• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Veladis
    emajk skrev 2009-08-09 10:34:48 följande:
    Toppen, du har ju vågat se var man kan klara sig utan sele. T.ex på en brygga, flygplatser etc. . Även jag förstår såklart Malta-exemplet.
    Nej, jag har inte "vågat se var man klarar sig utan sele". Jag har aldrig använt sele och därför inte haft den som norm. Jag har insett att det i vissa situationer för vissa barn kan vara nödvändigt med sele.
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-09 08:16:13 följande:
    Du har inte lyssnat något och har inte förstått något av det jag skrivit, därför skriver du åter dessa anledningar. "Ex. nej gör inte så, spring inte där, akta dig, så får du inte göra, gå här, gå inte där, akta bilarna, akta vattnet. man som förälder säger nej, gör inte så, akta det, gå inte där osv alldelles för mkt. Selen är ett hjälpmedel för barn att de skall slippa överdrivet mkt tjat o domdering och sedan när barnet är såpass stort att man kan tala med dem MER kan man göra det."Jag har skrivit att när man låter barn tex falla över kanten på bryggan och hålla i handen, låta barnet falla ur matvagnen och ta emot, låta barnet nudda det som är varmt så ger man barnet en chans att lära sig att det är farligt och obehagligt och man behöver sen inte säga flera gånger. Jag har extra noga förklarat att det är just därför barnet vet att den info du ger kommer stämma snarare än att säga en massa nej som barnet ska testa. Det blir en bonuseffekt och man har ett barn som börjar lyssna på sina sinnen. Det kan också ske med sele men jag tycker oftast att det är onödigt och mest bekvämt för föräldern. Förstår du bättre nu?
    så jag skall lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil o sedan behövs inte diskusionen mer menar du?

nä det behövs den verkligen inte för antingen är han död eller så har soc tagit honom ifrån mig.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • hannaliza
    emajk skrev 2009-08-09 10:22:28 följande:
    Samma här så struntar barnet i att "det ska firas midsommar på ett visst sätt" Varför följer du inte med barnet?
    Jag är mycket medveten om att barnet struntar i att det ska firas på ett visst sätt - det var det som var poängen. Självklart följer vi med vårt barn, men ibland låter det sig inte riktigt göras - tex om barnet springer rakt genom midsommardansen och iväg på andra sidan - man kan ju inte gärna nocka omkull andra barn för att nå sitt eget (som som sagt struntar i hur det ska dansas).

Vi är också ganska måna om att låta andra - tex farmor och farfar - ansvara för sonen emellanåt och de hänger inte alltid med i svängarna. Personalen på dagis har betecknat vår son som "ögontjänare"... han sitter helt lungt och ser upptagen ut så länge någon tittar, men så fort man vänder sig om ett ögonblick drar han iväg som blixten. Det är väldigt svårt att inte släppa någon med blicken en sekund i en stor folksamling.

