• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Tildamamman

Hej! hoppas ni tycker det är ok om jag gästspelar med en fråga gär

Tänkte beställa en Kitchen Ais från USA eftersom det skulle rädda min plånbok lite . Men hur är det med strömstyrkan? Behöver jag en omvandlare för att kunna använda maskinen här i Sverige?

Och kontakten, kan man byta den eller är det smidigast att köra en adaptor??

Hoppas ni kan hjälpa mig!

• Mealla

Tildamamman,

du behover en omvandlare eftersom man anvander 120v har mot 240v i Sverige (& Europa). En omvandlare gor att maskinen inte presterar pa toppformaga, tyvarr, sa du tar bort lite av prestandan (om man nu kan saga sa om koksmaskiner).

• HeddaBigBum

Tildamamman:
    Precis som Mealla säger så måste du ha en omvandlare (transformer tror jag det kallas?). När vi flyttade från USA till Sverige tog vi med oss allt möjligt skit, bl.a. en riskokare. Och det funkade bra med en transformer. Vi märkte aldrig om den presterade sämre än i USA, men var liksom en riskokare vi pratar.

• Tildamamman

Tack snälla för era snabba svar!!

Jag googlade lite här och hittade dessa svar på något forum;

"Eftersom vi har en högre spänning, är strömstyrkan lägre här. Alltså är det inget problem, tvärtom.

... i USA och Sverige är att kontakten längst ut är anpassad för respektive lands uttag, men den är löstagbar och du kan byta ut den delen mot en som passar svenska uttag."

Stämmer det här med spänning och strömstyrka så borde man inte behöva en omvandlare... Vad tror ni om det??

• Mackenzie Grace
    HeddaBigBum skrev 2009-10-14 21:49:04 följande:
    Mackenzie Grace skrev 2009-10-14 21:27:26 följande:
    Jag har flera gånger fått borsta tänderna på gråtandes ungar (när de var runt Mackenzies ålder, nu är det lugnt) och jag lovar, det dåliga samvetet är ingenting mot det man får när man sitter hos tandläkaren med en sövd unge vars tänder måste lagas. Nu är det i och för sig oklart om det var något fel på Alexis tand, eftersom den sprak mitt itu och alla andra tänder ser prima ut, eller om det var ett hål som orsaka det hela. Sak samma. Samvetet att vi misskött hennes tänder är bra mycket värre än att borsta tänderna på ett barn som gråter.Jag vill inte låta plump eller hård, men jag rekommenderar verkligen inte det Alexis fick gå igenom.
    Så sant, jag har faktiskt lyckats borsta hennes tänder i eftermiddas, och jag ska fortsätta borta hennes tänder tills hon vänjer sig, om jag så måste göra det efter varje måltid.
  • Mealla

Tildamamman,

det stammer inte,

en av mina vanner fick en blender med ice crush, i present av sin gamla vardfamilj for hon ville kunna gora goda frozen drinks, hon hade endast en adapter och motorn i blendern skar ihop. Jag har fatt forklarat for mig (av de som kan) att maskiner med motor i sackar ihop om man inte har en transformator.

• Nos

Tilda; INstämmer med de andra. Led av babybrain och försökte använda min hårtork i sverige med bara adaptor (inte transformator) Tur att mannen var på hugget och slet ur sladden! Det blixtrade ganska fint! Köp en transformation härifrån isf, de är billigare än i Sverige

• RQL
    Tildamamman skrev 2009-10-14 23:08:52 följande:
    Hej! hoppas ni tycker det är ok om jag gästspelar med en fråga gär Tänkte beställa en Kitchen Ais från USA eftersom det skulle rädda min plånbok lite . Men hur är det med strömstyrkan? Behöver jag en omvandlare för att kunna använda maskinen här i Sverige? Och kontakten, kan man byta den eller är det smidigast att köra en adaptor?? Hoppas ni kan hjälpa mig!
    Du måste ha en omvandlare/transformator och en adapter (om det nu inte så att elsladden går att byta mot svensk kontakt, men transformator behöver du i vilket fall som helst).
    Tänk på att det finns tydligen någon lag eller som gör att adapter för amerikanska kontakter int efår säljas i Sverige. för 2 år sen när vi hade med oss vår bärbara dator till Sverige så gick det inte att hitta en adapter för kontakten. Både Teknikmagasinet, Onoff och Claes Ohlsson förklarade att de får inte säljas i Sverige pga av bl.a. brandfaran i samband med olika stöm , etc. I vårt fall behövdes inte en transformator för datorer har en 'inbyggd' strömväxlare kan man väl säga...men det var alltså omöjligt att hitta en adapter i Stockholm.
    Så beställ en sådan online också!
  • Desertchick

Jag släpade med mig en hårtork till Sverige med en adaptor för en massa år sen, och den brann nästan upp! Så de funkar inte bra alls enligt mig.

• southernbelle
    Tildamamman skrev 2009-10-14 23:30:46 följande:
    Tack snälla för era snabba svar!! Jag googlade lite här och hittade dessa svar på något forum; "Eftersom vi har en högre spänning, är strömstyrkan lägre här. Alltså är det inget problem, tvärtom. ... i USA och Sverige är att kontakten längst ut är anpassad för respektive lands uttag, men den är löstagbar och du kan byta ut den delen mot en som passar svenska uttag." Stämmer det här med spänning och strömstyrka så borde man inte behöva en omvandlare... Vad tror ni om det??
    Du måste ha en riktig ordentlig transformer. Jag köpte hem en kitchen aid brödrost till mina föräldrar och även fast vi hade en liten transformer brann den upp. Det var en mindre kombo transformer adapter. Du måste ha en riktig transformer (en sadan dar stor en). Den jag kopte sa att den skulle klara elen men det gjorde den inte uppenbarligen.