• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • JuliaåRonjasmammis
    Mittilvet skrev 2009-08-02 22:32:29 följande:
    Hur ser en STYVförälder ut, än värre PLASTmamma? Herregud, är det någon som satt tråden på repeat?Kom med något nytt vettja.Det är inte JAG som kommit på ordet halvbror utan det existerade innan jag ens föddes, men tack för att ni tror så mycket om mig Orkar inte läsa allt, ser mest att det är människor som inte vet vad ord har för betydelse i verkligheten utan hittar på egna värderingar och det är jag inte intresserad av.Ledsamt att det finns så många oupplysta människor i samhället, nästan tragiskt.Kan inte vara lätt men jag önskar er lycka till i låtsasvärlden som verkar finnas därute
    Har inte hunnit så långt i tråden, men reagerade på detta av nya inlägg.

Oupplyst?!

Låtsasvärld?!

Tragiskt?!

Jeez, vet nog vem jag skulle säga lever oupplyst i en tragisk låtsasvärld!
  • Alisa

Såklart är de bröder. De har samma pappa. Om de sen vill kalla varandra halvbrorsan eller brorsan så gör väl det ingenting.
    Jag förstår att pappan till de söner han älskar lika mycket och troligtvis är mycket stolt över att det fungerar bra mellan dem, inte håller med dig.

Jag har själv två barn hemma (olika fäder) och för mig är det självklart att det är bror och syster, inte några jäkla "plast" eller "halv"prefix på dem.  De är SYSKON, punkt!

• CMH

Vilken grej att haka upp sig på... Hur gammal är din son och hans halvbror?

• NoMatter

Efter att ha läst ts så har jag insett att jag gått ett helt liv utan syskon, trots att jag har tre men dom är ju bara halva. Kan jag inte få räkna 1½ åtminstone?  Och mina grabbar har visst inga systrar heller, trots att det finns två tjejer som deras pappa också är pappa till.

Hela världen vändes upp och ner nu.

Har inte läst tråden, det får jag göra när jag har mer tid och ork.

Det största modet är tålamodet!
  • SimplyTheBest

Seriöst...började fundera på vilken värld du befann dig i men insåg att nej, jag behöver inte fundera så länge. Har haft oturen att ha en sådan "styvmamma" som dig i delar av mitt liv. Kan bara beklaga och säga att jag hoppas du en dag inser vad du gör mot barnen runt dig.

• elinamedtheo

Herregud. Min första tanke var "är detta sandlådan" och sedan såg jag att det inte var det. Det är ju jätte fint att hans halvbror kallar han brorsan, eftersom dom är bröder!

• nahna87
    NoMatter skrev 2009-08-02 22:48:53 följande:
    Efter att ha läst ts så har jag insett att jag gått ett helt liv utan syskon, trots att jag har tre men dom är ju bara halva. Kan jag inte få räkna 1½ åtminstone?  Och mina grabbar har visst inga systrar heller, trots att det finns två tjejer som deras pappa också är pappa till. Hela världen vändes upp och ner nu. Har inte läst tråden, det får jag göra när jag har mer tid och ork.
    Jag upptäckte samma sak. Jag har visst bara en bror och fyra.. eh. extra män (?) i min familj.

Har aldrig ens reflekterat över att dom INTE skulle vara mina bröder. Älskar dom över allt annat.
  • mollieboll

Oj... TS, du och jag är varandras totala motsatser. Jag blev skitförbannad när min dotter kallade sin lillebror för halvbror (de har samma pappa så jag är inte mamma till honom). Syskon som syskon, halv låter som att det inte är på riktigt. Hon sa så enbart för att hon trodde det var vad jag ville höra, var hon nu fått det ifrån.

Det är omoget och förlegat att anse att de inte är riktiga syskon. Jag har 5 syskon där vi alla har samma föräldrar, men vi är inte mer syskon än min dotter och hennes lillebror.

På 40-talet hör såna värderingar hemma, inte i dagens samhälle.

• Maria 79

men hahaha alltså, seriöst, det är klart dom är bröder.
    Jag har 4 bröder, eller HALV bröder då, 2 på mammas sida o 2 på pappas. Och så har jag en "syster" också hahhaha, som jag definitivt inte är släkt med eftersom vi delar (halv)bröder på min mammas sida. (Hennes pappa o min mamma fick alltså två söner ihop)
    Aldrig har vi kallat nån halv eller plast osv. En gång sa jag på skämt till min "syrras" pappa att han var min gummi-farsa. Annars kallade jag honom vid namn då, men men, det är en different story.

Seriöst, klart att din mans ¨åda barn är SYSKON, de är BRÖDER, varför sätta "halv" framför? Fär att poängtera liksom VAD? Att det äldre barnet inte är lika mycket värt eller? Låter så enl. dig.

Svar på tråden Mitt barns halvbror