• Anonym

Vårat hem ser ut som fan :-(

Inte smutsigt. Det är rent och så.

men vi har inte råd till fina möbler och inredning som andra har och jag får skit dåligt pga av hur det det ut :-/

Soffan är gammal , minst 15 år. Sliten och ful, blommig gammal modell som vi fick!
    Mattan har vi också fått och den är ren för den dammsugas, men fläckig och färgen är ful.
    Väggarna i vardagsrummet är målad för dottern sprang med kritorna där.

I köket har vi bara ett fult gammalt bord och två stolar.

Sovrummet har jag inte ens gardiner.

och knappt några blommor på fönsterbrädorna :-/

Vi har inga random saker som normalt folk har..

Tre lakan till sängen typ... etc.etc..

Tips på hur man kan göra för att skaffa saker som är billiga

Jag mår skit dåligt när jag ser vårat hem ;-( det känns så fattigt!

• Svar på tråden Vårat hem ser ut som fan :-(
  • Anonym (kinna)
    Anonym skrev 2009-07-11 23:11:03 följande:
    Anonym (kinna) skrev 2009-07-11 23:06:08 följande: ska inte söka bidrag av soc.
    Nehej, men då så. Vet inte riktigt vad du klagar på då? Det finns ju lösningar men de verkar inte duga.
  • ebij

Tror det finns vanliga rengöringsmedel som tar bort kritor... jag vet inte vad ni har för tapeter...
    Vi har strukturväv. cilit bang och vanligt Yes diskmedel (någon ljus färg) fungerar fint på en disksvamp (hårda sidan) om man tar försiktigt...

sök på nätet efter tips för att ta bort kritor... eller i färghandlen...

hör med hyresvärden vad det skulle kosta att åtgärda de rum som är förstörda

sen kan man ju undra varför du betalar hela elen på en gång??? borde det inte vara enklare ekonomiskt att dela upp det på ett helt år???

Sen känns det som att du kanske prioriterar lite fel... kanske hade varit bättre att om du får sparade pengar över, i stället för att köpa en ny soffa, göra i ordning lägenheten och byta till en billigare för att sen kunna spendera eller lägga undan pengar

• Anonym (skånetös)
    Anonym skrev 2009-07-11 20:22:03 följande:
    Inte smutsigt. Det är rent och så.men vi har inte råd till fina möbler och inredning som andra har och jag får skit dåligt pga av hur det det ut :-/Soffan är gammal , minst 15 år. Sliten och ful, blommig gammal modell som vi fick!Mattan har vi också fått och den är ren för den dammsugas, men fläckig och färgen är ful.Väggarna i vardagsrummet är målad för dottern sprang med kritorna där.I köket har vi bara ett fult gammalt bord och två stolar. Sovrummet har jag inte ens gardiner.och knappt några blommor på fönsterbrädorna :-/Vi har inga random saker som normalt folk har..Tre lakan till sängen typ... etc.etc..Tips på hur man kan göra för att skaffa saker som är billigaJag mår skit dåligt när jag ser vårat hem ;-( det känns så fattigt!
    Har bara läst TS så jag vet inte vilka råd du fått och inte.
    Loppis, auktion, tradera, blocket. Köp t ex något tyg och lägg över soffan, räcker det inte till en soffa, gör lite kuddfodral.
    Släng ut mattan om den är trist. Kan vara snyggt utan matta också.
    Det går att hitta billiga gardinlängder, Hemtex har tex färdigsydda och de har ju alltid rea och utförsäljning. I Löddeköpinge (vet inte var du bor) i Skåne finns Hemtex outlet.
    Du behöver inte gå och köpa en massa dyra stora saker. Fixa "det lilla" så blir det stor skillnad! Lycka till!
  • Preggie

Testa att ta bort kritstrecken med våtservetter, de biter på det mesta.

• Anonym (Det ordnar)

www.bortskankes.se

Var bodde du ts? Sett ngn fler som frågat, vet ej om jag missat svaret.. Om ngn bor där du bor kanske dem kan tipsa om något fenomenalt ställe du ej känt till=)

Sen har jag sett vad andra tipsat.. Och jag förstår att det inte är så kul nu,du vill säkert göra om allt på en gång, men det går ju inte nu tyvärr, men tex färg det finns för 99 kr på ÖB 129 kr tror jag det kostar på rusta... Det går att göra mycket!! Är ju ändå en hel del färg, den färgen o lite sandpapper så kan du köra om stolar=) tex.

Mattan som är fläckig, min mamma hade ett knep, hon vispade upp diskmedel o lite vatten i en hink (att det vispades var för att d var d inga probs att få bort överflöd) till ett skum, sen rotborste o skrubbade mattan, sen tog hon på snö o borstade bort överflödigt diskmedel med snö (innan d han smälta) nu finns d inget snö, men dte gr bra iaf att skrubba o sen ta en handduk o ta bort överflöd med!!

Angående kritstreck på tapeter i lägenheten, det kan vara så OM tapeterna har några år på nacken att hyresvärden väljer att se strecken mellan fingrarna.. Ring och fråga..

Har du ingen i din närhet, föräldrar? Syskon? Prata med din vän som du verkar tro har dte mesta (kan ju vara så att allt ligger på krediter också)

Försök att hitta lösningar och möjligheter... Sätt ut en lapp på lokalbutiken. Hej! Ensamstående med barn tar tacksamt emot möbler, hr tyvärr ingen möjlghet att hämta, dp jag ej har bil. Önskas, har ni överflödigt tyg,överkast, handdukar osv osv tages tacksamt emot. Finns alltid någon som har saker dem kanske tänkt att kasta, som dessutom finns på promenadavstånd. Kanske byta en hundpromenad mot ngt...   Eller din vän kanske har körkort, hon som du skrev om innan, så on kan hjälpa dig, elelr ta hand om ditt barn medans du hämtar något du fått=)

Ang hundpromenader osv, finns väl tror jag en sida som heter grannar.se där vill jag minnas att det annonseras om tjänster, tex att vandra hundar=)

Men testa  o se vad du kan hitta med all tips du fått här TS, jag menar inte bara mina, utan allas tips..... Inga dumma grejer, dessutom, dukanske har ngt som ngn annan väldigt gärna skulle vilja ha, byteshandel????

Annars får du leva med detta, tills du gått klart din utbildning!! (grattis förresten) o sen kan du inhandla nytt. Nytt yrke, nytt hem , ny start!!

Förresten, om du nu ksulle söka soc, så kanske du kan förklara läget för dem om dem säger att dus kall skaffa mindre lägenhet, att det ser ut som det gör med kritorna.. Kanske kan dem hjälpa till...

Eller återigen, ring hyresvärden, prata med dem, om att få byta lägenhet! Du kanske kan säga att jag vet att tpeterna inte är på erat ansvar, mens kulle ni kunnahjälpa mig iaf? Om jag får tapeter oallt av er så tapetserar jag själv?

• Anonym

Nu har jag baraläst Ts, så det är kanske flera som gett samma"råd" som mig redan..
    Men ka du inte åka Myrorna eller liknande och "byta" in era möbler till något nytt för er.. så kanske det känns lite bättre? =)

• Yohanna85

jag älskar second-hand.

Bra & Begangnat, Blocket, Myrorna, Auktioner, Loppis... m.m

Där kan man hitta billiga FINA möbler och grejer.
    Jag köper gärna begagnat och målar om möblerna, gärna i vitt, det känns fräscht och möblerna känns som nya! Tex. Hitta jag en kökssoffa på blocket för 300kr, och måla om den vit, har fått massor med komplimanger för kökssoffan =)

Så mitt tips är att hitta billiga gamla möbler med lite personlighet, kanske du har möbler hemma redan som kan målas om och piffas upp. Eller släktningar som har något som de vill slänga. Renovera om gamla möbler är jättekul när man själv får göra det, då blir det mer personligt!

• Ruggugglan

TS, ibland får man leva med sina fula möbler. Jag har aldrig haft råd med nya möbler. För det första så kan man hitta jättefina möbler begagnat. Första åren jag bodde ensam så hade jag en pissgul soffa med mönster. Snygg? Nej. Den var vidrig. Jag levde på existensminimum och det fanns ingen chans att jag skulle kunna köpa nya möbler.

Nu har jag arbete men känner att så länge min dotter är i småbarnsåldern och så länge vi har småbarn i hushållet så tänker jag inte köpa en ny soffa. TS, tänk positivt. Du har en ful soffa och fula grejer- MEN! Då slipper det göra sådär ont i hjärtat om det skulle förstöras. Sedan när du är socionom och har en bra lön? Unna dig fina möbler

Många har gett dig bra tips. Man kan sy eget, köpa på blocket, tradera och även hitta på second hand. För en billig peng.

Lycka till!

BF 19 januari.
Svar på tråden Vårat hem ser ut som fan :-(