• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • JuliaåRonjasmammis

Men, vad är det här? Sandlådan?!

Jag får läsa igenom tråden för att se om den är så bedrövlig som jag tror innan jag kommenterar mera...

• Fru U

Förvånar mig inte med tanke på att ts inte på något vis räknar in pojken från det tidigare förhållandet som en del i hennes familj

• regnbågspappan
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-08-02 21:37:57 följande:
    Men, vad är det här? Sandlådan?!Jag får läsa igenom tråden för att se om den är så bedrövlig som jag tror innan jag kommenterar mera...
    jag lästa TS samtliga och den är bedrövligare än man ens kan föreställa sig
  • krompa

Klart de är bröder om de har en gemensam förälder...
    Halvsyskon för mig är syskon i en "nyfamilj" som inte har en gemensam förälder.

• Lavish

Ehhh va??!! Är dom halvbröder är det klart att de kan kalla varandra brorsan? Vad är ditt problem med det? De är ju bröder? De har samma pappa??!! Vad menar du att han ska säga, "halvbrorsan". Du borde nog fixa dina egna problem istället för barnets sätt att prata.

• MamiElin

jag har 7 syskon :D Och de e bara "halvsyskon". Dom är de finaste jag har i livet och jag älskar dom mer än livet..av HELA mitt hjärta.. inte halva..

• MamiElin
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:26:32 följande:
    Varför kallar du inte din styvmamma för mamma?Kanske för att hon inte är det.Precis som barnen inte är syskon utan halvsyskon.
    styvmamman är ju inte ens mamma? Finns inga gemensamma gener där..
  • Mittilvet
    Isnogood skrev 2009-08-02 21:26:45 följande:
    Hur ser en HALV bror ut..?Jag menar...de är väl lika mycket bröder även om dom bara har EN förälder som är samma... Ni är en FAMILJ.Barnen är syskon...BRÖDER...så varför skulle han INTE få kalla sin BROR för BROR...?MINA barn är syskon, spelar ingen roll att dom inte har samma pappa, dom är SYSKON.Hur skulle det se ut i en familj som har adoptivbarn...hur skulle du tycka att dessa barn skulle kalla varandra..?-Detta är mitt adoptivsyskon....?
    Hur ser en STYVförälder ut, än värre PLASTmamma?

Herregud, är det någon som satt tråden på repeat?

Kom med något nytt vettja.

Det är inte JAG som kommit på ordet halvbror utan det existerade innan jag ens föddes, men tack för att ni tror så mycket om mig

Orkar inte läsa allt, ser mest att det är människor som inte vet vad ord har för betydelse i verkligheten utan hittar på egna värderingar och det är jag inte intresserad av.

Ledsamt att det finns så många oupplysta människor i samhället, nästan tragiskt.
    Kan inte vara lätt men jag önskar er lycka till i låtsasvärlden som verkar finnas därute
  • MamiElin
    Mittilvet skrev 2009-08-02 22:32:29 följande:
    Hur ser en STYVförälder ut, än värre PLASTmamma? Herregud, är det någon som satt tråden på repeat?Kom med något nytt vettja.Det är inte JAG som kommit på ordet halvbror utan det existerade innan jag ens föddes, men tack för att ni tror så mycket om mig Orkar inte läsa allt, ser mest att det är människor som inte vet vad ord har för betydelse i verkligheten utan hittar på egna värderingar och det är jag inte intresserad av.Ledsamt att det finns så många oupplysta människor i samhället, nästan tragiskt.Kan inte vara lätt men jag önskar er lycka till i låtsasvärlden som verkar finnas därute
    Om du hade fått ett barn med en annan man.. hade inte det barnet varit ditt nuvarande barns syskon??
  • Lina och Elsa

Men snälla, tror du folk kallar varandra halvbrorsan? De ÄR brorsor, det är bara du som är lite konstig och verkar vara egoistiskt lagd som inte klarar av att ett barn som inte du är mamma till ska vara ditt barns brorsa. Det får du lära dig leva med. Båda är din snubbes ungar, de är brorsor.

(alla jag känner som har halvsyskon kallar dem min bror/syster, brorsan/syrran osv)

Svar på tråden Mitt barns halvbror