• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • maxlis

har inte sele/koppel själv till vår vilde son, men kan absolut se fördelar med det. Såg en liten pojke i koppel häromdagen. Mina tankar var att: "oj då, där har vi en liten vilding". Så smålog jag lite för mig själv, absolut inte hånfullt utan medkännande. Kämpa på, alla som ser er är inte fördömande!

• Kyanita
    emajk skrev 2009-08-08 09:40:45 följande:
    ¨Det skulle jag gärna göra!
    Du är hjärtligt välkommen! Kan du lära honom att lyssna på sitt namn? Att lyssna på ordet nej? Att sluta pilla på ALLT? Att få honom att sluta klättra HÖGT? Han har blåmärken överallt efter fall men inte lär han sig ändå!

Jag anser att selen är toppen på barn som är extra springiga (är det ett "riktigt" ord?) och impulsiva när man går vid gator eller när vi ska handla mat. Då kan vi träna på ett bra sätt UTAN att riskera hans liv på kuppen.
  • Kyanita
    emajk skrev 2009-08-08 10:06:40 följande:
    Förresten. Vad är problemet med att barn är trygga i sig själv, går iväg och utforskar? Häng med då på hans upptäckarstråt! Har sett ett otal föräldrar som går ut med sitt barn och har bråttom! Hur tänker man då? Det är dömt att falera. Då kommer man föda katt och råttaleken dessutom utöver barnets frustration att inte få titta klart på det intressant denne hittat. Vad gäller dagis är det deras ansvar att ha koll på barnen såklart. Där spelar det inte någon större roll vilken typ av barn det är.
    Problemet är inte att han inte får upptäcka saker. Problemet är att han vill upptäcka saker mitt i gatan... Inte så lämpligt faktiskt! Jag är också restriktiv med mina "nej" Har ett barn med hfa och då gäller det att vara väldigt tydlig med både miner och röstläge. Rutiner är också A och O. Tror att det är bra för alla barn.
  • SaramedM
    Luddvar skrev 2009-08-08 12:55:17 följande:
    Jag har alltid föredragit att lära mina barn vart de får springa och vart man måste gå. Inga problem med nån av mina fyra. Jag skulle aldrig satt ett koppel på dem och jag tycker det ser slappt ut de få gånger jag sett föräldrar som har det. Men då kan ju föräldrarna slappna av och prata ostört i sin mobil och ändå ha koll på ungen . Fiffigt...?Barn ska inte få göra allt de vill, vissa saker är de för små för och att låta en unge gå på bryggan i sele skulle jag aldrig göra. Mina barn får gå på bryggan i MITT sällskap och OM de håller mig i handen alternativt går försiktigt. Annars har de inte på bryggor att göra. Vissa är då för rädda att ta konflikter och att säga nej..
    Välkommen hem och lärM detta....

För oss har de gånger vi haft sele handlat om att jag inte vill se henne överkörd eller drunknad
    OM de håller i handen, om de sliter sig loss då? det räcker med en gång om de trillar i eller det kommer en lastbil

