• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-08 12:24:25 följande:
    Så säger man när man inte kan se båda sidorna.. Det är sant att okunnighet är en välsignelse...
    Gå du med koppel till ditt barn och hund. Förväxla dem inte bara.
  • amomentlikethis

fam kaos skrev 2009-08-08 12:11:59 följande:

Du ser, alla upplever det olika. Jag vet många vars barn benämns som normala som har det mycket jobbigare med sina barn när det komemr till en del saker.För Autism är långtifrån bara negativt, de barnen har även en del fördelar som inte "normala" barn har.Det skulle enbart kännas jobbigare, iallafall för mig, om jag gick och intalade mig att jag hade det värst och jobbigast i hela världen.
    precis, alla upplever det olika, för jag upplever det inte alls som dig vad det gäller autismen.
    I min vardag är det skitjobbigt med hans autism medans du upplever att i din vardag är det inte det. Men som sagt så är vi alla olika och tur är väl det
  • konkelbär

Fast kan man inte ha lite förståelse för att barn är olika och att även föräldrar är olika?

Barn är ju olika aktiva/bråkiga/energiska och det är väl inget som säger att det ena är sämre än det andra?

Behoven är olika och de föräldrar blir underlättade av en sele med lina kan väl få ha det på sina barn tills de blir gamla nog att faktiskt förstå en tillsägelse?

• Black roses
    emajk skrev 2009-08-08 12:27:03 följande:
    Gå du med koppel till ditt barn och hund. Förväxla dem inte bara.
    Ingen risk..
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • konkelbär

Beror väl mycket på var och hur man bor också. Jag som bor centralt i storstaden med bilar och trafik precis utanför dörren har ett helvete de dagar dottern inte tänker sitta i vagnen. Hon är 20 månader gammal och med sele+lina får hon promenera utan att riskera fara.

Tilläggas bör väl att hon VÄGRAR hålla handen också. Försöker man ta hennes hand så slänger hon sig på backen och vrålar, så det blir vääääldigt jobbigt att gå med henne utan sele.

• emajk
    konkelbär skrev 2009-08-08 12:29:55 följande:
    Beror väl mycket på var och hur man bor också. Jag som bor centralt i storstaden med bilar och trafik precis utanför dörren har ett helvete de dagar dottern inte tänker sitta i vagnen. Hon är 20 månader gammal och med sele+lina får hon promenera utan att riskera fara. Tilläggas bör väl att hon VÄGRAR hålla handen också. Försöker man ta hennes hand så slänger hon sig på backen och vrålar, så det blir vääääldigt jobbigt att gå med henne utan sele.
    Låter absolut jobbigt och att ni har en väldig lust att bo just där. Problemet med trafiken är att det inte finns något acceptabelt sätt att snabbt bygga upp en förståelse hos barnet i början att bilar är farliga som det kan göra med något som är varmt att ta på. Lite synd bara att man ska slänga på säkerhetsutrustning på ett barn som vill utforska världen för att man vill bo på en sådan plats med så små barn. Men det är klart det finns massor av nackdelar med fördelarna att bo mitt i stan som inte heller är bra för vuxna och ändå bor folk där.
  • Sara K

Sele är en säkerhetspryl precis som vilken annan.. Kan definitivt inte göra någon skada.

Att ge sig ut i kollektivtrafiken i stockholm med två- tre barn av den livliga sorten kan vara förenat med livsfara, och hur "lydiga" dom än är så glömmer barn lätt och gör plötsliga saker (ser en duva på t-bane perrongen, tappar dockan ut i gatan och så vidare..). Att då ha sele på sin busige två-åring kan väl aldrig vara fel? Lättare för ett barn att slita sig ur handen än ur sele, plus att de känner sig friare i sele!

Eller att gå på bryggorna på Sandhamn i sthlms skärgård (självupplevt) med en 1½-åring som inte vill sitta i vagn, du orkar inte bära på axlar då du är höggravid och hålla handen resulterar i ett barn som slänger sig på marken och trilskar. Visst kan du ha flytväst på men att barnet hamnar i vattnet kan vara väldigt läskigt iallafall! Med en sele och ett litet "koppel" har du ett nöjt barn som får gå "fritt" och du kan lugnt gå och prata och titta!

Hur folk kan se ned på en förälder som använder sele bara för att man själv inte vill göra det är helt ofattbart tycker jag!? Det är inte en bekvämlighet enbart (och vad är fel om det nu skulle vara det?? Vet man vad den föräldern har i bagaget???) utan något mycket viktigare.

• Black roses
    konkelbär skrev 2009-08-08 12:29:55 följande:
    Beror väl mycket på var och hur man bor också. Jag som bor centralt i storstaden med bilar och trafik precis utanför dörren har ett helvete de dagar dottern inte tänker sitta i vagnen. Hon är 20 månader gammal och med sele+lina får hon promenera utan att riskera fara. Tilläggas bör väl att hon VÄGRAR hålla handen också. Försöker man ta hennes hand så slänger hon sig på backen och vrålar, så det blir vääääldigt jobbigt att gå med henne utan sele.
    Exakt.. Barnen är individuella, och vissa perioder vill de inte hålla handen, eller lyssna när man säger sitt konsekventa nej... Då är det ju bra att slippa göra promenaden till en konfliktsituation, genom att man då kan använda sig av selen...

Min dotter var likadan som liten och hade jag selen på henne då trodde hon sig ha friheten att gå som hon ville, med den skillnaden att jag hade kontrollen om hon drog iväg...
    Jag slapp en arg liten flicka som bara stretade emot och hon slapp hata promenader...
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • emajk

Sara K skrev 2009-08-08 12:35:39 följande:

Sele är en säkerhetspryl precis som vilken annan.. Kan definitivt inte göra någon skada. Att ge sig ut i kollektivtrafiken i stockholm med två- tre barn av den livliga sorten kan vara förenat med livsfara, och hur "lydiga" dom än är så glömmer barn lätt och gör plötsliga saker (ser en duva på t-bane perrongen, tappar dockan ut i gatan och så vidare..). Att då ha sele på sin busige två-åring kan väl aldrig vara fel? Lättare för ett barn att slita sig ur handen än ur sele, plus att de känner sig friare i sele! Eller att gå på bryggorna på Sandhamn i sthlms skärgård (självupplevt) med en 1½-åring som inte vill sitta i vagn, du orkar inte bära på axlar då du är höggravid och hålla handen resulterar i ett barn som slänger sig på marken och trilskar. Visst kan du ha flytväst på men att barnet hamnar i vattnet kan vara väldigt läskigt iallafall! Med en sele och ett litet "koppel" har du ett nöjt barn som får gå "fritt" och du kan lugnt gå och prata och titta! Hur folk kan se ned på en förälder som använder sele bara för att man själv inte vill göra det är helt ofattbart tycker jag!? Det är inte en bekvämlighet enbart (och vad är fel om det nu skulle vara det?? Vet man vad den föräldern har i bagaget???) utan något mycket viktigare.
    Bra exempel det där med brygga. Min dotter ville såklart med stiga ut från bryggan som så många andra och jag höll hennes hand och lät henne falla ner. Det fann hon olustigt och gjorde det inte igen. Man kan åtminstone pröva andra saker innan selen åker på.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-08 12:36:16 följande:
    Exakt.. Barnen är individuella, och vissa perioder vill de inte hålla handen, eller lyssna när man säger sitt konsekventa nej... Då är det ju bra att slippa göra promenaden till en konfliktsituation, genom att man då kan använda sig av selen... Min dotter var likadan som liten och hade jag selen på henne då trodde hon sig ha friheten att gå som hon ville, med den skillnaden att jag hade kontrollen om hon drog iväg... Jag slapp en arg liten flicka som bara stretade emot och hon slapp hata promenader...
    Hur blir det de gånger barnet vill utforska något i selen som ni inte samtycker med? Det lär ju hända då och då. Lär inte vara konfliktfritt heller men klart säkrare om ni känner att ni inte kan ha koll på barnet.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina