifall man kan tipsa om något ställe som ha billigt som man inte tänker på.

*kramis*

• alvaereva
    Anonym skrev 2009-07-11 22:00:35 följande:
    Nej vi behölver inte stoppa undan. Under december har vi återigen 9000.
    fast det är ju bra med ett litet sparande. och att fördela sina kostnader över alla årets månader. så har man oftare råd med en blomma eller två och bättre koll på ekonomin..
  • Anonym
    alvaereva skrev 2009-07-11 22:07:20 följande:
    fast det är ju bra med ett litet sparande. och att fördela sina kostnader över alla årets månader. så har man oftare råd med en blomma eller två och bättre koll på ekonomin..
    tyvärr kan vi inte spara. Då vi har skulder och nya räkningar som ska betalas som inte kunnat betalas ett par månader bakåt.
  • gosmamman
    alvaereva skrev 2009-07-11 21:32:02 följande:
    så har vi det också.ibland vill man bara gå och dö under en sten.men vi har tröttnat på att ha det så.i höst då smäller det. vi börjar plugga båda två. om SEX ÅR (hahah, låter som ett skämt) kan jag köpa flera växter och nya kläder varje månad. woho!
    Jag tycker om att ha fint hemma men jag har inte heller lagt några stora pengar. Alla rum är i princip målade, och färg på ÖB är inte dyrt och de som inte vet att det är öb färg ser det inte heller, dom har många kulörer.

Ett rum ska vi nu tapetsera och det är en av döttrarnas rum för dottern önskad sig det och då skulle farfar betala det som en present när hon fyllde.

Jag har inte det modernaste hemmet men jag har faktiskt fint ändå. Man måste bestämma sig för en stil och hålla sig till den, det blir fult när man blandar.
    Vi har rätt mörka möbler och väggar som går i grått och brunt, jag bestämmde mig för att jag gillar lime grönt och har köp på mig lite detaljer i det. Nån liten grej varje månad, en liten duk, 2 kuddfodral, 4 värmeljuststakar.

Jag har nyligen gjort en tavla till vardagsrummet själv. Köpte en tygbit på ca 90x160 cm. Spikade ihop en rektangel formad ram av en trälist och häftade fast tyget på baksidan.
    hammare o spik hade jag, trälisten gav jag nog 30 spänn för (en fyrkantig så att den skulle få tjocklek som en canvas tavla), häftapparat hade jag (annars kan man låna) och tyget gick på under 50 kr på ikea. Så jag fick en stor, personlig tavla för under 100 kr.

MEN en sak har jag bestämmt mig för, jag tänker ALDRIG sakna saker som jag inte har, det mår man bara dåligt av. Jag tänker varje dag på sånt jag är tacksam för och att jag eg har det jävligt bra.
    Jag är ingen sämre människa för att jag inte har det lika fint som vissa av mina väninnor.
Svar på tråden Vårat hem ser ut som fan :-(