• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • slangbella

Jag känner på mig att jag kommer att uppskatta en sele vad det lider. Han är verkligen överallt nu och jag bävar för hur det ska bli när han går helt själv.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Morbid Mistress

Inget jag har behov av just nu men jag har använt det någon gång. Ser ingen skillnad på det och ha ett barn fastspänt i vagn

• lilla V

Såg en mamma som hade sitt barn i en inhängnad idag. Hon hade satt ut ett stängsel runt barnet på gräsmattan. Det såg faktiskt ganska hemskt ut, men säkert bra då det fanns en pool i närheten.

• Rosenöga

Vi stänger in dem i spjälsängar utan att tänka på rätt eller fel. Och i bilen är de fastspända utan att man tycker det är konstigt. Sele eller inhägnad, barnhage, är inte värre. De sitter ju inte fast eller instängda hela dagarna. Det är bara för deras säkerhet.

• Kyanita
    tomtemor skrev 2009-08-05 21:33:08 följande:
    Vet någon var man kan få tag på en sådandär "maskerad" sele som flera skrivit om? En sådan som ser ut som en rygsäck, alltså?Fast jag hade nog behövt mer som en löplina eller så till min son... Han blir vansinnig när man håller fast honom :)Det hade väl varit fint? :D
    Jag beställde min killes "goda" (groda) här men finns flera olika söta att välja mellan. www.angholmen.com/
    Den är skitbra, han HATAR att hålla handen men vill så gärna gå. Han är bara 16 månader så det där med trafikvett har inte ens börjat gå in! Med selen kan vi gå korta rundor till tex affären UTAN att jag ska behöva jaga, slita och knäcka ryggen på en unge som sticker eller bara gallskriker för han inte vill hålla handen!
  • HemligaMamman

Jag skulle vilja ha det, men endast i vissa sotuationer då det är stor risk att tappa bort mitt barn. Jag klarar mig ju, eller har gjort hittils.. Är inte så ofta jag är bland SÅÅÅ mycket folk på stora ställen men det är ett ögonblicksverk!!

• Kyanita

Trollet Ludenben skrev 2009-08-05 21:59:30 följande:

tänk är mitt bästa ord till dig... ja, tänk... använd de små grå!!Min son, svår ADHD och en autismdiagnos?? Det syns inte på utsidan så ser du oss ute kan du inte veta att han har det. Hans svårigheter ligger i att han är svårt styrd av sina impulser och har agressioner utan dess like. Han har svårt att samspela och svårt att lyssna och ta till sig information och sen behålla det in i nästa situation. Han rusar impulsivt rätt ut i gatan utan att se sig för. Vi tränar gatan hela tiden men han är funktionshindrad så det är inte bara att lära och sen kan han det. År av träning och medicinering ligger till grunden för hans framgångar. Han är rymningsbenägen och totalt distanslös. Begreppet känd och okänd människa finns inte, han förljer med vem som helst. Vi har fått ringa polisen så de har fått gå ut med helikopter och leta efter honom när han slitit sig från oss.Vet du hur ett koppel hade kunnat bespara oss alla risker han tagit?? Vi har haft änglavakt flera gånger, han hade kunnat vara död nu.Så om du tycker att det är bättre att lära barnen farlig miljö i stället för att vara en lat förälder så är du välkommen hit. Efter det skulle du nog skriva inlägg här av annan nivå för detta var helt förkastligt. Fast vissa är väl mer tänkande än andra antar jag...Men när du ser en förälder med ett barn i sele ute nästa gång så tänk på att den föräldern kanske inte är lat, barnet kanske är FUNKTIONSHINDRAD... eller så kan man behöva sele av någon annan anledning.Föresten, min son är 7 år och skulle behöva detta på honom men han är för stor för att de ska passa.
    Åh vad jag känner igen det på mellankillen! Tyvärr var jag så rädd för vad andra tyckte och tänkte när han var mindre så jag vågade inte. Nu skiter jag i vad andra tycker så lilleman har en sele!
  • Jagbyttenick
    Kyanita skrev 2009-08-05 22:59:11 följande:
    Jag beställde min killes "goda" (groda) här men finns flera olika söta att välja mellan. www.angholmen.com/ Den är skitbra, han HATAR att hålla handen men vill så gärna gå. Han är bara 16 månader så det där med trafikvett har inte ens börjat gå in! Med selen kan vi gå korta rundor till tex affären UTAN att jag ska behöva jaga, slita och knäcka ryggen på en unge som sticker eller bara gallskriker för han inte vill hålla handen!
    Sjukt söt, men vill inte barnet hellre leka med den än ha den på ryggen?
  • Tigerkattan

Trollet Ludenben skrev 2009-08-05 21:59:30 följande:

tänk är mitt bästa ord till dig... ja, tänk... använd de små grå!!Min son, svår ADHD och en autismdiagnos?? Det syns inte på utsidan så ser du oss ute kan du inte veta att han har det. Hans svårigheter ligger i att han är svårt styrd av sina impulser och har agressioner utan dess like. Han har svårt att samspela och svårt att lyssna och ta till sig information och sen behålla det in i nästa situation. Han rusar impulsivt rätt ut i gatan utan att se sig för. Vi tränar gatan hela tiden men han är funktionshindrad så det är inte bara att lära och sen kan han det. År av träning och medicinering ligger till grunden för hans framgångar. Han är rymningsbenägen och totalt distanslös. Begreppet känd och okänd människa finns inte, han förljer med vem som helst. Vi har fått ringa polisen så de har fått gå ut med helikopter och leta efter honom när han slitit sig från oss.Vet du hur ett koppel hade kunnat bespara oss alla risker han tagit?? Vi har haft änglavakt flera gånger, han hade kunnat vara död nu.Så om du tycker att det är bättre att lära barnen farlig miljö i stället för att vara en lat förälder så är du välkommen hit. Efter det skulle du nog skriva inlägg här av annan nivå för detta var helt förkastligt. Fast vissa är väl mer tänkande än andra antar jag...Men när du ser en förälder med ett barn i sele ute nästa gång så tänk på att den föräldern kanske inte är lat, barnet kanske är FUNKTIONSHINDRAD... eller så kan man behöva sele av någon annan anledning.Föresten, min son är 7 år och skulle behöva detta på honom men han är för stor för att de ska passa.
    Jag vet precis vad du menar, och har ett tips till dig!
    Använd ett utdragbart hundkoppel som du fäster direkt i bältet, visst kommer folk att reagera, men det folk gör fel är att jämföra detta med att man "kränker" sitt barn, när det egentligen enbart handlar om "säkerhet" och sen när blev det fel att göra sitt bästa för att skydda sina barn??
    Min äldsta son fick ha koppel av samma orsak som din son, han hade inte levt idag utan och så många gånger som det var nära nog ändå, det vill jag inte ens tänka på!!
    Min yngsta dotter snart tre år gammal använder sele, numera med ett utdragbart koppel för större frihet.
    Folk glor släpper iväg korkade kommentarer och annat förnedrande, idag kan jag lättare stå för koppelanvändningen då jag är äldre och tåligare, så jag går inte i klinch med alla fördommsfulla människor som jag gjorde då jag var yngre och kände ett behov av att försvara mig, idag så suckar jag bara åt deras uppenbara naivitet och antar att dom växer upp en dag och ser längre än näsan räcker!
    Jag har fyra barn och bara två har använt koppel och sele, hmmm, undra om jag är extremt lat ibland eller om det kan finnas en bättre orsak till valet jag gjort??!!
    Jag kallar mitt barns sele och koppeln för "SÄKERHETSLINA", medans min stora hunds koppel går under benämning...hundkoppel, av skäl som jag förväntar mig att ni förstår?!!
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina