• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Bevabus

Ser vettigt ut då jag vet hur jobbigt det är med vissa ungar som ska springa överallt och man kanske inte kan ha 100% koll på dem. Då är det bra att ha. Men det är inget jag tänker använda i framtiden när jag skaffar egna barn.

• Lady Dahmer
    nollåtta skrev 2009-08-05 22:30:35 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-05 22:21:40 följande: Hehe, ja på förskolan går dom på utflykter och alla barnen är så fina och lugna och vi ba "eh okej, vår lilla orkan också?" Jag brukar försöka förklara för henne att " bilarna är hårda och det gör ont och bli träffad, man måste gå försiktigt och titta ordenligt och hålla mamma i handen" och det är spännande en stund men sen så ser hon något kul och då vill hon inte längre. Oftast stannar hon mitt på övergångsstället och vill vinka åt bilarna, och jag får panik och ser hur den gröna gubben börjar blinka och då slänger jag upp henne i famnen istället. Shit, vi kanske borde flytta. Jag kommer aldrig våga låta henne gå ensam här.
    jo, vi planerar att flytta ifrån den här hålan (sthlm) så snart vi kan. Vi älskar att bo här, men nu när man har barn så har perspektivet ändrats.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Sara och Henrik

Jag personligen tycker sele är bra.

Jag använder det på min snart 19½ månaders dotter, som vill springa fram till precis allting när man går på stan med henne. Hålla handen vill hon inte, och nu när hon är så pigg på att gå vill jag inte låta henne sitta i vagnen. Så då sätter jag på henne selet/kopplet.

Jag använder inte selet dagligen, utan det har jag i skötväskan eller under vagnen utifall det skulle behövas.
    Jag märker också att hon lär sig bättre då hon går i selet än sitter i vagnen. När hon sitter i vagnen är hon vänd mot mig, så då ser hon inte det jag ser. Röda gubbar, gröna gubbar, övergångsställen, bilar osv.
    Nu har jag märkt att när vi är ute och går utan sele, då springer hon inte fram till övergångsstället utan tar det lungt och ibland har det även hänt att hon tittar sig åt båda hållen. Slumpen, inte vet jag.

Men jag dissar iaf inte sele.

På förskolor brukar dom använda ett långt rep som barnen får hålla i. Dom äldre barnen pratar jag om då. Ungefär samma princip som med koppel/sele

• Olleiskogen

Jag röstade på: ser vettigt ut, jag vill ha det

Hade jag helt klart kunnat tänka mig att ha på sonen förra sommaren då han var 2 1/5 år och han var värkligen över allt och ingen stans.

• Lincon

jag har koppel till sonen, dock sällan använt det. Nu är selen tyvärr för liten för nu hade jag verkligen behövt det!! Har stukat foten och vi bor mitt inne i centrum, sonen älskar såklart att gå, det får han gärna göra, men som sagt han lyssnar inte alltid och jag vet inte i vilken sekund han får för sig att busa och t.ex. springa ifrån mig (kan ju inte springa efter nu) och rätt ut i gatan!

det där måste varit FL:s längsta mening för idag

• fam kaos

Trollet Ludenben skrev 2009-08-05 21:59:30 följande:

tänk är mitt bästa ord till dig... ja, tänk... använd de små grå!!Min son, svår ADHD och en autismdiagnos?? Det syns inte på utsidan så ser du oss ute kan du inte veta att han har det. Hans svårigheter ligger i att han är svårt styrd av sina impulser och har agressioner utan dess like. Han har svårt att samspela och svårt att lyssna och ta till sig information och sen behålla det in i nästa situation. Han rusar impulsivt rätt ut i gatan utan att se sig för. Vi tränar gatan hela tiden men han är funktionshindrad så det är inte bara att lära och sen kan han det. År av träning och medicinering ligger till grunden för hans framgångar. Han är rymningsbenägen och totalt distanslös. Begreppet känd och okänd människa finns inte, han förljer med vem som helst. Vi har fått ringa polisen så de har fått gå ut med helikopter och leta efter honom när han slitit sig från oss.Vet du hur ett koppel hade kunnat bespara oss alla risker han tagit?? Vi har haft änglavakt flera gånger, han hade kunnat vara död nu.Så om du tycker att det är bättre att lära barnen farlig miljö i stället för att vara en lat förälder så är du välkommen hit. Efter det skulle du nog skriva inlägg här av annan nivå för detta var helt förkastligt. Fast vissa är väl mer tänkande än andra antar jag...Men när du ser en förälder med ett barn i sele ute nästa gång så tänk på att den föräldern kanske inte är lat, barnet kanske är FUNKTIONSHINDRAD... eller så kan man behöva sele av någon annan anledning.Föresten, min son är 7 år och skulle behöva detta på honom men han är för stor för att de ska passa.
    Åh vad bra skrivet *Aplåder*
    Det kunde vara jag som skrivit även om min fyraåring inte är riktigt så mycket som din men nästan. Vad många gånger jag förbannat dessa korkade fördomsfulla ouppfostrade "vuxna" människor som bara står och glor när min kille får ett "anfall" mitt i affären då han skriker, viftar och bara springer om jag inte är tillräckligt snabb. Som sagt, hellre sele än att barnet råkar illa ut.
  • Ofir1
    Lady Dahmer skrev 2009-08-05 22:21:40 följande:
    jag förstår tanken. (hund) -- men å andra sidan, är det inte MER kränkande (om man nu ska tala i sådana termer) för barnet att man håller det hårt i handen (när hon vill slita sig loss) eller att man till slut bär henne....?
    Håller med! När mina tvillingar (med ytte pytte små händer) drar åt olika håll är det bara att hålla i för glatta livet eftersom det skulle kunna sluta i katastrof om jag tappade dem. Jag kan tänka mig att det inte är alls bekvämt för dem. Har man två så går det inte att använa båda händerna för att fång upp utan då är det de grepp man har som man får lov att hålla.
  • Natosh

Min kära bilåkande far kommenterade det såhär: "Ja men det vore väl jävligt bra om en del envisa människor kunde inse att det inte går att ha 100% koll på ett litet barn och skaffade sele, så slapp jag skita på mig varje gång jag såg en unge på trottoaren. Det enda som skrämmer mig mer än rådjur i trafiken är ungar".

• moasmamma07

röstade att jag vill ha det:) min dotter är jätte go och underbar på alla vis, men när jag säger kom nu och lilla hjärtat drar iväg i 120 åt andra hållet och till saken hör att jag är fet och höggravid, så skulle det f*n va skönt med koppel, tanken har slagit mig många ggr.

• Leoella

Jag vill rösta på:
    Ser vettigt ut, men jag BEHÖVER det inte.

Känner en som har det och det är säkert jättesmart om man bor i en sådan miljö att det är säkrare när barnet går själv. Och om barnet kanske är en sån som lyssnar dåligt på "nej" och vill springa iväg hela tiden.

Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina