• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • crazy hannah

Såklart att han kan få kalla honom brorsan.... det e väll inget kosntigt med det??? Jag själv är uppväxt med 3 hela bröder och två halva systrar... och jag har FEM SYSKON... inget konstigt alls.

Jag har bara en förälder i livet och den (fd) sambon kallade jag för pappa och det var inget kosntigt med det... och då var jag inte ens släkt alls... det borde ju typ vara samma sak eller

Kallar han dig för namn eller för mamma, jag hade bara blivit stolt om min sambos barn ville kalla sin halvbror för bror eller mig för mamma...

/Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • 4 grabbar

din man ska respektera att du inte hade barn innan, varför respekterar du själv då inte att han har barn sen innan?

• lollisen
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:45:31 följande:
    ...mmm, och en apa är en häst.
    huh?
    Förstår att du har tråkigt idag och att det då är lättare att skapa en tråd likt denna, istället för att ta tag i saker och ting.

Lite förståelse får man faktiskt ha att människor blir upprörda av e sådan här sak, för i verkligheten kan barn verkligen ta skada av sådan behandling.

Tänk dig för..
  • Nattis

Jag har en halvsyster som bor i USA samma pappa men ej mamma
    En lillasyster samma mamma och pappa.
    Men alla vi tre kallar varandra fär min syster. Fär det är det vi är.

• Moster Ninna

kom att tänka på en sak: Jag har ju då 3 halvsyskon.. Jag är levertransplanterad.
    Jag vet att om jag skulle behöva ngt organ som syskon skulle kunna ge mig så hade gärna gjort det.

Undrar hur du hade tänk då - att nej,han kan inte få ngt organ för han är ju inte BROR!! ...
    Eller då hade han varit värd att kallas för BROR?!?
    Vad är det som gör att det känns så fel - var har du fått ditt hat ifrån?!

• loeli

De är och förblir syskon hur mycket du vill det eller ej TS. Fundera om du skulle tycka att det vore lika fel om det vore dina barn som kalla sig för bröder och inte hade samma pappa.

Klart de ska kalla varandra för bröder Det är ju det de är..... Ska far till barnet inte kunna säga tex: Det är din brors godis?

• EliLeoMa

Min bästa vännina som jag lekt med sedan vi var små är min sons "moster".
    Min biologiska mamma är ett praktarsel så henne kallar jag "Ann".
    Personligen tycker jag att det är lika mycket en kärleksförklaring som smeknamn vad man kallar varandra.

Barnen ÄR bröder. Var glad att ditt bonusbarn älskar din son och att dom har varandra.

Och föresten - om du nu är så noga med blodsband hit och dit och vem som är vems familjemedlem - Vad har du då för rätt att uppfostra någon annans barn?!
    Han kallar väl vem han vill för vad han vill och du, som INTE är hans mamma, ska väl då rakt inte lägga dig i den saken!

• Dessie
    Mittilvet skrev 2009-08-02 17:56:38 följande:
    Ingen skillnad, varför skulle det vara det?
    En fråga som kommer precis från rätt person....
    Det är väl klart som f*n att du ska känna skillnad mot dina syskon - den ena är ju hel & den ena halv....
  • BlommyNess12

Ställer återigen samma fråga till TS som hon onekligen valt (av någon orsak) att ej svara tidigare i tråden:

Varför stör det dig att de kallar varandra för "brorsan"? De är ju halvBRORSOR, och om du inte lägger någon annan värdering i det så spelar det väl ingen roll? Vad exakt är det som stör dig?

Svar på tråden Mitt barns halvbror