• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • LillSkruttet
    mamma 2b: Här är ingen brytpunkt, benämner min som "snippan" också, även om jag pratar med sambon och inga barn är i närheten.  
  • Gräddis

Mamma 2b skrev 2009-07-22 14:19:12 följande:

Vad kallar ni ert kön för då? Därav min nästa fråga, när infaller brytpunkten? Alltså vid vilken ålder är det lämpligt att lämna snippan och börja använda lite mer vuxna ord för lilla kissesnissesnusse? www.familjeliv.se/Forum-5-176/m45772072.htmlNån som vill rösta lite om saken? Enligt tråden som redan legat ute så är det inte många som kör med snippa, men nu har jag gjort en omröstning för de som vill.
    Nar barnen blir for stora for ordet snopp och snippa ska man nog inte prata med dem om deras konsorgan langre
  • Apmor2

Mamma 2b skrev 2009-07-22 14:19:12 följande:

Vad kallar ni ert kön för då? Därav min nästa fråga, när infaller brytpunkten? Alltså vid vilken ålder är det lämpligt att lämna snippan och börja använda lite mer vuxna ord för lilla kissesnissesnusse? www.familjeliv.se/Forum-5-176/m45772072.htmlNån som vill rösta lite om saken? Enligt tråden som redan legat ute så är det inte många som kör med snippa, men nu har jag gjort en omröstning för de som vill.
    Det hade vart roligt och intressant om du svarat på frågan, vad du kallar tjej könet först..

Att man byter ord när man blir äldre är naturligt och det är ngt man ska göra när det känns rätt för en själv.
  • Mamma 2b
    Gräddeline skrev 2009-07-22 14:21:02 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 14:19:12 följande: Nar barnen blir for stora for ordet snopp och snippa ska man nog inte prata med dem om deras konsorgan langre
    Ska man inte?
  • Mamma 2b
    LillSkruttet skrev 2009-07-22 14:20:56 följande:
    mamma 2b: Här är ingen brytpunkt, benämner min som "snippan" också, även om jag pratar med sambon och inga barn är i närheten.  
    Okej {#lang_emotions_smile}
  • Gräddis

Mamma 2b skrev 2009-07-22 14:24:27 följande:

Ska man inte?
    Nej jag skulle knappas prata om min sons snopp om han ar gammal nog att prata om den som sin kuk!
  • Mamma 2b
    Apmor2 skrev 2009-07-22 14:21:55 följande:
    Det hade vart roligt och intressant om du svarat på frågan, vad du kallar tjej könet först.. Att man byter ord när man blir äldre är naturligt och det är ngt man ska göra när det känns rätt för en själv.
    Jag kallar det för olika saker, nu har jag heller ingen dotter ännu men jag kan tänka mig att det blir antingen mutta, mus, underliv, "torka dig", såna alternativ.
    Det är sånt som jag faktiskt tror kommer spontant och att barnet själv hittar på nåt otippat ord för saken i fråga.
    Men allt det här är ju om det ens är nödvändigt som jag tjatar om eftersom jag aldrig stött på problemet med de barn jag tagit hand om under mitt liv.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 14:19:38 följande:
    Men man får kanske acceptera ord som etableras i samhället, vad man än tycker om dem? Du kan ju inte leva i din egen lilla bubbla och inte låtsas om vilka begrepp som används av förskolepersonal, bvc osv. Trist att du tycker att alla ord känns fel. Lite märkligt. Påminner mig om en gammal klasskamrat som benämnde "samlag" för "det där fula". Intressant syn och tragiskt för henne.
    På vilket sätt har jag sagt att jag inte accepterar nya ord? Jag kommer själv inte känna mig bekväm med att använda just det här ordet, men det är väl inget konstigt? Jag använder säkert massor av ord, där det faller sig naturligt för dig att säga ett annat, trots att vi pratar om samma sak, och helt säkert kan vi förstå varandra ändå.

Ang snopp så handlar det nog om att den enda kontakt jag haft med mäns könsorgan är i sexuella sammanhang, dvs, jag har aldrig haft anledning att prata om "snoppar". Om det är sorgligt vet jag inte, det är inte något jag lidit av hittills, och det kommer nog reda ut sig om jag någonsin får en son och behöver ett ord.
  • bara lilla jag

Det larvig är ju att mannens kön är inte lika laddat där kan man låta snopp växa fram osv.. Men när det gäller kvinnans kön så måste det sitta en liten grupp som ska komma med olika namnförslag för att sedan rösta fram ett förslag för vad vi ska kalla vårat kön... För det är precis så det har gått till, man har plockat ut en grupp som bestämt vad vi ska kalla vårat kön och jag är så emot den principen.. Mina föräldrar har alltid sagt smulan och jag kommer även lära min son det ordet.. visst det är också gulligull ett ord menat till en liten flicka MEN det har inte suttit en hel jäkla expert grupp och kommit på det..

• Elijn

Men varför krångla till det med en massa ord?
    Underliv är vad det är.. vad är det för fel på det?

Snippa låter fult. Skulle inte kunna vara seriös om jag sa det till mitt barn!

Svar på tråden Snippa..