• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • PetraD
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 19:35:20 följande:
    vad är din sambos som för dig då?
    sambos son skulle det ju stå
  • IsadorasMamma

Jaja jag får väl envarning.

Men Ts du har problem. Låt det inte g ut över ditt barn. Som har en bror.

• Mamsis
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 19:59:54 följande:
    stackars dina barn............
    Ja hennes barn är en fyrvägskorsning Underbart! Fram för fler sånt!
  • Bullerbyn
    Nalle Puh73 skrev 2009-08-02 20:00:06 följande:
    Är du allvarlig? Menar du på allvar att ditt barn halvBROR inte får kalla din son för brorsan? Om du får barn men en annan  ska inte din son då få kalla ditt andra barn för bror/syster då eller? Eller gäller det enbart pappans barn sen innan?Stackars pojke säger jag bara. Fattar allvarligt inte hur pappan kan se på det hela utan att göra något åt eländet.
    håller med !
  • Dessie
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 19:59:54 följande:
    stackars dina barn............
    Mamsis skrev 2009-08-02 20:01:25 följande:
    Oj oj, visst är det synd om våra barn....
  • bebis0307

Orkar inte läsa alla inlägg i tråden men säger bara - SNÄLLA VÄX UPP! Hur barnslig får man bli. Halvsyskon är lika mycket syskon som helsyskon. Har själv två halvsyskon och har aldrig varit någon tvekan eller något tjafs om vad vi ska kalla varandra. Däremot har jag aldrig kallat deras mamma för "mamma" eller styvmamma eller så - har helt enkelt använt hennes namn eller benämnt henne som "pappas fru" (OBS inte "nya"). Men tycker det är skillnad på det och benämning på halvsyskon.

• PetraD
    Mamsis skrev 2009-08-02 20:01:25 följande:
    korsningar är alltid bra
  • PetraD
    Dessie skrev 2009-08-02 20:06:28 följande:
    Oj oj, visst är det synd om våra barn....
    ja det är det verkligen
    undrar hur de kommer klara sig när de växer upp
    blir nog många möte med psykologer
  • Millan83

Min sambo frågar om detta är på riktigt..

Jag skulle gärna läsa en av de andra trådarna där TS visar sitt ogillande gentemot sin sambos son..

Klart som fan att de är bröder!

Det finns en massa ord, men inte måste man använda dem för det!!! Det finns en massa ord och uttryck vi kasserat för att de är onödiga och inte fyller någon funktion.

Säger du "Ring mej på Ericsson-mobilen"? eller "Ring mej på mobilen"? Onödiga tillägg.

Förstår inte riktigt vad som är ditt problem, men jag hoppas att du söker psykologhjälp!

• Teza73

Mina barns pappa fick nyligen en ny bebis, skulle aldrig falla mej in å säga nåt annat än Er syster till dom

Svar på tråden Mitt barns halvbror