• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • linhen

Vissa förlorar sina barn i cancer och andra stör sig på att barn in kallar sitt halvsyskon för "halvbrorsan".

• Cocco

Jag slutar aldrig att förundras över hur människor tänker. Hade jag varit din sambo så hade det du sa varit ett sådant övertramp att jag hade funderat på att flytta.

• Jag88

Men herregud! Att dom ser sej själva som "bröder" är väl bara något fint och bra?? Jag har själv 2 "halvbröder" och jag skulle aldrig i mitt liv kalla dom för något sådant. Dom är min BRÖDER punkt slut. Vad spelar det för roll om dom kallar varandra för "brorsan"? Dom har ju faktist samma pappa.

• Tussi80

Alltså du verkar inte gilla dit bonusbarn överhuvudtaget. Klart man går i taket när du resonerar på det där sättet- Klart de är bröder, de har ju samma pappa. Men det känns som det typiska "Våran familj är våran familj och dina barn tillhör inte oss" Om du inte kan acceptera att din snubbe haft ett liv innan och redan har ett barn som betyder allt för honom så skulle du inte gått in i din relation överhuvudtaget

• PetraD

4 grabbar skrev 2009-08-02 18:03:37 följande:

samma sak som att säga till en person att Nej du är inte svensk du är HALVsvensk och det ska du minsann presentera dig som om du kommer utomlands
    håller med (stackars mina barn som har blandat med mer än två länder)
  • PetraD
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:06:38 följande:
    Varför skulle han inte få det?Det är ju det dem är, halvsyskon.
    och syskon
    oavsett hl eller halv så är de syskon
  • PetraD
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:09:17 följande:
    ...förutom att det missades skriva "halv" framför släktbandet
    det var ju bra eftersom ordet halv inte behövdes där
  • Teza73

ts är bara en elak styvmor som helst ser sitt styvbarn gå upp i rök, borde hon tänkt på innan hon klev in i en existerande familj, har den man träffar barn bör man respektera och acceptera dom, inte trycka ner dom

• Dessie
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 19:30:40 följande:
    4 grabbar skrev 2009-08-02 18:03:37 följande:
    håller med (stackars mina barn som har blandat med mer än två länder)
    Och våra 2 barn då - min mormors föräldrar är valloner från Tyskland & Belgien, min pappas släkt svensk.
    Min mans farmor är från Åland, min mans mammas släkt svensk.
    Oj oj oj, våra 2 barn är belgiska - tyska - åländska - svenska
  • PetraD
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:12:02 följande:
    Kränker jag dem för att de är halvsyskon?Ev kommer det gemensamma barnet hålla med när han växt upp men jag tror inte det andra barnet gör det.Jag har ingen styvson, däremot har min sambo ett barn från ett tidigare förhållande son är hos honom varannan vecka.
    vad är din sambos som för dig då?
Svar på tråden Mitt barns halvbror