• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Sara K
    Luddvar skrev 2009-08-08 12:55:17 följande:
    Jag har alltid föredragit att lära mina barn vart de får springa och vart man måste gå. Inga problem med nån av mina fyra. Jag skulle aldrig satt ett koppel på dem och jag tycker det ser slappt ut de få gånger jag sett föräldrar som har det. Men då kan ju föräldrarna slappna av och prata ostört i sin mobil och ändå ha koll på ungen . Fiffigt...?Barn ska inte få göra allt de vill, vissa saker är de för små för och att låta en unge gå på bryggan i sele skulle jag aldrig göra. Mina barn får gå på bryggan i MITT sällskap och OM de håller mig i handen alternativt går försiktigt. Annars har de inte på bryggor att göra. Vissa är då för rädda att ta konflikter och att säga nej..
    Fast det kan ju faktiskt vara så att man själv tycker det är trevligt att gå på bryggan i en hamn, TROTS att barnet inte har den förmågan ännu att lyssna alt. gå försiktigt/hålla handen. Som vuxen människa väljer jag ibland att göra saker som jag tycker är mysigt, och om då selen är ett bra hjälpmedel för att jag ska kunna uppleva en lugn och bekväm stund, med säkra barn, så är det ett bra alternativ tycker jag (eller borde jag stannat hemma?).
    Skönt att du aldrig haft problem med dina 4 underverk. Bara att gratulera.
  • Luddvar

Sara K skrev 2009-08-08 13:30:49 följande:

Fast det kan ju faktiskt vara så att man själv tycker det är trevligt att gå på bryggan i en hamn, TROTS att barnet inte har den förmågan ännu att lyssna alt. gå försiktigt/hålla handen. Som vuxen människa väljer jag ibland att göra saker som jag tycker är mysigt, och om då selen är ett bra hjälpmedel för att jag ska kunna uppleva en lugn och bekväm stund, med säkra barn, så är det ett bra alternativ tycker jag (eller borde jag stannat hemma?). Skönt att du aldrig haft problem med dina 4 underverk. Bara att gratulera.
    Mina fyra små underverk. Oj då.
    Jag tror förstås att det är många fler än jag som lyckats klara sina busiga barn utan att koppla dem.

Du var alldeles ensam vid bryggan, bara du och barnen? Ingen annan vuxen som kunde hållt i handen eller burit? Du gör som du vill men jag tycker ändå att det ser slappt ut med koppel på barn. OCH jag har till och med rätt att tycka det.
  • Sara K
    Luddvar skrev 2009-08-08 13:52:25 följande:
    Sara K skrev 2009-08-08 13:30:49 följande:
    Mina fyra små underverk. Oj då. Jag tror förstås att det är många fler än jag som lyckats klara sina busiga barn utan att koppla dem. Du var alldeles ensam vid bryggan, bara du och barnen? Ingen annan vuxen som kunde hållt i handen eller burit? Du gör som du vill men jag tycker ändå att det ser slappt ut med koppel på barn. OCH jag har till och med rätt att tycka det.
    Jo vi var fler, men jag ville inte kräva att någon annan skulle springa och jaga henne heller. Jag var höggravid. Och dottern ville gå, hon ville inte hålla handen/åka vagen/bli buren. Hon var då 1½ och väldigt snabb i benen. Ingen liten rultig bebis utan hon sprang. Jag tyckte det var läskigt med brygga och djupt vatten och hon var nöjd i sin sele.
    Du har visst rätt att tycka, varsågod. Men visst tog jag åt mig av det du skrev eftersom jag skrivit exemplet om hur jag använde sele på en brygga... Förstår inte hur det kan upplevas som slappt när någon värnar om säkerheten? Vad är skillnad mellan att hålla fast barnet i famnen eller att ha det i sele? Egentligen?
  • Finesse

Jag har bara läst ts eftersom tråden är väldigt lång.

Jag har inget emot koppel och sele men jag skulle inte använda koppel själv på min dotter.. men sele däremot har jag på henne.. i vagnen och i matstolen.. har t.o.m. köpt en lössele så jag kan sätta fast henne i kundvagnar eftersom hon är helt hopplös och ska stå upp och hoppa i den hela tiden.

• Timba

jag använder koppel på sonen i vissa situationer 8 tex flygplatsen)dvs han är två år och vägrar hålla handen, han lägger sig på marken och skriker när man vill hålla honom i handen. koppel däremot fukar bra han går jättebra idet och gillar det bättre än att hålla handen.
    Kan nämna att han har ett enormt humör och springer mycket hellre än går ...

• Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-08 09:39:47 följande:
    Har kanske stor manke men på många inlägg tycks sele är enda alternativet till att sitta i vagn. Sele borde vara sista utväg.
    oh varför skall det vara en sista utväg? vad är det för fel elller skadligt med sele? nämligen absolut ingenting
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • emajk

Sara K skrev 2009-08-08 13:12:10 följande:

En förälder kan väl ha rätt att vara bekväm ibland? Eller måste man ge upp det för att man får barn..? De flesta som tar körkort blir bekväma och tar bilen till affären ibland trots att det går att promenera.. En hundägare går kanske bara en snabbrunda istället för en långpromenad om det störtregnar.. Exemplen är många, och en förälder kan väl få vara lite bekväm ibland? Även en mamma eller pappa kan ju ha huvudvärk, ha sovit dåligt, vara på taskigt humör eller av andra anledningar vilja vara lite "bekväma". Man har rätt att skaffa barn trots det. Sen att bara vilja ha medhåll, klart man inte alltid får det på FL! Det är självklart inte tanken heller, men vissa går in för att motatackera så mycket det bara går, hur många bra argument som än framställs, och det är ju inte så särskilt trevligt. Jag pekar inte ut någon särskild nu så ingen behöver ta åt sig. Jag tycker dock inte att man ska se ned på någon som använder sele/andningslarm/babywatcher/bilbarnstol/säkerhet
    shjälm eller vad det nu må vara!!
    Jamen varför inte dra bekvämligheten till sin spets. Varför klaga när någon låter barnflickan ta hand om barnet så att man kan få utlopp för vad man själv vill såsom karriär, lust att shoppa, resa bort etc. Vadå? Barn har man ju rätt att skaffa bara det inte går hungrigt eller blir sjukt.
    Är man ute för att vara bekväm så kan man låta bli skaffa barn.
    Som sagt, använd sele men inse också nackdelarna med en sådan.
    Det där med motargument går lika väl att använda åt andra hållet vilket jag gjort. När argumentet handlar om bekvämlighet är man ute på svag is som förälder för med det kan man som sagt motivera en hel del mysko beteende. Vem har sagt att det ska vara trevligt? Är det något svensk eller vad? Livet är inte en resa av trevlighet, särskilt inte när det gäller ansvar för barn som förälder. Blanda inte heller ihop sele med andra säkerhetsredskap där det i praktiken inte finns alternativ. En bil är farlig på ett sätt som inte ändrar sig beroende på var man är. Däremot är sele ett måste om man valt att bosätta sig uppe i bergen där det bara finns ringliga stigar och stup men inte om man bor på landet på en gård.
    Fanns det möjlighet att ha en av- och påknapp på barnets rygg likt en docka är jag säker på att en hel del föräldrar skulle använda en sån när det blir olidligt som förälder. Bara för att något finns till försäljning betyder inte att det är en bra idé.
  • emajk
    Glamrockare skrev 2009-08-08 14:42:22 följande:
    oh varför skall det vara en sista utväg? vad är det för fel elller skadligt med sele? nämligen absolut ingenting
    Det är attityden som bekväm förälder med förevändning att man vill ha säkra barn utan någon som helst självkritik som jag vänder mig emot. Jag har förklarat exempel på när det är bra att vara utan sele men i och med att ni enbart ser livet utifrån era ögon som föräldrar ser ni inte värdet av att försöka lösa saken utan hjälpmedel i första hand.
  • emajk
    Finesse skrev 2009-08-08 14:09:07 följande:
    Jag har bara läst ts eftersom tråden är väldigt lång. Jag har inget emot koppel och sele men jag skulle inte använda koppel själv på min dotter.. men sele däremot har jag på henne.. i vagnen och i matstolen.. har t.o.m. köpt en lössele så jag kan sätta fast henne i kundvagnar eftersom hon är helt hopplös och ska stå upp och hoppa i den hela tiden.
    Problemet är att man ser två alternativ på detta problem. Antingen ha örnkoll hela tiden så att man ständigt kan stoppa barnet när det är på väg ur, eller ha sele. Testa ett par gånger, fler behövs inte, att låta barnet klättra och falla men ta emot. Då för deras eget säkerhetstänk chans att aktiveras vilket det inte får med sele och man är fast i ett hjälpmedel en viss tid, många gånger i onödan.
  • Finesse
    emajk skrev 2009-08-08 15:35:12 följande:
    Problemet är att man ser två alternativ på detta problem. Antingen ha örnkoll hela tiden så att man ständigt kan stoppa barnet när det är på väg ur, eller ha sele. Testa ett par gånger, fler behövs inte, att låta barnet klättra och falla men ta emot. Då för deras eget säkerhetstänk chans att aktiveras vilket det inte får med sele och man är fast i ett hjälpmedel en viss tid, många gånger i onödan.
    jag har inte tänkt att min dotter ska "försöka" falla ur en kundvagn.. vad händer om jag inte orkar ta emot henne? dessutom har jag en nackskada som blir värre av varje lyft jag gör.. så att hela tiden under tiden jag handlar hålla en hand på henne å en att styra kundvagnen är j*vligt jobbigt.. så en sele är helt perfekt för oss..
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina