• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • grodanboll85
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:12:02 följande:
    Kränker jag dem för att de är halvsyskon?Ev kommer det gemensamma barnet hålla med när han växt upp men jag tror inte det andra barnet gör det.Jag har ingen styvson, däremot har min sambo ett barn från ett tidigare förhållande son är hos honom varannan vecka.
    Har du ingen styvson haha inte de nehe så din sambos son å din sons bror betyder ingenting för dej vilken dingding-värld lever du i. Din bio son kommer säkert tycka du är patetisk när han får veta hur du tänker när han blir äldre de är dagens sanning.
  • Majalena

TS: lägg din energi på något annat. Det är väl ändå inte hela världen om han kallar honom för "brorsan". Välj dina krig...

• PetraD
    Millan83 skrev 2009-08-02 20:10:57 följande:
    Min sambo frågar om detta är på riktigt..Jag skulle gärna läsa en av de andra trådarna där TS visar sitt ogillande gentemot sin sambos son.. Klart som fan att de är bröder! Det finns en massa ord, men inte måste man använda dem för det!!! Det finns en massa ord och uttryck vi kasserat för att de är onödiga och inte fyller någon funktion. Säger du "Ring mej på Ericsson-mobilen"? eller "Ring mej på mobilen"? Onödiga tillägg. Förstår inte riktigt vad som är ditt problem, men jag hoppas att du söker psykologhjälp!
    jag var också intresserad av andra trådar; men med varning att man blir så arg
    kolla under förälder och så styv/bonusförälder
  • Millan83

Nu har jag läst några andra trådstarter från TS och jag begriper inte varför de fortfarande är ett par, TS och hennes karl..

Skulle inte vara med nån som inte accepterar och skapar någon slags relation till mitt ev. barn.

• grodanboll85
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:34:50 följande:
    Bor och bor vet jag inte så mycket om, han vistas mindre här än vad jag gör på jobbet och jag bor inte där.Han är skriven hos sin mamma men vad detta har med saken att gör a vet jag inte så jag går inte in på fler detaljer.Styvson för mig är ett barn man bor med men inte är förälder till.
    Ne TS du vet inte mkt du, så din sons bror bor inte hemma hos er nehe vart bor han då när han är hos pappa å bror varannan vecka då i garaget eller vadå? Eller vistas du i en annan bostad under den tiden han är hos er. VVboende då har man TVÅ boenden. Spelar ingen roll om han är skriven hos mamman han bor ändå hos er VV nu fick du lära dej något nytt märkte jag
  • lurv

Har inte läst hela tråden men detta var något av det värsta jag har hört! Klart att grabbarna är bröder även om du inte är släkt med den ena! Inget du kan göra något hur mycket du än försöker.

Mina småkillar har också halvsyskon men vi har aldrig någonsin talat om för dom att de är halvsyskon, de är för små för att fatta vad en halvbror eller halvsyster är.

Deras halvsyskon i sin tur har också halvsyskon och än värre styvsyskon! Trots detta så kallar de varandra för systrar och bröder, även dom som inte alls är syskon med varandra. Tänk om vi vuxna kunde vara lika och acceptera varandra för vad vi är utan att lägga en massa värderingar i allt.

• baby87

Gud asså vad du överdrivet shitt säger jag bara har inget mer o säga låt dom säga va dom vill va har du me de o göra

• Dessie
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 20:08:43 följande:
    korsningar är alltid bra
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 20:09:16 följande:
    ja det är det verkligenundrar hur de kommer klara sig när de växer uppblir nog många möte med psykologer
  • frukarlsson
    Millan83 skrev 2009-08-02 20:10:57 följande:
    Min sambo frågar om detta är på riktigt..Jag skulle gärna läsa en av de andra trådarna där TS visar sitt ogillande gentemot sin sambos son..
    Sök på hennes användarnamn.
    Finns en tråd som är rätt aktuell "Ingen semester med bonusbarnet" där hon rätt ingående visar sitt avund mot sambons son i första inlägget (jag tolkar det som avund iaf).
  • passau

det hade väl varit ruskigt hemskt om dom INTE accepterat varandra som syskon istället?

Svar på tråden Mitt barns halvbror