• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 16:18:24 följande:
    Om det var så du menade med TS borde du ha problem med samtliga ord i svenskan. Var snäll och starta inte egna trådar om alla
    Nej jag har inte problem med alla ord i svenska språket, chockerande nog {#lang_emotions_dreamer}
  • bara lilla jag

Fast det har såvitt jag vet aldrig varit någon disskussion om huruvida vi ska börja använda ordet epost och det har aldrig varit något medial uppbåd utav det heller.. Absolut ser man epost på de flesta blanketter osv men e mail används det med i minst lika stor utsträckning speciellt i min åldersgrupp.. Jag brukar inte säga jag epostar dig tillexempel utan använder mig som majoritetn i min ålder utav ordet jag emailar dig eller jag mailar dig helt enkelt..

Men hur kommer det sig att det har blivit ett problem helt plötsligt i samhället, är det så att det har blivit ännu mera tabu att prata om kön att dagisfröknarna måste få ett ord tilldelat till sig som är okej att säga för att dom ska kunna prata om kvinnans kön utan att rodna? Då tycker jag att det är ännu mera fel.. Och då kan jag säga dig att då kommer jag använda ordet ännu mindre och jag kommer defenitivt inte lära min son att det finns ett rätt och fel benämning på kvinnans kön utan jag kommer säga smula till honom men vill han säga snippa i framtiden så visst.. Man ska säga det man känner sig bekväm med framförallt.. Och nej tror inte att det är en självklarhet att snippa kommer bli det korrekta ordet för våra barnbarn.. Sålänge som det finns sånna som mig så kommer det inte falla sig naturligt för alla..

• Hädvigg

Lite konstigt tycker jag att det är att det finns så starka reaktioner just mot ordet snippa. Det är ju ingen som förbjuder människor att använda vilka ord de vill hemma (man får kalla sängen för "snarkisen" om man vill också ). Numera finns det bara ett vedertaget ord som alla instanser som skolor, förskolor, osv. kan använda sig av. Själv tycker jag att det är enklast att ta till sig det ordet, neutralt enkelt och kommer att användas i förskolan, varför krångla till det?

• snigelina
    Hädvigg skrev 2009-07-22 16:27:31 följande:
    Lite konstigt tycker jag att det är att det finns så starka reaktioner just mot ordet snippa. Det är ju ingen som förbjuder människor att använda vilka ord de vill hemma (man får kalla sängen för "snarkisen" om man vill också ). Numera finns det bara ett vedertaget ord som alla instanser som skolor, förskolor, osv. kan använda sig av. Själv tycker jag att det är enklast att ta till sig det ordet, neutralt enkelt och kommer att användas i förskolan, varför krångla till det?
    Håller med

Jag tycker armbåge är rätt fult ord, men inte kallar jag det för armböj även om jag tycker det låter bättre
  • Hädvigg

bara lilla jag skrev 2009-07-22 16:25:59 följande:

Fast det har såvitt jag vet aldrig varit någon disskussion om huruvida vi ska börja använda ordet epost och det har aldrig varit något medial uppbåd utav det heller.. Absolut ser man epost på de flesta blanketter osv men e mail används det med i minst lika stor utsträckning speciellt i min åldersgrupp.. Jag brukar inte säga jag epostar dig tillexempel utan använder mig som majoritetn i min ålder utav ordet jag emailar dig eller jag mailar dig helt enkelt..Men hur kommer det sig att det har blivit ett problem helt plötsligt i samhället, är det så att det har blivit ännu mera tabu att prata om kön att dagisfröknarna måste få ett ord tilldelat till sig som är okej att säga för att dom ska kunna prata om kvinnans kön utan att rodna? Då tycker jag att det är ännu mera fel.. Och då kan jag säga dig att då kommer jag använda ordet ännu mindre och jag kommer defenitivt inte lära min son att det finns ett rätt och fel benämning på kvinnans kön utan jag kommer säga smula till honom men vill han säga snippa i framtiden så visst.. Man ska säga det man känner sig bekväm med framförallt.. Och nej tror inte att det är en självklarhet att snippa kommer bli det korrekta ordet för våra barnbarn.. Sålänge som det finns sånna som mig så kommer det inte falla sig naturligt för alla..

Förlåt, men jag skulle förstå din avoghet till att lansera ett ord som alla dagistanter kan använda sig av utan att rodna, om du själv använde ett vedertaget ord för någon del av kvinnans underliv, vagina, slida, ja vad som helst, men smula? Där visar du tydligt att det behövs ett ord som snippa.
  • Thaleya

Jag förstår inte vad för annat ord man ska använda för underlivet överhuvudtaget.

Slidan=kliniskt och vidrigt
    Underliv = Kliniskt
    Vagina = ännu mer kliniskt
    Fitta = skällsord
    Mus = djur
    Kissimurra/Kissen = Djur
    Mutta = mest okej hitills
    Snippa/snuppa.. = Barn ord
    Muff = Rattfuff, låter hårigt
    Där nere, Söderut = Beskrivande fjantiga ord
    Skäggbiff = Låter fräscht
    Hålet, strecket = än en gång beskrivande fjantiga ord
    Framstjärt = urlöjligt och missvisande

Det finns inget perfekt ord, man använder de ord man har i olika situationer. Man tvättar ju inte dotterns fitta, låter killen slicka skäggbiffen eller kallar någon din jävla framstjärt. Olika ord i olika situationer, men ändå samma gamla härliga underliv.

• Mamma 2b
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:30:14 följande:
    Jag förstår inte vad för annat ord man ska använda för underlivet överhuvudtaget. Slidan=kliniskt och vidrigt Underliv = Kliniskt Vagina = ännu mer kliniskt Fitta = skällsord Mus = djur Kissimurra/Kissen = Djur Mutta = mest okej hitills Snippa/snuppa.. = Barn ord Muff = Rattfuff, låter hårigt Där nere, Söderut = Beskrivande fjantiga ord Skäggbiff = Låter fräscht Hålet, strecket = än en gång beskrivande fjantiga ord Framstjärt = urlöjligt och missvisande Det finns inget perfekt ord, man använder de ord man har i olika situationer. Man tvättar ju inte dotterns fitta, låter killen slicka skäggbiffen eller kallar någon din jävla framstjärt. Olika ord i olika situationer, men ändå samma gamla härliga underliv.
    Din jävla framstjärt är annars är vedertaget skällsord..
  • Hädvigg

snigelina
    Ja, det finns massor med ord som skorrar i öronen

Mitt svar till bara lilla jag blev lite konstigt. Det här är svaret:

Förlåt, men jag skulle förstå din avoghet till att lansera ett ord som alla dagistanter kan använda sig av utan att rodna, om du själv använde ett vedertaget ord för någon del av kvinnans underliv, vagina, slida, ja vad som helst, men smula? Där visar du tydligt att det behövs ett ord som snippa.

• Thaleya

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:31:39 följande:

Din jävla framstjärt är annars är vedertaget skällsord..
    hahahaha för vem då?

för urlöjliga kvinnor som tycker att mes är ett fruktansvärt ord eller för de som försöker göra sig lustiga över ordet framstjärt.
  • Gersemi

Hmm.. Kommer från Danmark där man inte har detta problem. Där har man ett ord för snopp (o resten av paketet) =tissemand (rakt översatt kissman) och för kvinnans hela kön = tissekone (rakt översatt kissfru). Har ni upplevt danskarna som mer liberala sexuellt? Skulle tro det. Homoäktenskap, toplesstränder osv. Jag ska inte ta mig vatten över huvudet och säga att den sexuella friheten beror på att flickor haft ett namn på sitt kön, men VI LÄRDE OSS ATT INTE SKÄMMAS!

Kort sagt ger jag fasen i vilket ord som används, bara det faktiskt finns ett. Personligen gillar jag det gammalsvenska ordet fitta, men det har ju fått en negativ klang, tyvärr... Motverkar liksom syftet.

Så, nu har jag nog retat en massa människor. Tack för mig!

Svar på tråden Snippa..