barn i "koppel", sele med lina
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?
Ser vettigt ut då jag vet hur jobbigt det är med vissa ungar som ska springa överallt och man kanske inte kan ha 100% koll på dem. Då är det bra att ha. Men det är inget jag tänker använda i framtiden när jag skaffar egna barn.
Jag personligen tycker sele är bra.
Jag använder det på min snart 19½ månaders dotter, som vill springa fram till precis allting när man går på stan med henne. Hålla handen vill hon inte, och nu när hon är så pigg på att gå vill jag inte låta henne sitta i vagnen. Så då sätter jag på henne selet/kopplet.
Jag använder inte selet dagligen, utan det har jag i skötväskan eller under vagnen utifall det skulle behövas.
Jag märker också att hon lär sig bättre då hon går i selet än sitter i vagnen. När hon sitter i vagnen är hon vänd mot mig, så då ser hon inte det jag ser. Röda gubbar, gröna gubbar, övergångsställen, bilar osv.
Nu har jag märkt att när vi är ute och går utan sele, då springer hon inte fram till övergångsstället utan tar det lungt och ibland har det även hänt att hon tittar sig åt båda hållen. Slumpen, inte vet jag.
Men jag dissar iaf inte sele.
På förskolor brukar dom använda ett långt rep som barnen får hålla i. Dom äldre barnen pratar jag om då. Ungefär samma princip som med koppel/sele
Jag röstade på: ser vettigt ut, jag vill ha det
Hade jag helt klart kunnat tänka mig att ha på sonen förra sommaren då han var 2 1/5 år och han var värkligen över allt och ingen stans.
jag har koppel till sonen, dock sällan använt det. Nu är selen tyvärr för liten för nu hade jag verkligen behövt det!! Har stukat foten och vi bor mitt inne i centrum, sonen älskar såklart att gå, det får han gärna göra, men som sagt han lyssnar inte alltid och jag vet inte i vilken sekund han får för sig att busa och t.ex. springa ifrån mig (kan ju inte springa efter nu) och rätt ut i gatan!
det där måste varit FL:s längsta mening för idag
Trollet Ludenben skrev 2009-08-05 21:59:30 följande:
Min kära bilåkande far kommenterade det såhär: "Ja men det vore väl jävligt bra om en del envisa människor kunde inse att det inte går att ha 100% koll på ett litet barn och skaffade sele, så slapp jag skita på mig varje gång jag såg en unge på trottoaren. Det enda som skrämmer mig mer än rådjur i trafiken är ungar".
röstade att jag vill ha det:) min dotter är jätte go och underbar på alla vis, men när jag säger kom nu och lilla hjärtat drar iväg i 120 åt andra hållet och till saken hör att jag är fet och höggravid, så skulle det f*n va skönt med koppel, tanken har slagit mig många ggr.
Jag vill rösta på:
Ser vettigt ut, men jag BEHÖVER det inte.
Känner en som har det och det är säkert jättesmart om man bor i en sådan miljö att det är säkrare när barnet går själv. Och om barnet kanske är en sån som lyssnar dåligt på "nej" och vill springa iväg hela tiden.