• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Miss Scorpio
    Mymlan80 skrev 2009-08-02 18:19:34 följande:
    Hmm, undrar om begreppen Halvtids-syskon eller Halvtids-förälder kan vara nåt för framtiden....Verkar ju helt logiskt i detta tidevarv av skilsmässor och nybildade familje-konstellationer....
    Fast halvtidsförälder är väl en ganska så vedertaget ord?
    Eller är det bara jag som säger så?
  • Teza73

Visst ts, men biologiskt e d samma sak, dom e inte alls biologiska syskon lr hur, men där försvann din logik anser jag.

Stackars din son och hans bror

• Mittilvet
    jonna13 skrev 2009-08-02 18:38:05 följande:
    Alltså o du kallade dig allmänbildad eller va vad det du skrev..
    Har aldrig nämnt allmänbildad, däremot normalbegåvad.

Jag klarade av grundskolan, vill du ha några tips?
  • frukarlsson
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:37:15 följande:
    Varför skulle de kalla sig halvsyskon när de blir syskon?
    Sorry fick intrycket av ditt första inlägg att dom inte kommer ha samma pappa.
  • lollisen

Varför ska DU avgöra vad han vill kalla sin BROR för? Det är väl upp till dem och inte upp till dig?

• Mittilvet
    Teza73 skrev 2009-08-02 18:42:48 följande:
    Visst ts, men biologiskt e d samma sak, dom e inte alls biologiska syskon lr hur, men där försvann din logik anser jag.Stackars din son och hans bror
    Om du fortfarande diskuterar adoption och du är intresserad så är det nämnt innan hur jag ser på det och ämnet är lämnat.
  • Spicy Women

Hahaha vilken ........ TS är, så jag som är uppväxt med 4 halvsyskon och inte fan kallar jag dem för halvsyskon. De är mina syskon fast vi inte har samma pappa. Vi har bara samma mamma.

• Mittilvet
    lollisen skrev 2009-08-02 18:44:18 följande:
    Varför ska DU avgöra vad han vill kalla sin BROR för? Det är väl upp till dem och inte upp till dig?
    ...mmm, och en apa är en häst.
  • BubbelGuppie

TS du har allvarliga problem och tycker du ska kontakta en psykolog för ditt beteende är inte normalt
    hur fan orkar din sambo med ditt elaka sätt tydligen håller han ju inte med dig...

• Teza73

Jag kallar ibland min styvfarsa för pappsen, d borde jag ju inte heller få enligt ts, har en "riktig" pappa jag älskar men älskar min plast, gummi, styvpappa som om han vore min pappa, jag har två pappor lyllos mej haha

Svar på tråden Mitt barns halvbror