• Anonym

Vårat hem ser ut som fan :-(

Inte smutsigt. Det är rent och så.

men vi har inte råd till fina möbler och inredning som andra har och jag får skit dåligt pga av hur det det ut :-/

Soffan är gammal , minst 15 år. Sliten och ful, blommig gammal modell som vi fick!
    Mattan har vi också fått och den är ren för den dammsugas, men fläckig och färgen är ful.
    Väggarna i vardagsrummet är målad för dottern sprang med kritorna där.

I köket har vi bara ett fult gammalt bord och två stolar.

Sovrummet har jag inte ens gardiner.

och knappt några blommor på fönsterbrädorna :-/

Vi har inga random saker som normalt folk har..

Tre lakan till sängen typ... etc.etc..

Tips på hur man kan göra för att skaffa saker som är billiga

Jag mår skit dåligt när jag ser vårat hem ;-( det känns så fattigt!

• Svar på tråden Vårat hem ser ut som fan :-(
  • Anonym

tvåbarnsmamma: har inte din sambo ngn inkomst, a-kassa etc?

• Anonym

Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2009-07-13 11:27:34 följande:

Vi e två vuxna och två barn och lever på min mammapenning som är 7500 per månad. Tack och lov för barnbidragen annars skulle det inte gå runt. Men vi klarar oss.
    samma här,vi är 2 vuxna och 3 små barn och en tonåring,Vi lever på min föräldrapenning som är på 7500.tack och lov för barnbidragen som sagt,vi klarar oss åxo,bara lite konstigt att det finns folk som inte tror att 2 vuxna kan ha mindre än 9000 i månaden! En del har lite taskig bild om hur andra kan ha det.
  • Anonym

Men förstår ändå inte hur två vuxna bara kan ha en inkomst.

• Anonym

Jag såg reklam på tv:n om att tv3 söker folk till sitt program design: simon o thomas, eller vad dom heter. programmet heter någonting i stil med "sveriges fulaste hem" . Antar att man får en makeover på sitt hem, anmäl er! =)

• Anonym (Rikast)

Men är det så himla viktigt då? Att ha en massa snygga prylar? Fattigdom är en känsla och prylar kan aldrig göra dig lycklig. Den som är riktigt rik är inte den med mest pengar och saker, utan den som hittar sinnesfriden inom. Själv har jag ägnat helgen åt att kasta ut en jäkla massa saker, rensa skåp och slänga prydnadssaker och sånt. Just för att jag inte vill att sakerna skall äga mig, jag vill känna att det jag har betyder nåt, VERKLIGEN betyder nåt, det är inte bra att fästa sig vid det materiella. Jag har en säng som är över 20 år gammal, med fjädrar som gått, funderar på att slänga den visserligen men kommer sen hellre att köpa bara en madrass att ha på golvet. Har inga krukväxter heller, just nu har jag inte ens gardiner uppe och det känns så himla skönt....blir ju mindre att städa oxå Låt anden få mer och egot mindre, det mår man bäst av! Men känns det viktigt får du gärna komma och kika i mina grovsopor!

• Anonym (Rikast)

Tänker oxå att kanske ni har sådant som de svinrika snubbarna saknar - kärlek och gemytlighet och det är långt mer värdefullt!

• xxmeyaxx

Jag säger bara: RUSTA, Ö o B osv.

« Feel the magic of Meya »
  • Anonym (blocket är bra)

Har du bett soc om hjälp? Sök bidrag till uppehälle, mat kläder barnvagn bilstol.. ja allt du kan behöva, ställ undan de mesta i ett förråd eller nåt så kommer du definitivt få hjälp. (har man inga möbler gör ju dom hembesök..så gamla slitna möbler mår ingen bra av så de är vad jag skulle göra.. min sambo kastade ut mig och allt jag hade i min nya lägenhet var en 20 år gammal madrass från mamma.. samt en pinnstol. Fick ca8 000 kr till möbler och barnvagn lite sänglinnen, inte så mycket, men jag lyckades köpa en fin hörnsoffa för 700 på blocket o fick ett glasbord på köpet, samt en begagnad bokhylla från ikea för 500. matbord och 6 stolar för 450. Blocket är bra när man är fattig, finns ju billigare alternativ än de jag har tillomed.. man får ta lite i taget.. nu har jag en bra inkomst och efter ca 4 år har jag äntligen på vägen till så jag vill ha det hemma. Du kan gott utnyttja soc, det ärdet vi betalar skatt till och då ska alla människor som verkligen behöver det utnyttja det. Även om det är jobbigt gå på soc. Men det behöver inte bli för alltid.

• Heirofob

när min sambo och jag flyttade ihop hade jag inte en kr i inkomst eftersom jag inte hade akassa eller något.. han gick på akassa och fick ca 8000. våran hra var på ca 5500. han hade en son vrannan vecka.. vi åt falukorv för det var billigast 2-3 dagar i vecakn, och 1-2dgr levde vi på mackor, vissa dagar ingetalls, eller pannkakor hemma hos mamma. ibland åt vi inget alls för vi ville inte tigga. kunde inte betala alla räkningar och gick back hela tiden.. folk som inte levt fattigt skall inte uttala sig i såna här trådar, för ni vet inte hur det är att leva så. Ni kan inte ens tänka er tanken. Mina föräldrar är lika fattiga och kunde inte hjälpa mig med något, under min tonår till det jag flyttade hemifrån fanns mackor hemma.. hade vi tur så fanns råd till pålägg och vi åt pannkakor nästan varje dag, vissa dagar inget alls förutom om vi gillade skolmaten. mammas bord bestod av en stor duk och två bananlådor.
    sov på madrasser på golvet.. Det är hemskt.. men man lär sig att man kan inte få allt i livet, och man uppskattar oftast det lilla man har.. nu har min sambo och jag två söner på 3 resp 2 år och vi bor i en skaplig lägenhet i stan, han har en fast inkomst på ca 30 efterskatt och jag lite över 10 efter skatt.. vi har trots det knappt pengar över efter räkningar o mat eftersom vi har skulder från förr att betala tillbaka.. vi har ett fint hem som vi trivs i, men vägen dit var jävligt svår. Jag hoppas det löser sig för dig.. har lite möbler och flera kassar gardiner som jag inte använder.. övers i källaren som jag gärna skulle ge bort till dig om det vore så. I det här läget behöver du vänner som kan stötta dig.. det hade inte jag. och de värsta är när man blir deprimerad, för det är svårt att komma ut ur det själv. Kanske inte är kul med begagnat, men det är så jag byggde upp mitt hem, och bytte ut vartefter. Kramar till dig..

• Anonym (Been there)

Orkar inte läsa hela tråden MEN jag vill berätta om vår situation. Idag finns det ingenting jag behöver. Jag har allt jag nånsin velat ha. Vi har ett otroligt vackert hem. Men det fanns en tid då vi fick gå till kyrkan och be om matkassar. Ingen skulle tro det idag. Men så var det. En tung tid i vårt liv. Men så vände det. Vi fick välbetalda jobb och sakt har vi byggt upp det vi har idag. Så TS ge inte upp. Kämpa på. Kram

Svar på tråden Vårat hem ser ut som fan :-(