• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • JBC

Men jisses! Vad ska han kalla honom då "halvbrorsan"? Tycker det är en så fånig sak att hänga upp sig på. Finns så många som lever med sina syskon som eg. bara är "halva" som syskon på heltid och alltid har gjort det. Ska dom inte heller få kalla sina syskon för syskon? Fånigt är min åsikt!

• zoftnezz

Jösses... Va du glad att dom känner ett sånt band till varann att de kan kalla varann för brorsa.... E det nåt o hänga upp sig på? Vadå skilja på barnen?? Hur känns det för "styvsonen" tror du om han inte får välja det själv. Han tycker så i sin värld. Ska du förstöra det med dina klyschor? Hoppas inte du får barn med en annan man nångång för då kan ju aldrig de barnen bli syskon...

• Mittilvet
    Dessie skrev 2009-08-02 18:54:04 följande:
    En fråga som kommer precis från rätt person.... Det är väl klart som f*n att du ska känna skillnad mot dina syskon - den ena är ju hel & den ena halv....
    Jag har aldrig påstått att det behöver vara skillnad på ev känslor, var får du det ifrån?
  • Taniqua

Dem är ju bröder!!! Punkt och slut!! Hel som halv vad spelar det för roll???

Det är juh bara i DITT huvud du stör dig på att du har barn men en snubbe som har barn redan, låt inte det gå ut över ditt barn och hans bror!!!

Om du fick barn med en annan man, skulle du då anse att dem inte är syskon!!????

Puckat om jag får säga mitt!!
    Jobba med dig själv!

• MissMurrig

Jag tycker bara att TS är den mest själviska människan jag har hört talas om. Det handlar tydligen bara om vad hon vill. Hon skriver i en annan tråd om hur "hennes sambo visste att hon inte hade barn när de träffades", så han borde ju fattad då att hon inte var intresserad av hans barn? Visste inte TS att hennes sambo hade barn sedan innan? Då är det tyvärr så att hans barn inte bara raderas för att hon kommer in i bilden.

Tänk om ni separerar, och han får en ny kvinna, hur skulle det kännas om dina barn blev behandlade så? Att de inte ens kunde känna sig välkomna i sin pappas hem.

Hemskt.

• 5busar

Jag har aldrig sett ett halvt barn, har du???
    Min första man hade 5 barn när vi gifte oss, vi fick 3 tillsammans och därefter fick jag 2 barn med en annan man. Alla säjer de att de har 9 syskon. Observera att de 5 första och de 2 sista inte har några biologiska band med de säjer ändå att de är syskon.
    Förstör inte för bröderna. Det finns inga halva barn eller barn av plast.

• Nalle Puh73

Det jag tycker är mest skrämmande av allt är att pappan bara ser på. Hur kan man som förälder acceptera att ens barn blir så illa behandlad, det är en gåta för mig. Hade jag varit pappan hade jag sagt tack och adjö och tagit mina barn så fort jag bara kunde därifrån.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • nattis83

kan du förklara vad du vill komma med denna oerhört korkade tråd???..du vill att barnen ska säga ``halvbrorsan`` istället för ``brorsan``?!..om du nu inte påstår att det behöver vara skillnad på känslorna vad spelar det då för roll om barnen säger `´ brorsan``?...ditt argument håller tyvär inte!..det borde vara förbud på att starta sådana här oväsentliga och korkade trådar!...ingen verkar förstå vad du menar eller vill komma fram till så det är nog du som har uppenbarliga problem med dig själv och din syn!!..lämnar denna dumma tråd nu..inte ens värt att kommentera!

• näradig

jag blir riktigt ledsen av din ts den säger mycket om vilka känslor du har för barnet.

vår barn har inga blodsband de är brorsor och kommer laltid att vara. dte har inget mer blod eler gener att göra (som dina tom delar).

mycket sorgligt. hoppas du aldrig uttrycker detta till något av barnen?

hur kan en vuxen människa vara annat än glad åt barnen.

• KramKalas

ööö menar du allvar? :O de e väl underbart att din son har så bra relation med sin BROR att han kallar honom brorsan! för halva människor finns inte vad jag vet!! Och även om brodern inte har släkt band till dig så har han det till din son.

Barnet jag väntar kommer att ha två syskon som är "halvsyskon" och jag kommer definitivt att uppmuntra till en bra syskonrelation! o om de vill kalla sig systrar o bröder så e de hur bra som hellst!!

Svar på tråden Mitt barns halvbror