• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Mittilvet
    zoftnezz skrev 2009-08-02 23:49:20 följande:
    Jösses?? Vart har du din fantasi nånstans?? Mellan benen? Va väl knappast det hon mena?
    Vad menade hon med "halvt barn då", hon frågade ifall jag hade sett ett sådant och jag ställde då en motfråga.

Hur kan en människa ha fantasi mellan benen?
  • CMH
    Mittilvet skrev 2009-08-02 23:42:19 följande:
    [citat]
    Det är ca 8 års skillnad, våran lille är ca två och det andra barnet är runt tio.Men vad det har med saken att göra vet jag inte, det förändrar ingenting, de är fortfarande halvbröder
    [/citat

Okej förstod att halvbrodern var lite äldre än din son, men pojken är ju bara 10! Han är väl bara stolt över att ha en lillebror? Låter som att du är svartsjuk på nåt sätt.. Som att du inte riktigt klarar att din sambo har barn sen tidigare med nån annan..
  • Mittilvet
    MamiElin skrev 2009-08-02 23:51:13 följande:
    HAha så du kan inte bli kär igen och vilja ha ett barn med den personen?
    Hahaha, nej jag vill inte krångla till mitt liv mer än vad det redan är men tack för din omtanke, den värmer
  • zoftnezz
    Mittilvet skrev 2009-08-02 23:54:43 följande:
    Vad menade hon med "halvt barn då", hon frågade ifall jag hade sett ett sådant och jag ställde då en motfråga.Hur kan en människa ha fantasi mellan benen?
    Med att dra in sexuella aspekter på det hela så undrade jag vart du hade din fantasi nånstans? Det va väl knappast relevant i den här tråden?
    Mittilvet skrev 2009-08-02 23:48:18 följande:
    Har du sett en styv mamma?Visuellt kan jag framkalla bilder av en styv pappa men en styv mamma... nej.
    Mittilvet skrev 2009-08-02 23:44:31 följande:
    Halvsyskon hade de varit, men jag har inte svårt att bestämma mig och behöver således inte testa olika penisars resultat
  • Lillstrumpa79

Jag & sambon har en son på 4 år. Sambon har en dotter sen tidigare som snart fyller 17. I vår familj är det INGEN skillnad på/mellan barnen! De är båda lika mycket familjemedlemmar & jag tror inte ens sonen förstår att de är halvsyskon. Hon är storasyster & han är lillebror - BASTA!! Ingen av oss 3 inblandade föräldrar skulle ens komma på tanken att göra skillnad på dem, detta är lika mycket dotterns hem som sonens trots att hon inte är här lika ofta. & när dottern är här dräller jag lika mycket kärlek & uppmärksamhet över henne som över sonen.
    För oss är detta självklart!

• Mittilvet
    zoftnezz skrev 2009-08-02 23:58:21 följande:
    Med att dra in sexuella aspekter på det hela så undrade jag vart du hade din fantasi nånstans? Det va väl knappast relevant i den här tråden?
    Det är inte mycket som ÄR relevant i den här tråden men hur du kunde få full fokus på sexuella aspekter när tyngden låg på "halv" vs "styv" i samband med släktnamn.
    Känns som att prata latin med en döv.
  • mollieboll

Oj... bara jag som trodde att styvmamma och styv mamma är 2 vitt skilda saker?
    Här får man lära sig saker tydligen

• PetraD
    Mittilvet skrev 2009-08-03 00:00:55 följande:
    Det är inte mycket som ÄR relevant i den här tråden men hur du kunde få full fokus på sexuella aspekter när tyngden låg på "halv" vs "styv" i samband med släktnamn.Känns som att prata latin med en döv.
    nej, hur kan det vara relevant när INGEN håller med dig
  • Anniii

Ts... Va glad över att storebror är stolt över sin lillebror...

Ensamstående mamma
Svar på tråden Mitt barns halvbror