• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:03:31 följande:
    Ehhhh nej, det har man inte. Begreppen mörkhyad, förståndshandikappad osv är just NYA begrepp. De fanns inte i början på 1900-talet. TS: jag vet att jämförelsen är kass, men ibland måsta man dra saker till sin spets för att få fram sin poäng!
    Ja, men den dagen man bestämde att man inte skulle använda neger och liknande i officiella begrepp, då ersatte man dem med ord som redan fanns i svenskan, oavsett om det var ett ord som uppkommit under 1900-talet, dvs dom var inte NYA när man väl bestämde att dom skulle användas officiellt.

Hur som helst så har det ingen relevans för diskussionen om snippa, där vi ändå kommit fram till att vi är hyfsat överens, trots att jag har svårt för just snippa.
  • nickname
    Björnmossa skrev 2009-07-22 15:07:30 följande:
    SNIPPA ÄR INTE ETT NYPÅHITTAT ORD! RFSU tyckte att det var synd att inte ha ett lika allmänt ord för flickors kön som för pojkars ("snopp"), de samlade in ord som folk använde och valde sin favorit bland de vanligaste. De har alltså lanserat "snippa", men inte hittat på det.Jag använde snippa när jag var liten, dvs innan rätt många av er var födda. RFSU fick jag inte höra talas om förrän långt senare.
    Är vi lika gamla? Jag har också hört detta sedan jag var liten...
  • SaraSara

Men snopp är ju inte heller det "riktiga" ordet, så varför är det konstigt med snippa egentligen? jag själv har aldrig använt det, och kommer nog inte börja.. men förstår inte problemet med ordet.

• nickname
    Cornellia skrev 2009-07-22 15:08:41 följande:
    Ja, men den dagen man bestämde att man inte skulle använda neger och liknande i officiella begrepp, då ersatte man dem med ord som redan fanns i svenskan, oavsett om det var ett ord som uppkommit under 1900-talet, dvs dom var inte NYA när man väl bestämde att dom skulle användas officiellt. Hur som helst så har det ingen relevans för diskussionen om snippa, där vi ändå kommit fram till att vi är hyfsat överens, trots att jag har svårt för just snippa.
    Se inlägget från Cheshire cat.....
  • Mamma 2b
    SNIPPA ÄR INTE ETT NYPÅHITTAT ORD! RFSU tyckte att det var synd att inte ha ett lika allmänt ord för flickors kön som för pojkars ("snopp"), de samlade in ord som folk använde och valde sin favorit bland de vanligaste. De har alltså lanserat "snippa", men inte hittat på det. Jag använde snippa när jag var liten, dvs innan rätt många av er var födda. RFSU fick jag inte höra talas om förrän långt senare.
    Jo vi känner till det, men det har ju tagit landet med storm sen det "lanserades" och speciellt här på FL där man bara inte FÅR ha en avvikande åsikt.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • The garden of Eden

Jag tyckte som dig innan jag fick en dotter, helt plötsligt tyckte jag att alla ord som finns för det kvinnliga könet (de vanliga) inte passade på en flickbebis underliv.

Så det fick bli snippa. Det känns helt naturligt nu.

• nickname

Mamma 2b skrev 2009-07-22 15:13:16 följande:

Jo vi känner till det, men det har ju tagit landet med storm sen det "lanserades" och speciellt här på FL där man bara inte FÅR ha en avvikande åsikt.
    Klart att man får ha en avvikande åsikt - men samtidigt får man ju acceptera begreppet om det nu blivit etablerat bland personal som arbetar med barn... Det är nog bara det jag (och kanske flera med mig) menar...
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:11:01 följande:
    Se inlägget från Cheshire cat.....
    Och? det är fortfarande en stor skillnad? Helt lungt för mig om det bestäms att det officiella ordet är "snippa", och sen får jag använda vilket ord jag vill (precis som när det gäller neger, krympling osv).

Men nej. Nu ska ALLA använda snippa, och du får stryk om du inte gör det.
  • bara lilla jag

Men det är det som är hela grejen varför måste vi lansera ett ord för kvinnans kön? Varför måste vi göra en stor grej av det? Varför måste en instans som rfsu tillämpas för att ge det kvinnliga könsorganet ett lämpligt namn?
    Det är jag så emot så det finns inte.. Det är larvigt att det ska behöva gå till så

SNIPPA ÄR INTE ETT NYPÅHITTAT ORD! RFSU tyckte att det var synd att inte ha ett lika allmänt ord för flickors kön som för pojkars ("snopp"), de samlade in ord som folk använde och valde sin favorit bland de vanligaste. De har alltså lanserat "snippa", men inte hittat på det.Jag använde snippa när jag var liten, dvs innan rätt många av er var födda. RFSU fick jag inte höra talas om förrän långt senare.
  • nickname
    Cornellia skrev 2009-07-22 15:15:11 följande:
    Och? det är fortfarande en stor skillnad? Helt lungt för mig om det bestäms att det officiella ordet är "snippa", och sen får jag använda vilket ord jag vill (precis som när det gäller neger, krympling osv).Men nej. Nu ska ALLA använda snippa, och du får stryk om du inte gör det.
    Knappast någon som hotar med stryk.... Däremot får man väl ibland acceptera saker även om man inte gillar dem...
Svar på tråden Snippa..