• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Mamma 2b
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 14:04:05 följande:
    håller med ts!! Så larvigt att man måste skapa ett nytt ord för könet och bestämma att såhär ska kvinnans kön kallas punkt slut! Jag har aldrig varit med om att man tagit ett sånt beslut om mannens kön.. Det ordet har växt fram och blivit accepterat.. Men jag antar att de namn som redan finns för kvinnans kön inte duger iom att kvinnans hela sexualitet är tabu och då måste vi ju komma på ett gulligull namn för könet också...
  • nickname
    Cornellia skrev 2009-07-22 14:05:56 följande:
    Nu är jag inte TS, men jag kan juh svara ändå. Jag använder mutta eller mus, lite olika, och inget av dom tycker jag är särskilt medicinskt eller porrigt. Sen varför det ska passa med snopp förstår jag inte riktigt.
    Mutta är för mig jäkligt porrigt...

Mus är ett djur

Varför kallar ni inte snoppen för masken då?
  • Gräddis

håller med ts!! Så larvigt att man måste skapa ett nytt ord för könet och bestämma att såhär ska kvinnans kön kallas punkt slut! Jag har aldrig varit med om att man tagit ett sånt beslut om mannens kön.. Det ordet har växt fram och blivit accepterat.. Men jag antar att de namn som redan finns för kvinnans kön inte duger iom att kvinnans hela sexualitet är tabu och då måste vi ju komma på ett gulligull namn för könet också...
    Fast sa borjar det med manga nya ord - finns alltid skeptiska manniskor som inte vill att spraket ska forandras och utokas. Snippa haller ocksa, sakta men sakert, pa att 'vaxa fram och bli accepterat'.
  • Veronika
    nickname skrev 2009-07-22 14:07:02 följande:
    Mutta är för mig jäkligt porrigt... Mus är ett djur Varför kallar ni inte snoppen för masken då?
    håller med
  • Gräddis
    Mutta är för mig jäkligt porrigt...Mus är ett djurVarför kallar ni inte snoppen för masken då?
    Eller the snake
  • Apmor2

fast det är bra att det finns ord som inte är så negativt laddade, det handlar väl inte om att det måste vara gulligull utan att det faktiskt är en bra motsvarighet på snopp. När jag är med min sambo så heter våra kön, fitta o kuk. Men det är inte så barnvänligt tycker jag, så med vårat barn så är det snopp o snippa .
  • LillSkruttet
    gulligull-namn på kvinnans underliv finns det massor av. Muffen och kaksmulan och gud vet allt, är väl betydligt gulligare namn på det hela än snippan. Vad som är trist, tycker jag, är att man hela tiden hittar på namn som gör att man går som katten runt het gröt. Varför kan vi inte bara benämna den? Ordet "snippa" gör det på ett enkelt oladdat sätt, som inte känns särskilt "försötande" i mina öron.
    Dock hade jag också svårt att vänja mig vid ordet först, kändes konstigt att säga. Men när man använt det ett tag är det lika naturligt som att säga "snopp".
    Jag är fortfarande FÖR ordet Snippa.

Sen att någon ska tvingas använda ordet förstår jag inte riktigt. Finns det någon myndighet som sagt det?? *missat*
  • Cornellia
    Mutta är för mig jäkligt porrigt... Mus är ett djur Varför kallar ni inte snoppen för masken då?
    Ja, det står juh för dig
    Mutta är absolut inte porrigt för mig, och skulle nån säga det i sängkammaren skulle jag absolut dö av skratt.

För dig är mutta porrigt, för mig är snippa nått löjeväckande och lustigt, inget konstigt, ord har olika laddningar för olika människor, därför kommer vi aldrig hitta något bra gemensamt ord.

Kan tillägga att jag är ytterst tveksam till snopp oxå, och kommer troligtvis inte använda det heller, men jag har inget annat bra ord heller. Där känns alla ord "fel".
  • Mamma 2b

Vad kallar ni ert kön för då?
    Därav min nästa fråga, när infaller brytpunkten? Alltså vid vilken ålder är det lämpligt att lämna snippan och börja använda lite mer vuxna ord för lilla kissesnissesnusse?

www.familjeliv.se/Forum-5-176/m45772072.html

Nån som vill rösta lite om saken?
    Enligt tråden som redan legat ute så är det inte många som kör med snippa, men nu har jag gjort en omröstning för de som vill.

• nickname
    Cornellia skrev 2009-07-22 14:16:51 följande:
    Ja, det står juh för dig Mutta är absolut inte porrigt för mig, och skulle nån säga det i sängkammaren skulle jag absolut dö av skratt. För dig är mutta porrigt, för mig är snippa nått löjeväckande och lustigt, inget konstigt, ord har olika laddningar för olika människor, därför kommer vi aldrig hitta något bra gemensamt ord.Kan tillägga att jag är ytterst tveksam till snopp oxå, och kommer troligtvis inte använda det heller, men jag har inget annat bra ord heller. Där känns alla ord "fel".
    Men man får kanske acceptera ord som etableras i samhället, vad man än tycker om dem? Du kan ju inte leva i din egen lilla bubbla och inte låtsas om vilka begrepp som används av förskolepersonal, bvc osv.

Trist att du tycker att alla ord känns fel. Lite märkligt. Påminner mig om en gammal klasskamrat som benämnde "samlag" för "det där fula". Intressant syn och tragiskt för henne.
Svar på tråden Snippa..