• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 15:13:16 följande:

Jo vi känner till det, men det har ju tagit landet med storm sen det "lanserades" och speciellt här på FL där man bara inte FÅR ha en avvikande åsikt.
    Visst får man det, men motivera det då inte med att det är fånigt med ord påhittade i politiska syften eller nåt liknande som inte alls stämmer.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:16:44 följande:
    Knappast någon som hotar med stryk.... Däremot får man väl ibland acceptera saker även om man inte gillar dem...
    Nu börjar det kännas som rundgång, jag är helt för att folk får göra som dom vill, och du är juh uppenbarligen för att jag får säga vad jag vill...

*lämnar tråden då jag inte har något mer att säga i frågan*
  • nickname

Min åsikt är i alla fall att det är kanonbra att det nu finns en "barnvariant" för små flickor. Snopp och snippa känns bra - det fungerar bra som begreppspar. I hela diskussionen ovan har jag inte sett ett enda begrepp som är lika "neutralt" och inte ger en massa djurassociationer eller annat.

Min dotter kör stenhårt med detta och vi har anpassat oss - annars blir vi uppläxade av henne. 5-åringar är tuffa förhandlare.

Alla andra konstiga uttryck får man väl köra med hemma om man nu känner sig bekväm med det. Personligen ryser jag mest av "framstjärt" (vad FAN är det?), "kussimurra" , "mutta" och "mus"....

• Mamma 2b
    The garden of Eden skrev 2009-07-22 15:13:56 följande:
    Jag tyckte som dig innan jag fick en dotter, helt plötsligt tyckte jag att alla ord som finns för det kvinnliga könet (de vanliga) inte passade på en flickbebis underliv. Så det fick bli snippa. Det känns helt naturligt nu.
    Det förstår jag ju. Jag blev bara så arrrrrrg när nån supermorsa aka moralkärring sitter här och säger åt mig vad jag måste kalla mitt barns underliv för.
    Det funkar inte för mig.
  • Mamma 2b
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 15:15:18 följande:
    Men det är det som är hela grejen varför måste vi lansera ett ord för kvinnans kön? Varför måste vi göra en stor grej av det? Varför måste en instans som rfsu tillämpas för att ge det kvinnliga könsorganet ett lämpligt namn? Det är jag så emot så det finns inte.. Det är larvigt att det ska behöva gå till så Björnmossa skrev 2009-07-22 15:07:30 följande:
    Ja det tycker jag med. Precis så.
  • Cornellia
    nickname skrev 2009-07-22 15:20:53 följande:
    Min åsikt är i alla fall att det är kanonbra att det nu finns en "barnvariant" för små flickor. Snopp och snippa känns bra - det fungerar bra som begreppspar. I hela diskussionen ovan har jag inte sett ett enda begrepp som är lika "neutralt" och inte ger en massa djurassociationer eller annat. Min dotter kör stenhårt med detta och vi har anpassat oss - annars blir vi uppläxade av henne. 5-åringar är tuffa förhandlare. Alla andra konstiga uttryck får man väl köra med hemma om man nu känner sig bekväm med det. Personligen ryser jag mest av "framstjärt" (vad FAN är det?), "kussimurra" , "mutta" och "mus"....
    Åh jag är juh bara tvungen.

Snopp och snippa känns INTE bra, löjligt och påhittat, jag ryser varje gång jag hör det.
  • nickname

Mamma 2b skrev 2009-07-22 15:22:09 följande:

Det förstår jag ju. Jag blev bara så arrrrrrg när nån supermorsa aka moralkärring sitter här och säger åt mig vad jag måste kalla mitt barns underliv för. Det funkar inte för mig.
    Hmmm... ja, det kanske är annorlunda för oss som har små tjejer. För mig blev det bara toppen att få ett bra ord!
  • Shana88

Underliv för tjejer och snopp för killar funkar väl. Snippa låter knäppt.

• Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 15:23:17 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 15:22:09 följande: Hmmm... ja, det kanske är annorlunda för oss som har små tjejer. För mig blev det bara toppen att få ett bra ord!
    Ja vi får se nästa år vad jag tycker om saken då men jag tippar på att det fortfarande inte kommer vara snippa för min del.. *brrrr*
  • Björnmossa
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 15:15:18 följande:
    För att språket speglar attityder. Finns det inget ord som kan användas på tex dagis, utan alla säger typ "öh, där nere" eller signalerar hur pinsamt det är genom att säga "stjärten" (som ju är nåt annat) så är det faktiskt ett problem. Att alla vuxna man känner säger olika är också ett problem. Visst, alla säger inte "snopp" men de flesta gör faktiskt det och varianterna är lätträknade. Det är inte samma sak att man varierar mellan snopp och penis som att man varierar mellan snippa, blomma, mus, mutta, puppa och alla tusen andra varianter som finns.

De tusen varianterna har ett tydligt budskap; det här är något som vi inte riktigt vet hur vi ska närma oss. Det här är något som är känsligt, pinsamt och/eller jobbigt på annat sätt. Det här är inte en självklarhet. Det här är inget naturligt och avspänt.

Inom språkpsykologi och språksociologi finns det massor litteratur om hur ord inom språk påverkar vårt sätt att tänka och hur samhället fungerar. Tänk tex på synen på våldtäkt i USA som har ett begrepp som "date rape" och jämför det med hur det har funkat i Sverige, du minns kanske debatten kring boken Flickan och skulden.

Nej, ordval är inte en småsak även om det kanske verkar så när det gäller ett enda litet ord. Och hemma går det såklart bra med vilket ord som helst, problemet blir just på dagis etc om tusen ord ska florera där. Men säg vad ni vill hemma för all del, men prata inte skit om "snippa" för det är superbra och viktigt att det används på samhällsnivå. Och jag vet att många här har fattat att ordet inte är påhittat under 2000-talet, men TS har tex inte fattat det och många med henne ogillar ordet på helt felaktiga grunder. Det stör mig.
Svar på tråden Snippa..