• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Impertiff
    5busar skrev 2009-08-02 23:28:32 följande:
    Jag har aldrig sett ett halvt barn, har du???Min första man hade 5 barn när vi gifte oss, vi fick 3 tillsammans och därefter fick jag 2 barn med en annan man. Alla säjer de att de har 9 syskon. Observera att de 5 första och de 2 sista inte har några biologiska band med de säjer ändå att de är syskon.Förstör inte för bröderna. Det finns inga halva barn eller barn av plast.
    Tycker det låter alldeles fantastiskt eran familj!
    Våra barn är syskon! Rakt av.
    En gång frågade stora tjejen sin pappa om lillasyster var hennes halvsyster och han svarade Ja - utifrån aspekten att det rent krasst genetiskt är så - och hon själv säger "näe, hon är min syster"
    Och så ska det vara!
  • bitte67

Mina två barn har en bror till, på pappas sida. Inte f-n säger de att de är deras halvbrorsa om ingen frågar särskilt. Min dotter brukar iofs säga att hon har en bror men jag rättar henne med att hon har två.

Ska man älska sitt halvsyskon hälften så mycket som sitt helsyskon?? Förstår verkligen inte ts problem.

• Joggi

Nu har inte jag orkat läst igenom hela tråden. Men. Shit! Allvarligt?

Dom är ju bröder!

Jag har 2 bröder jag med... Men vet du vad? Vi är inte "riktiga" syskon egentligen, utan styvsyskon! Vi har växt upp tillsammans, bott i samma hus, bråkat om vem som ska ha vilket rum, skyddat varandra osv, DET gör oss till syskon och min mamma är uppriktigt GLAD att vi kan kalla varandra för brorsan och syrran och det är så jag känner, det är ju mina bröder! Vi är syskon helt enkelt.

Hoppas du inte har ramlat av stolen nu.

• näradig
    Agent 355 skrev 2009-08-02 23:33:14 följande:
    den här tråden gör mig genuint ledsen.
    ja, jag måste komma på andra tankar innan jag kan lägga mig.
  • bonnieloveskim

mina barn har 2 olika pappor.. är de inte syskon för det?
    De har alla legat i min mage..

för mig är de syskon som älskar varandra och som längtar efter varandra.

varför är det så viktigt för dig att din son måste vara halvbror.. å  inte bror??
    Vill du inte kännas vid hans bror (halvbror)?

Alltså TS, ett barn har inte valt att komma till världen själv..  de förtjänar att få vara precis så älskade som de är.. utan att behävs särskiljas mellen hel å halv.

Jag ser iaf ingen skillnad på mina barn... undra om det är någon som gör det.. de kallas dem aldrig för halvsyskon..
    mna föräldrar kallar de alla för sina barnbarn..

skärp dig ts.. vi pratar om ett barns kärlek till sin bror.

• Lenk
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:19:58 följande:
    Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?
    Det där förbryllar mig...det är väl ingen som sätter press på din styvson att vara något han inte är? Tvärtom sätter du press på att han inte ska få vara det han känner att han är
  • Tettan

Jag blir mäkta förvånad. Jag har två syskon (vi har samma pappa) och jag har aldrig kallat dem något annat än brorsan och syrran (förutom namnen då förstås).

Någon gång har jag sagt "halv-" när jag pratat om dem, men det är bara för att förebygga följdfrågor. De är nämligen mycket yngre än mig.

Förstår inte vad som skulle vara så farligt med att barnen kallar sig för syskon - det är väl underbart om de känner sig som syskon? Vore väl illa annars, tycker jag. Om storebror inte kände sig välkommen som son till sin far...

• Lincon

Klart att de två grabbarna är bröder! De har ju samma far!

Ska ni kanske börja använda egennamn på alla i er "familj"? Ursäkta, "halvt-fake-familj"...

Vad anser du att adopterade barn ska kalla sina övriga "syskon" och "föräldrar" för TS? Skulle vara intressant att veta...

Mamma eller pappa, bror eller syster, det är inga titlar man föds till, det är något man blir!

Svar på tråden Mitt barns halvbror