Ta konflikter gör jag inte vid vägar eller vatten, just för att det faktiskt lätt kan bli livsfarligt!
  • SaramedM
    Kyanita skrev 2009-08-08 22:14:02 följande:
    Problemet är inte att han inte får upptäcka saker. Problemet är att han vill upptäcka saker mitt i gatan... Inte så lämpligt faktiskt! Jag är också restriktiv med mina "nej" Har ett barn med hfa och då gäller det att vara väldigt tydlig med både miner och röstläge. Rutiner är också A och O. Tror att det är bra för alla barn.
    Precis!
    Eller som idag när Mville kolla om man kan smita på bryggan.... då önskade jag att vi hade haft sele
  • Kyanita
    Luddvar skrev 2009-08-08 12:58:54 följande:
    Alla som inte använder sele har INTE lugna, snälla barn som inte vill springa hit och dit men i stället för att slappa med en sele kanske man kan visa sina barn hur det ska gå till och om barnen är så små att de rusar blint och inte ens kanske förstår att trafik är farligt kanske de ska sitta i vagn. Jag har haft syskonvagn och om den lite äldre inte gått bredvid min vagn utan försökt rusa iväg har jag satt barnet i vagnen TROTS protester. Det tar inte så många gånger innan de fattar att de måste gå lugnt bredvid vagnen om de vill gå..
    Jo, vissa barn lär sig INTE ändå! Tyvärr, hade gärna haft det så. Både mellankillen och lilleman lär sig INTE av att bli tvingade att sitta fastspännda. Sen är väl det mer kränkande att spänna fast ett ovilligt barn i vagnen än att låta ett glatt barn gå i sele?
  • Kyanita
    Veladis skrev 2009-08-08 13:26:21 följande:
    När jag inte hade barn och när jag hade min äldsta dotter ifrågasatte jag verkligen det här med sele. Varför då, liksom? Uppfostra barnen istället, tyckte jag.Sen fick jag min son. Han var en annan sort. Han älskade att gå och springa - och det är ju sunt. Han tyckte inte om att åka vagn eller sjal när han kunde springa själv. Till detta hade han sedan noll själbevarelsedrift. Vi pratade, förmanade, höll handen, klämde ner i vagnen (= panik hos gossen) osv, osv). Hålla handen var lönlöst, han slet sig om han fick se något spännande. Det blev till att springa tätt efter och ev hålla i kragen eller rycka tag i barnet i sista stund vid fara. Dessutom hade vi storasyster, vi kunde ju inte lämna henne i sticket och bara springa efter lillebror. Vi skaffade aldrig en sele. Den hade kunnat spara oss mångta ryggskott och många halva hjärt-attacker. Så här i efterhand kan jag defintivt se sele som en säkerhetsgrej. Likväl som att trycka ner ett barn som vill springa i en vagn och sela fast. Vad är skillnaden? Selen är ju i så fall mycket friare. barnet är nöjt och glatt och kan springa inom en viss radie. Jag tycker inte man ska använda sele av pur lathet. Ofta är den onödig, men som säkerhetsgrej när man har orädda springbarn är den ju suverän. Får jag fler barn som min son, skaffar jag en sele.
    Exakt samma som här! Tyvärr är trean exakt likadan som tvåan så nu är det sele som gäller vid gator och dylikt!
  • Kyanita
    emajk skrev 2009-08-08 15:30:32 följande:
    Det är attityden som bekväm förälder med förevändning att man vill ha säkra barn utan någon som helst självkritik som jag vänder mig emot. Jag har förklarat exempel på när det är bra att vara utan sele men i och med att ni enbart ser livet utifrån era ögon som föräldrar ser ni inte värdet av att försöka lösa saken utan hjälpmedel i första hand.
    Tror du verkligen att vi sätter på selen för skojs skull? Vet du hur mycket jag springer efter lilleman varenda dag? Han klättrar tex upp i soffan, trillar ner med huvudet först. Tror du han säger ens ett pip? Nä du, han klättrar upp igen.... Vissa barn ÄR så och sele är ett bra sätt att låta dem utforska världen utan att sätta deras liv i fara. Det är också ett utmärkt sätt att låta dem träna ute i trafiken på ett sätt som inte det heller innebär livsfara!
  • Kyanita
    emajk skrev 2009-08-08 15:35:12 följande:
    Problemet är att man ser två alternativ på detta problem. Antingen ha örnkoll hela tiden så att man ständigt kan stoppa barnet när det är på väg ur, eller ha sele. Testa ett par gånger, fler behövs inte, att låta barnet klättra och falla men ta emot. Då för deras eget säkerhetstänk chans att aktiveras vilket det inte får med sele och man är fast i ett hjälpmedel en viss tid, många gånger i onödan.
    Haha, hur många gånger krävs det? Han faller och faller och faller UTAN att någon tar emot men inte lär han sig ändå!
  • Kyanita
    SaramedM skrev 2009-08-08 22:15:55 följande:
    Precis!Eller som idag när Mville kolla om man kan smita på bryggan.... då önskade jag att vi hade haft sele
    Hehe, de kan smita överallt våra goa nyfikna och härliga barn!
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina