• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • nickname

Kom just på en sak....

Eftersom det nu finns så många gamla etablerade ord för saker och ting så finns det ju ingen anledning att förnya ord som :

neger
    sinnesslö
    oäkting
    krympling

eller?

De har ju funkat i så många år.... (jag VET att jag är dryg nu, men jag kunde inte låta bli...)

• Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:49:25 följande:
    Vad bra! Då kommer du också att vara helt ok med att dina barn använder ett annat ord? I sådana fall är ingen nöjdare än jag...
    Som jag sagt, jag kommer aldrig använda snippa, men hur anda gör är inte min sak. Om nu mina framtida barn använder snippa och är bekväma med det, fine fore me, men det är inget jag kommer förespråka.
  • Rae

Min man tycker inte snopp är ett bra ord för en vuxen penis. (angående att man använder snopp för både barn och vuxna) Till barnen säger vi snopp men han skulle aldrig kalla sin penis för snopp med mig eller läkare eller vilka man nu talar om sina könsorgan med. Jag säger snippa om mitt könsorgan när jag talar med mina barn men inte i vuxenspråk.

• Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:52:44 följande:
    Kom just på en sak.... Eftersom det nu finns så många gamla etablerade ord för saker och ting så finns det ju ingen anledning att förnya ord som : neger sinnesslö oäkting krympling eller? De har ju funkat i så många år.... (jag VET att jag är dryg nu, men jag kunde inte låta bli...)
    Det finns ingen anledning att centralt förnya ord, men på ett privat plan så finns det redan ord att ersätta dessa ord med, ingen anledning att hitta på nya.
  • Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 14:52:44 följande:
    Kom just på en sak.... Eftersom det nu finns så många gamla etablerade ord för saker och ting så finns det ju ingen anledning att förnya ord som : neger sinnesslö oäkting krympling eller? De har ju funkat i så många år.... (jag VET att jag är dryg nu, men jag kunde inte låta bli...)
    Enligt många finns det ju ingen anledning att förnya ord som neger heller. I omröstningen på FL leder "negerbollen" t ex.
    Helt puckat, och jag säger ju tusen gånger att språk måste utvecklas, men det är lite töntigt att jämföra just neger med snippa.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • nickname
    Cornellia skrev 2009-07-22 14:57:34 följande:
    Det finns ingen anledning att centralt förnya ord, men på ett privat plan så finns det redan ord att ersätta dessa ord med, ingen anledning att hitta på nya.
    ...och hur tror du att de begrepp jag tog upp har förändrats? Det är numera inte längre tillåtet att använda dessa exempelvis i officiella dokument. Man har från statligt håll beslutat att de har negativa konnotationer och därmed är opassande. Nu är det ju inte så i ts exempel, men det är intressant att ändå funder över hur språk ändras och hur vi så småningom anammar saker som vi först tycker är jättekonstiga!
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:00:16 följande:
    ...och hur tror du att de begrepp jag tog upp har förändrats? Det är numera inte längre tillåtet att använda dessa exempelvis i officiella dokument. Man har från statligt håll beslutat att de har negativa konnotationer och därmed är opassande. Nu är det ju inte så i ts exempel, men det är intressant att ändå funder över hur språk ändras och hur vi så småningom anammar saker som vi först tycker är jättekonstiga!
    ja inte har man suttit och hittat på nya ord iaf, utan man har tagit redan förekommande ord som man ersatt dessa ord med.
  • BimBim o Knorrans Mamma
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 20:09:31 följande:
    Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn. Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män. Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det. Om det nu är nån som bryr sig TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa. Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det. Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka
    Kan inte annat än hålla med. Spyr på snippa ordet. usch!!!
    Vadsomhelst är fan bättre!
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Jocke & Isa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • nickname
    Cornellia skrev 2009-07-22 15:01:26 följande:
    ja inte har man suttit och hittat på nya ord iaf, utan man har tagit redan förekommande ord som man ersatt dessa ord med.
    Ehhhh nej, det har man inte. Begreppen mörkhyad, förståndshandikappad osv är just NYA begrepp. De fanns inte i början på 1900-talet.

TS: jag vet att jämförelsen är kass, men ibland måsta man dra saker till sin spets för att få fram sin poäng!
  • Björnmossa

SNIPPA ÄR INTE ETT NYPÅHITTAT ORD!

RFSU tyckte att det var synd att inte ha ett lika allmänt ord för flickors kön som för pojkars ("snopp"), de samlade in ord som folk använde och valde sin favorit bland de vanligaste. De har alltså lanserat "snippa", men inte hittat på det.

Jag använde snippa när jag var liten, dvs innan rätt många av er var födda. RFSU fick jag inte höra talas om förrän långt senare.

Svar på tråden Snippa..