• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Thaleya

bara lilla jag skrev 2009-07-22 16:25:59 följande:

Fast det har såvitt jag vet aldrig varit någon disskussion om huruvida vi ska börja använda ordet epost och det har aldrig varit något medial uppbåd utav det heller.. Absolut ser man epost på de flesta blanketter osv men e mail används det med i minst lika stor utsträckning speciellt i min åldersgrupp.. Jag brukar inte säga jag epostar dig tillexempel utan använder mig som majoritetn i min ålder utav ordet jag emailar dig eller jag mailar dig helt enkelt.. Men hur kommer det sig att det har blivit ett problem helt plötsligt i samhället, är det så att det har blivit ännu mera tabu att prata om kön att dagisfröknarna måste få ett ord tilldelat till sig som är okej att säga för att dom ska kunna prata om kvinnans kön utan att rodna? Då tycker jag att det är ännu mera fel.. Och då kan jag säga dig att då kommer jag använda ordet ännu mindre och jag kommer defenitivt inte lära min son att det finns ett rätt och fel benämning på kvinnans kön utan jag kommer säga smula till honom men vill han säga snippa i framtiden så visst.. Man ska säga det man känner sig bekväm med framförallt.. Och nej tror inte att det är en självklarhet att snippa kommer bli det korrekta ordet för våra barnbarn.. Sålänge som det finns sånna som mig så kommer det inte falla sig naturligt för alla..
    Men shit säger du smula åt din son :O

Jag kommer ihåg en gång i sjätte klass då vi skulle säga vad vi kallade våra kön eftersom det fanns så många ord. Varpå en tjej skriker ut kissimurra, alla i klassen höll på att garva ihjäl sig. Smula är nästan värre än kissimurra.
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:43:20 följande:

Löjliga ord ogillar jag, speciellt när jag får höra att jag måste använda dem. Är det knepigt eller?
    Som jag har sagt hela tiden: använd vilka ord du vill, gilla vilka du vill, ogilla vilka du vill, men AV RÄTT ANLEDNING.

Det som står i din TS och som du har haft som argument hittills är ett faktafel. Att du tycker att ett visst ord låter löjligt är en helt annan sak, men säg då det och trassla inte in dig i språkhistoria.
  • Mamma 2b

Äh nu har jag annat mer trängande att göra så ni får väl snippa vidare utan mig

• Apmor2
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:47:15 följande:
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 16:25:59 följande:
    Men shit säger du smula åt din son :OJag kommer ihåg en gång i sjätte klass då vi skulle säga vad vi kallade våra kön eftersom det fanns så många ord. Varpå en tjej skriker ut kissimurra, alla i klassen höll på att garva ihjäl sig. Smula är nästan värre än kissimurra.
    känner en tjej som heter smulan...
  • Gräddis
    Hädvigg skrev 2009-07-22 16:38:31 följande:
    Säg att du förlänger livet, så du orkar jobba lääänge.
    hahaha ja det ar sant, ett gott skratt forlanger livet
  • Thaleya
    Apmor2 skrev 2009-07-22 16:48:35 följande:
    haha jaa då blir det ju ännu värre helt plötsligt :)
    fattar inte de som säger rosen, smulan, blomman och annat yttepytte gulligt och missvisande, varför liksom? Fast sen är ju framstjärt trots allt värre.
  • Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 16:48:04 följande:
    Som jag har sagt hela tiden: använd vilka ord du vill, gilla vilka du vill, ogilla vilka du vill, men AV RÄTT ANLEDNING. Det som står i din TS och som du har haft som argument hittills är ett faktafel. Att du tycker att ett visst ord låter löjligt är en helt annan sak, men säg då det och trassla inte in dig i språkhistoria.
    Förresten för att förtydliga ordentligt för dig nu, sista gången.

Det är inte jag som trasslar in mig i språkhistoria (misslyckat försök att nedvärdera mina språkkunskaper), utan det är alla jäkla självutnämnda supermorsor tillika moralkärringar på FL som sitter och håller på med sitt ordbajseri om snippa hit och snippa dit.
    "säger du inte snippa kan du inte skaffa barn",  "bäst du vänjer dig vid snippa om du ska ha barn"
    Snälla, jag är fullt kapabel att själv avgöra vilka ord jag anser passar i min familj.
  • Gräddis
    Apmor2 skrev 2009-07-22 16:48:35 följande:
    hihi, undrar om det finns nagon som heter Snippa, det far man ju inte hoppas. Fanns kanske nagon som hette Snopp nar det ordet borjade anvandas i folkmun Ibland har man otur!
  • Thaleya

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:52:05 följande:

Förresten för att förtydliga ordentligt för dig nu, sista gången. Det är inte jag som trasslar in mig i språkhistoria (misslyckat försök att nedvärdera mina språkkunskaper), utan det är alla jäkla självutnämnda supermorsor tillika moralkärringar på FL som sitter och håller på med sitt ordbajseri om snippa hit och snippa dit. "säger du inte snippa kan du inte skaffa barn",  "bäst du vänjer dig vid snippa om du ska ha barn" Snälla, jag är fullt kapabel att själv avgöra vilka ord jag anser passar i min familj.
    Jaa herregud där håller jag med. Man får väl säga vad man vill, alla fattar ju ändå vad som menas sålänge man inte drar till med ett helt eget ord som ptolemjis, då kan det uppstå problem, eller ord som redan finns som leverpastej, då blir det nog ännu krångligare.
  • logg81

Instämmer fullt med dej TS!
    Snippa är och kommer att förbli ett främmande ord i mitt ordförråd!

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
Svar på tråden Snippa..