• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • halli

Orkar inte läsa tråden men vill bara säga att det känns som en kniv i hjärtat när du skriver som du gör. Jag har tack och lov inte varit med om det din bonusson nu behöver vara med om. Men jag är av den bestämda åsikten att det är något mycket värdefullt att få växa upp i en gemenskap, och att motsatsen är fasansfullt. Minsta lilla hint om att man inte riktigt hör till, kan skada barn för livet. Snälla du, tänk ett varv till, för både bonussonen och dit biobarns skull! De får en relation för livet nu, självklart måste ni vuxna nu stötta dem i att deras band blir så starka de bara kan bli - de kommer att vara bröder för livet!

Ditt snack om att halvbror inte är en bror orkar jag inte bara gå in på. Snälla tänk om!

• Tintomara
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:19:58 följande:
    Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?
    Varför är det så viktigt för dig att folk "är det de är"? I det här fallet tycker jag det är du som sätter press på ditt barns halvbror att låtsas vara något som han inte är. Dvs du vill att han ska kalla ditt barn vid namn istället för brorsan när det är han som känner sig som en bror och vill kalla ert barn för brorsan. Du vill att han ska vara en halvbror när han faktiskt känner sig som en bror.
  • Teza73

Om min sambo såg på å behandlade min barn som du behandlar din sambos son, skulle vi inte va tillsammans längre, max en vecka hade d hållit. Aldrig att jag tagit att nån behandlat mina barn så fy fan.

Min sambo älskar min barn, å ser och behandlar dom ofta som sina egna, fast dom har en pappa, som visserligen drog till Göteborg 40 mil bort, men han finns där. Min sambo brukar kalla dom för: Mina grabbar, mina ungar, kidsen. Och när han pratar me nån utomstående, säger han min son, lr :Hej d här e ::::, ::::s pappa, gör allt så mycke enklare, å min barn avgudar marken han går på, å ser han ofta som sin pappa. Kärlek e d som avgör inte ordval

• Mimmi P

Nu har jag bara läst TS men blev väldigt chockad faktiskt! Varför kan han inte få kalla sin bror för bror, varför är ordet halv så himla viktigt.

Jag har en helbror och en halvsyster och jag kallar aldrig nånsin min syster för halv annat än då folk undrar när jag säger hennes pappa eller så. Hon är minst lika mycket min syster som min bror är min bror. Att vi har olika pappor är totalt ointressant, i hjärtat är hon min syster och det är det enda som räknas.

Varför vill du förminska brödernas relation till varandra? Tycker inte din son om att bonusens son kallar honom bror? I så fall är det kanske ett problem annars tycker jag faktiskt inte att detta är upp till dig att bestämma över utan barnen borde få avgöra det själva.

Ett annat exempel, min pappa och hans fru har haft familjehemsbarn sen många år tillbaka (15 år), de två första barnen, en flicka som då var sex år och en pojke som var fyra år kallar än idag varandra för syster och bror för det är så de har växt upp och det är deras familj, varför skulle det vara fel?

Usch, jag blir faktiskt riktigt upprörd och tycker du ska låta dem utveckla en fin syskonrelation utan att du lägger dig i!

• Tussi80

Har varit inne och läst ett annat forum som ts startade angående att hon inte tänker ta någon semester då sambons barn ska vara hos sin pappa. Det sjuka är att hon säger att det är hennes sambo som visste redan innan att hon inte hade några barn vilket kan tolkas som om det är han som ska anpassa sig. Kallar även sambons barn för hans misstag. Hmm kanske ts smabos nästa tjej kommer att kalla deras gemensamma barn för ett misstag oxå, sug på den du din ......

• Mimmi P

Nu har jag läst alla ts inlägg och nu ångrar jag verkligen att jag svarade i den här tråden. TS verkar ju inte ha alla hästarna i hagen... faktiskt så får jag en känsla av att hon lider av nån typ av störning typ aspberger eller liknande. De brukar ha den här typen av hang-ups.

Jag förstår int ehur ts sambo står ut!

• jayne doe

Nej men shit, vad är du för människa? Klart att de är bröder! Och du har ingen rätt att bestämma vad barnet kallar sin bror så länge det itne är ett skällsord.
    Fy fanken för såna som gör skillnad på barn sådär.

Jag skulle skämmas röven av mig om jag satt på fl och skrev en sån här tråd.

• regnbågspappan

finns det någon som håller med TS????

• Isnogood

Hur ser en HALV bror ut..?

Jag menar...de är väl lika mycket bröder även om dom bara har EN förälder som är samma...

Ni är en FAMILJ.
    Barnen är syskon...BRÖDER...så varför skulle han INTE få kalla sin BROR för BROR...?

MINA barn är syskon, spelar ingen roll att dom inte har samma pappa, dom är SYSKON.

Hur skulle det se ut i en familj som har adoptivbarn...hur skulle du tycka att dessa barn skulle kalla varandra..?

-Detta är mitt adoptivsyskon....?

Svar på tråden Mitt barns halvbror