• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • emajk
    hannaliza skrev 2009-08-09 09:33:58 följande:
    Jag har en på 2,5 som blivid nockad av gungor på lekplatsen minst tio gånger... ser han nått rolig t flyger konsekvenstänkandet all världens väg. Vi har testat på "ofarliga" ställen och han kan springa flera hundra meter innan han ens sneglar över axeln för att se att någon kommer efter. I folksamlingar är det sele eller vagn som gäller efter att han kommit bort flera gånger - han är snabb som blixten. I midsomras skrämde han oss (och sig) ordentligt. När vi hittade honom efter en halvtimme trodde vi att han skulle hålla sig till oss en stund eftersom han blivit så rädd - men efter tio minuter var han borta igen... och kring midsommarstången vill man ju helst slippa sele
    Samma här så struntar barnet i att "det ska firas midsommar på ett visst sätt" Varför följer du inte med barnet?
  • emajk
    Veladis skrev 2009-08-09 10:21:00 följande:
    Men det beror ju defintivt på vad det är. De gånger jag har känt störst behov av sele är i trafiken. Bl a under vår semesterresa på Malta då sonen var 23 månader. Vi fick springa och hålla honom i kragen hela tiden. Jag tänkte inte lära honom trafikvett genom att närapå låta honom bli överkörd. Ajälvklart ska man visa världen för barnen och lära dem hantera de faror som finns. men det är inte säkert att barnen är mottagliga för de lärdomarna i just den åldern de har som minst självbevarelsedrift... Då är det bäst att tänka basal säkerhet först, och lärdomar sedan. Så att man har något barn kvar.
    Jag har gjort det väldigt tidigt och kanske det är det som hjälper. Även jag har sagt att när man har livliga barn som i den perioden struntar i vad man säger nära trafiken så behövs sele. Men det är inte barnets val att bo på ett sådant ställe att det blir nödvändigt att köpa sele med koppel för att man så ofta hamnar vid en massa trafik att man inte kan ta konflikten att få med sig barnet utan selen.
  • emajk
    Men det beror ju defintivt på vad det är. De gånger jag har känt störst behov av sele är i trafiken. Bl a under vår semesterresa på Malta då sonen var 23 månader. Vi fick springa och hålla honom i kragen hela tiden. Jag tänkte inte lära honom trafikvett genom att närapå låta honom bli överkörd. Ajälvklart ska man visa världen för barnen och lära dem hantera de faror som finns. men det är inte säkert att barnen är mottagliga för de lärdomarna i just den åldern de har som minst självbevarelsedrift... Då är det bäst att tänka basal säkerhet först, och lärdomar sedan. Så att man har något barn kvar.
    Skyddar man ständigt barnen så att de slipper tänka så blir det naturligtvis så att när de är som mest mobila ett stort problem av att de inte fått chans att lära genom erfarenhet. (Då menar jag inte springa ut i trafiken) och det kommer dröja med självbevaresledrift i och med att de är stadigare och tuffare mot slag och fall.
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 10:13:23 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 10:05:39 följande: Det är just det där överdrivna säkerhetstänket som fängslar barn. Ok, då kör vi efter överdriven säkerhet och vänder det tillbaka. Åker du buss/bil/färja/cykel eller liknande med ditt barn. Du kan aldrig garantera att något inte ska hända. Så var det med det. Kära nån, jag har visat att just det jag gör, informerar barnet om att något visst är farligt/inte bra, låter sen barnet testa själv under kontrollerade former och upplever att det jag just informerat om stämmer. Däri har du förtroendet som barnet sedan känner för dig snarare än en massa nej i vardagen och sele med koppel som visar att du inte har förtroende för ditt barn och vill kontrollera barnet innan det har en chans att prova.
    Skrattar...Vet du vad?? Jag har 4 barn mellan 18 ÅR och 8 månader.. De kommer till mig när det gäller för de vet att jag gör allt jag kan för dem... Däri ligger all information om min uppfostringsmetods funktion, och uppenbarligen till min stora glädje, så har den varit mycket lyckad.. De vet att jag aldrig har svikit dem eller utsatt dem för fara, vilket är en förälders huvudsakliga uppgift, nämligen att skydda dem..

Så när du själv har upplevt att de kommer till dig, och endast till dig, när det gäller.. Den dagen vet du om din metod burit frukt eller ej..
  • Black roses
    Jag håller med dig till fullo... Som förälder vill man ju sina barns bästa..
  • emajk
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2009-08-09 09:23:43 följande:
    Jag tror att folk känner sig påhoppade när du påstår att de använder selen för att de är lata, bekväma och oengagerade föräldrar. Vilket jag tycker är är ett påhopp på andra. Man kan inte utgå att folk är lata för att de använder sig av ett hjälpmedel för säkerhet. Det är inte alla gånger man har tid att vara den pedagogiska föräldern som kan visa sina barn grodor, intressanta grässtrån osv. Ibland har man en tid att passa och ibland har man ett annat mål med promenaden.
    Tar man sedan ordentlig tid för utforskande på dagar man inte har tid att passa till jobb etc så minskar behovet av att alltid utforska när man vill någonstans inom en viss tid.
  • Veladis
    emajk skrev 2009-08-09 10:28:23 följande:
    Skyddar man ständigt barnen så att de slipper tänka så blir det naturligtvis så att när de är som mest mobila ett stort problem av att de inte fått chans att lära genom erfarenhet. (Då menar jag inte springa ut i trafiken) och det kommer dröja med självbevaresledrift i och med att de är stadigare och tuffare mot slag och fall.
    Men att använda sele vid vissa tillfällen innebär ju inte att man ständigt skyddar barnen så att de slipper tänka?
    Skulle jag använda sele till ett barn skulel det ju vara vid ett sådant tillfälle där det är direkt livsfarligt att "lära genom erfarenhet". Den som varit fotgängare i småstäderna på Malta förstår säkert vad jag menar.
    Mina barn har fått klättra på stegar, i trappor, sprungit på flygplatser, på bryggor har de fått gå med flytväst+vuxen, inte sele.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 10:30:43 följande:
    Jag håller med dig till fullo... Som förälder vill man ju sina barns bästa..
    Klart alla vill det, problemet är att en del inte inser att de gör barnen en björntjänst. Ett bra exempel är de som ger allt barnet det det vill ha under förevändningen att man vill göra allt för sitt barn och blir sen förvånad av att man senare har ett odrägligt barn som är bortskämt.
    Annat exempel är föräldrar som prioriterar karriären, känner att köpa allehanda saker till barnen ska kompensera och upptäcker sen att barnet inte känner sig älskat.
  • emajk
    Veladis skrev 2009-08-09 10:32:45 följande:
    Men att använda sele vid vissa tillfällen innebär ju inte att man ständigt skyddar barnen så att de slipper tänka? Skulle jag använda sele till ett barn skulel det ju vara vid ett sådant tillfälle där det är direkt livsfarligt att "lära genom erfarenhet". Den som varit fotgängare i småstäderna på Malta förstår säkert vad jag menar. Mina barn har fått klättra på stegar, i trappor, sprungit på flygplatser, på bryggor har de fått gå med flytväst+vuxen, inte sele.
    Toppen, du har ju vågat se var man kan klara sig utan sele. T.ex på en brygga, flygplatser etc. . Även jag förstår såklart Malta-exemplet.
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 10:28:23 följande:
    Dina råd må vara välmenande, men nu måste du specifiera vilken åldersgrupp di inriktar dig på?? Barn är inte mottagliga eller ens mogna att ta emot all information, än mindre förstår de informationen alla gånger, barn är IMPULSIVA varelser, som inte tänker först.. Denna mognaden infaller först senare, därav informationen om att barn inte är trafikmogna före ca 12 ÅRs ålder.. VARFÖR tror du att det är så?? Inte bottnar det i att föräldrarna inte brytt sig om att fostra barnet iaf.. Det bottnar i att de inte är mottagliga för kunskapen pga omognad.. Något som du aldrig kan fostra fram...
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina