Trollet Ludenben skrev 2009-08-05 21:59:30 följande:
tänk är mitt bästa ord till dig... ja, tänk... använd de små grå!!Min son, svår ADHD och en autismdiagnos?? Det syns inte på utsidan så ser du oss ute kan du inte veta att han har det. Hans svårigheter ligger i att han är svårt styrd av sina impulser och har agressioner utan dess like. Han har svårt att samspela och svårt att lyssna och ta till sig information och sen behålla det in i nästa situation. Han rusar impulsivt rätt ut i gatan utan att se sig för. Vi tränar gatan hela tiden men han är funktionshindrad så det är inte bara att lära och sen kan han det. År av träning och medicinering ligger till grunden för hans framgångar. Han är rymningsbenägen och totalt distanslös. Begreppet känd och okänd människa finns inte, han förljer med vem som helst. Vi har fått ringa polisen så de har fått gå ut med helikopter och leta efter honom när han slitit sig från oss.Vet du hur ett koppel hade kunnat bespara oss alla risker han tagit?? Vi har haft änglavakt flera gånger, han hade kunnat vara död nu.Så om du tycker att det är bättre att lära barnen farlig miljö i stället för att vara en lat förälder så är du välkommen hit. Efter det skulle du nog skriva inlägg här av annan nivå för detta var helt förkastligt. Fast vissa är väl mer tänkande än andra antar jag...Men när du ser en förälder med ett barn i sele ute nästa gång så tänk på att den föräldern kanske inte är lat, barnet kanske är FUNKTIONSHINDRAD... eller så kan man behöva sele av någon annan anledning.Föresten, min son är 7 år och skulle behöva detta på honom men han är för stor för att de ska passa.
Jag vet precis vad du menar, och har ett tips till dig!
Använd ett utdragbart hundkoppel som du fäster direkt i bältet, visst kommer folk att reagera, men det folk gör fel är att jämföra detta med att man "kränker" sitt barn, när det egentligen enbart handlar om "säkerhet" och sen när blev det fel att göra sitt bästa för att skydda sina barn??
Min äldsta son fick ha koppel av samma orsak som din son, han hade inte levt idag utan och så många gånger som det var nära nog ändå, det vill jag inte ens tänka på!!
Min yngsta dotter snart tre år gammal använder sele, numera med ett utdragbart koppel för större frihet.
Folk glor släpper iväg korkade kommentarer och annat förnedrande, idag kan jag lättare stå för koppelanvändningen då jag är äldre och tåligare, så jag går inte i klinch med alla fördommsfulla människor som jag gjorde då jag var yngre och kände ett behov av att försvara mig, idag så suckar jag bara åt deras uppenbara naivitet och antar att dom växer upp en dag och ser längre än näsan räcker!
Jag har fyra barn och bara två har använt koppel och sele, hmmm, undra om jag är extremt lat ibland eller om det kan finnas en bättre orsak till valet jag gjort??!!
Jag kallar mitt barns sele och koppeln för "SÄKERHETSLINA", medans min stora hunds koppel går under benämning...hundkoppel, av skäl som jag förväntar mig att ni förstår?!!