• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • emajk
    Finesse skrev 2009-08-08 15:51:57 följande:
    jag har inte tänkt att min dotter ska "försöka" falla ur en kundvagn.. vad händer om jag inte orkar ta emot henne? dessutom har jag en nackskada som blir värre av varje lyft jag gör.. så att hela tiden under tiden jag handlar hålla en hand på henne å en att styra kundvagnen är j*vligt jobbigt.. så en sele är helt perfekt för oss..
    Ledsen du har en nackskada men kanske det finns en till förälder eller närstående som kan ta emot. Det behöver ju inte vara just du nu när du har en skada.
  • fam kaos
    precis, alla upplever det olika, för jag upplever det inte alls som dig vad det gäller autismen.I min vardag är det skitjobbigt med hans autism medans du upplever att i din vardag är det inte det. Men som sagt så är vi alla olika och tur är väl det
    Tro mig, även vår vardag är stentuff, men jag inser ändå att andra kan ha det värre.
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-08 12:24:45 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-08 12:19:32 följande:
    Måste man linda in allting i smör för att du ska kunna ta till dig annan info än din egen erfarenhet. Jag förstår att det kan kännas kämpigt när någon säger sig hantera en situation som man själv inte hanterar utan en sele. "Han kan ju inte bara ha nån substans i det han skriver" Däremot kan man bemöta exemplen exakt snarare än att prata runt, bli luddig och säga att sitt barn minsann är en emilx2 och att mitt är ett valiumbarn. Det ter sig ömsesidigt att ingen lyssnar på någon oavsett vad som skrivs.
    Tja de flesta jordnära människor inser att det är viss skillnad på att linda in i smör och att genast utan att ta reda på fakta först attackera alla som inte gör likadant som man själv. Det känns helt enkelt inte så motiverat att diskutera med någon som ser sig själv som superförälder nr ett enbart för att han kan bära sitt barn på axlarna. Det som du tycker gör dig till en enastående förälder kan någon annan tycka är en baggis.
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-08 12:49:17 följande:
    Sara K skrev 2009-08-08 12:35:39 följande:
    Är det att se ner med att komma med motargument. Varför skriva i forum överhuvud taget om man bara vill ha förståelse och medhåll?Och om det är av bekvämlighet så undrar jag vad man är för förälder egentligen och varför man skaffat barn. Faller man inte på bekvämlighetsprincipen kan man göra en hel del dumt mot barnet och dess utveckling.
    Varför skriva i ett seriöst diskussionsforum över huvud taget om man bara vill göra så mycket påhopp som möjligt på andra? Då kanske sandlådan skulle passa bättre?
  • annbom

Jag blir faktiskt både ledsen och arg när jag läser det du skriver. Vart finns din förmåga att förstå att alla barn iinte är som dina? Jag har fem barn och de första fyra var precis som dina barn. Jag har lärt alla mina barn att de inte får springa vart som helst, men skillnaden är att de fyra första godtog min uppfostran och gjorde som jag sa. Min minsta har definitvt inte gjort det. Jag har inte använt någon sele på honom just för att det finns idioter som dig. Jag har haft det tillräckligt jobbigt med att springa och hålla koll på honom utan att behöva höra sådana elakheter som att jag är en dålig mamma som inte kan uppfosta honom. För det du säger är att vi som inte föredrar att lära våra barn vad de får göra är lata. Och jag kan berätta för dig att vi definitivt INTE är rädda för att säga nej och vara konsekventa.

Jag tycker att du ska vara glad för att du sluppit ha ett barn som är överaktivt och farligt för sig själv och inte slå dig för bröstet och tro att du är någon supermamma.

Luddvar skrev 2009-08-08 12:55:17 följande:
    Jag har alltid föredragit att lära mina barn vart de får springa och vart man måste gå. Inga problem med nån av mina fyra. Jag skulle aldrig satt ett koppel på dem och jag tycker det ser slappt ut de få gånger jag sett föräldrar som har det. Men då kan ju föräldrarna slappna av och prata ostört i sin mobil och ändå ha koll på ungen . Fiffigt...?Barn ska inte få göra allt de vill, vissa saker är de för små för och att låta en unge gå på bryggan i sele skulle jag aldrig göra. Mina barn får gå på bryggan i MITT sällskap och OM de håller mig i handen alternativt går försiktigt. Annars har de inte på bryggor att göra. Vissa är då för rädda att ta konflikter och att säga nej..
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-08 15:30:32 följande:
    Det är attityden som bekväm förälder med förevändning att man vill ha säkra barn utan någon som helst självkritik som jag vänder mig emot. Jag har förklarat exempel på när det är bra att vara utan sele men i och med att ni enbart ser livet utifrån era ögon som föräldrar ser ni inte värdet av att försöka lösa saken utan hjälpmedel i första hand.
    jag fårgar fortfarande vad problemet med sele är o varför det bara skall vara i värsta fall grej?

är det ända sättet att lösa som du ser det ev. problem på ditt sätt. personligen ser jag ingen anledning att ödsla en massa tid varje gång med en 1.5 åring istället för att ha roligt.

Ex. nej gör inte så, spring inte där, akta dig, så får du inte göra, gå här, gå inte där, akta bilarna, akta vattnet.

man som förälder säger nej, gör inte så, akta det, gå inte där osv alldelles för mkt. Selen är ett hjälpmedel för barn att de skall slippa överdrivet mkt tjat o domdering och sedan när barnet är såpass stort att man kan tala med dem MER kan man göra det.

Sedan ja givetvis kan man skjuta in vilket de flesta gör medans selen är på att " ja du greta där är vatten o där kan man inte bara gå raktut".

Man skall akta sig för det du gör att sätta sina egna metoder på pedistal o tro att det bara finns ett rätt sätt att göra saker på.

Jag föredrar mina barn levande o ev i sele 2 månader längre en döda o springandes som dammtussar i vinden.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Asia1

efter att ha jobbat med barn som har autism i 10 år så ser jag många fördelar med sele.

• Black roses
    emajk skrev 2009-08-08 16:01:04 följande:
    Ledsen du har en nackskada men kanske det finns en till förälder eller närstående som kan ta emot. Det behöver ju inte vara just du nu när du har en skada.
    Ursäkta mig, men säg VA??!!! Är du inte klok?? Ja jag måste fråga det då du förespråkar att hon ska låta sitt barn falla på huvudet ur en shoppingvagn, för att lära barnet en läxa?? Nej tack du för sådana metoder, tycker detta kan liknas vid barnmisshandel ja din uppfostringsform alltså.. Sen bryr jag mig inte ett dugg om att du menar att man ska fånga barnet innan det går i golvet! Man GÖR INTE så mot ett oskyldigt barn hur busigt det än kan vara!!!
  • konkelbär
    emajk skrev 2009-08-08 15:30:32 följande:
    Det är attityden som bekväm förälder med förevändning att man vill ha säkra barn utan någon som helst självkritik som jag vänder mig emot. Jag har förklarat exempel på när det är bra att vara utan sele men i och med att ni enbart ser livet utifrån era ögon som föräldrar ser ni inte värdet av att försöka lösa saken utan hjälpmedel i första hand.
    Hur löser man det då? Hur resonerar man med ett litet barn som inte förstår vad man säger? Och om åtskilliga försök under en längre tid inte ger resultat?
  • SaramedM
    Luddvar skrev 2009-08-08 13:52:25 följande:
    Sara K skrev 2009-08-08 13:30:49 följande: Mina fyra små underverk. Oj då. Jag tror förstås att det är många fler än jag som lyckats klara sina busiga barn utan att koppla dem. Du var alldeles ensam vid bryggan, bara du och barnen? Ingen annan vuxen som kunde hållt i handen eller burit? Du gör som du vill men jag tycker ändå att det ser slappt ut med koppel på barn. OCH jag har till och med rätt att tycka det.
    Vad som är slappt är när barnet sliter sig loss och drunkar...

M måste man ha sele eller flystväst på vid vatten, jag skulle inte våga annars
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina