emajk skrev 2009-08-09 10:13:23 följande:
Black roses skrev 2009-08-09 10:05:39 följande: Det är just det där överdrivna säkerhetstänket som fängslar barn. Ok, då kör vi efter överdriven säkerhet och vänder det tillbaka. Åker du buss/bil/färja/cykel eller liknande med ditt barn. Du kan aldrig garantera att något inte ska hända. Så var det med det. Kära nån, jag har visat att just det jag gör, informerar barnet om att något visst är farligt/inte bra, låter sen barnet testa själv under kontrollerade former och upplever att det jag just informerat om stämmer. Däri har du förtroendet som barnet sedan känner för dig snarare än en massa nej i vardagen och sele med koppel som visar att du inte har förtroende för ditt barn och vill kontrollera barnet innan det har en chans att prova.
Skrattar...Vet du vad?? Jag har 4 barn mellan 18 ÅR och 8 månader..

De kommer till mig när det gäller för de vet att jag gör allt jag kan för dem... Däri ligger all information om min uppfostringsmetods funktion, och uppenbarligen till min stora glädje, så har den varit mycket lyckad.. De vet att jag aldrig har svikit dem eller utsatt dem för fara, vilket är en förälders huvudsakliga uppgift, nämligen att skydda dem..
Så när du själv har upplevt att de kommer till dig, och endast till dig, när det gäller.. Den dagen vet du om din metod burit frukt eller ej..