• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Alisa

Kanske lite OT, men läste en annan tråd där det handlade om att ett barn kallade "styvpappan" för pappa där du bl.a. svarade

"Att det är fler än två föräldrar med i bilden har föräldrarna själva sett till och det ligger inte på ditt ansvar att styra upp världen.
    Om barnet vill kalla vuxna män han bor växelvis med för pappa eftersom de bägge verkar ha en papparoll, vem är du till att försöka ändra på det?"

Jag förstår inte tänket att det är okej att kalla en person pappa som inte alls har någon biologisk koppling till barnet, samtidigt som två bröder med en gemensam förälder inte ska få kalla varandra bröder.

• Tettan

Dessutom är det väl underbart att de har varandra när de växer upp? Man kan aldrig få för stort nätverk/familj att luta sig mot vid svårigheter.

• Mittilvet
    CMH skrev 2009-08-02 22:48:32 följande:
    Vilken grej att haka upp sig på... Hur gammal är din son och hans halvbror?
    Det är ca 8 års skillnad, våran lille är ca två och det andra barnet är runt tio.
    Men vad det har med saken att göra vet jag inte, det förändrar ingenting, de är fortfarande halvbröder
  • zoftnezz
    Mittilvet skrev 2009-08-02 23:42:19 följande:
    Det är ca 8 års skillnad, våran lille är ca två och det andra barnet är runt tio.Men vad det har med saken att göra vet jag inte, det förändrar ingenting, de är fortfarande halvbröder
    Storebror råkar väl va stolt över att ha en lillebror kanske... Ja,jag tycker det e tragiskt iaf o jag hoppas inte du låter den stora killen få höra dina idéer...
  • Mittilvet
    MamiElin skrev 2009-08-02 22:35:24 följande:
    Om du hade fått ett barn med en annan man.. hade inte det barnet varit ditt nuvarande barns syskon??
    Halvsyskon hade de varit, men jag har inte svårt att bestämma mig och behöver således inte testa olika penisars resultat
  • Tettan
    zoftnezz skrev 2009-08-02 23:44:10 följande:
    Storebror råkar väl va stolt över att ha en lillebror kanske... Ja,jag tycker det e tragiskt iaf o jag hoppas inte du låter den stora killen få höra dina idéer...
    Precis - jag tycker TS borde vara glad och stolt över att storebror vill kalla lillebror för "brorsan". Tänk om han bara tyckte tvååringen var något som "katten släpat in" och vägrade acceptera?
  • Mittilvet
    5busar skrev 2009-08-02 23:28:32 följande:
    Jag har aldrig sett ett halvt barn, har du???Min första man hade 5 barn när vi gifte oss, vi fick 3 tillsammans och därefter fick jag 2 barn med en annan man. Alla säjer de att de har 9 syskon. Observera att de 5 första och de 2 sista inte har några biologiska band med de säjer ändå att de är syskon.Förstör inte för bröderna. Det finns inga halva barn eller barn av plast.
    Har du sett en styv mamma?
    Visuellt kan jag framkalla bilder av en styv pappa men en styv mamma... nej.

Men om du tror att det är kroppsligt gällande dessa ord så önskar jag att livet inte är för hårt mot dig.
  • zoftnezz
    Mittilvet skrev 2009-08-02 23:48:18 följande:
    Har du sett en styv mamma?Visuellt kan jag framkalla bilder av en styv pappa men en styv mamma... nej.Men om du tror att det är kroppsligt gällande dessa ord så önskar jag att livet inte är för hårt mot dig.
    Jösses?? Vart har du din fantasi nånstans?? Mellan benen? Va väl knappast det hon mena?
  • Katarina m Leon o Matteo

Jag tycker faktiskt att du ska låta din son respektive styvson bestämma själva huruvida de vill benämna varandra bröder eller halvbröder. Precis som du kan välja att benämna din sambos son som din styvson eller son. För mig ligger det där med syskonskap på intet sätt i blodsband. Känner att du gör en höna av en fjäder, eller förlåt, du skapar en hel hönsfarm.. Var glad över att bonusen verkar gilla din son och vill ha ett speciellt band till honom. Skönt att höra att hans pappa står upp för sin son också!

• MamiElin
    Mittilvet skrev 2009-08-02 23:44:31 följande:
    Halvsyskon hade de varit, men jag har inte svårt att bestämma mig och behöver således inte testa olika penisars resultat
    HAha så du kan inte bli kär igen och vilja ha ett barn med den personen?
Svar på tråden Mitt barns halvbror