Ditt tips om att låta barn falla och hålla dem i armen passar inte oss eftersom somen flera gånger råkat ut för pigluxatur (att armbågsleden går ur led - mycket smärtsamt och kräver läkarvård) då han dragit iväg eller slängt sig på marken när vi hållit honom i handen.
  • Black roses
    Glamrockare skrev 2009-08-09 10:39:58 följande:
    så jag skall lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil o sedan behövs inte diskusionen mer menar du? nä det behövs den verkligen inte för antingen är han död eller så har soc tagit honom ifrån mig.
    Vet du.. Du slog just huvudet på spiken...
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 10:37:01 följande:
    Dina råd må vara välmenande, men nu måste du specifiera vilken åldersgrupp di inriktar dig på?? Barn är inte mottagliga eller ens mogna att ta emot all information, än mindre förstår de informationen alla gånger, barn är IMPULSIVA varelser, som inte tänker först.. Denna mognaden infaller först senare, därav informationen om att barn inte är trafikmogna före ca 12 ÅRs ålder.. VARFÖR tror du att det är så?? Inte bottnar det i att föräldrarna inte brytt sig om att fostra barnet iaf.. Det bottnar i att de inte är mottagliga för kunskapen pga omognad.. Något som du aldrig kan fostra fram...
    Min dotter är 1,5 och har respekt för bilar som kommer in i området när de öppnat bommen och ska frakta något till sin port. Platsen här på området är lämplig att lära sådant för bilarna susar inte omkring i massor och i 30-50 km/h
    Klart kan det bli sedan att hon framöver blir intresserad av annat, någon kompis på andra sidan gatan och kliver ut men hittils har jag redan uppnått respekten för bilar utan sele och liknande. Hon litar på vad jag säger för jag har låtit henne testa att vidröra (jag kände innan för att se hur varmt det var) glaset på en kamin som hon var fascinerad av. Hon kände att det var obehagligt och rörde sen inte kaminen igen utan tittade på elden. Då var hon drygt ett år. För ett antal veckor sen var vi vid en brygga med en kant att sitta på och hon fick för sig att luta sig bakåt så jag sa att det är farligt att ramla i på det sättet och envis som de flesta barn är ville hon i alla fall och jag höll hennes hand och lätt henne falla och känna att det var olustigt och sen gjorde hon inte det igen. Klart finns det barn som fortfarande kommer strunta i vad man säger och testar, särskilt om man testar för sent och vaggat in dem i en allomfattande säkerhet att hindra dem för allt när föräldern är med men risken minskar när man har en ärlig dialog med barnet och låter det få känna på sina tricks under kontrollerande former.
  • emajk
    Glamrockare skrev 2009-08-09 10:39:58 följande:
    så jag skall lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil o sedan behövs inte diskusionen mer menar du? nä det behövs den verkligen inte för antingen är han död eller så har soc tagit honom ifrån mig.
    Vad snackar du om? Låter som nån har rökt på. Har jag sagt att man ska göra allt det där?
    "lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil"
    Nej! och skriv inte det då.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 10:43:49 följande:
    Vet du.. Du slog just huvudet på spiken...
    Och du läser inte heller vad jag skriver.
  • Veladis

Jag skulle inte sätta på mitt barn en sele om hen ansåg att det var kränkande på något sätt. Men med min son t ex - som tyckte att det var vidrigt att bli nedstoppad och fastselad i vagnen när han ville springa och som tyckte det var helt OK att vi sprang efter och höll honom i krgaen - han hade nog tyckt att sele var toppen i jämförelse med vagnen. Vagnen gick han bara med på när han var riktigt, riktigt trött.

Nu är lille spring-killen drygt 3 och en riktigt härlig promenadkompis. Ingen vagn nu heller förstås.  Han är verbal och ganska lugn, men fortfarande för liten att förstå trafikregler och det här med att "komma bort". När vi pratade om saken på centralstationen sist sa han "men mamma, jag kan inte komma bort, jag är ju här!". Och det stämmer ju. För dem är det vi som kommer bort, inte de.

• emajk
    Veladis skrev 2009-08-09 10:39:15 följande:
    Nej, jag har inte "vågat se var man klarar sig utan sele". Jag har aldrig använt sele och därför inte haft den som norm. Jag har insett att det i vissa situationer för vissa barn kan vara nödvändigt med sele.
    Ok, jag läste fel. Men iaf toppen och resterande har jag även hållit med om vad gäller trafiken.
  • emajk
    Veladis skrev 2009-08-09 10:49:21 följande:
    Jag skulle inte sätta på mitt barn en sele om hen ansåg att det var kränkande på något sätt. Men med min son t ex - som tyckte att det var vidrigt att bli nedstoppad och fastselad i vagnen när han ville springa och som tyckte det var helt OK att vi sprang efter och höll honom i krgaen - han hade nog tyckt att sele var toppen i jämförelse med vagnen. Vagnen gick han bara med på när han var riktigt, riktigt trött. Nu är lille spring-killen drygt 3 och en riktigt härlig promenadkompis. Ingen vagn nu heller förstås.  Han är verbal och ganska lugn, men fortfarande för liten att förstå trafikregler och det här med att "komma bort". När vi pratade om saken på centralstationen sist sa han "men mamma, jag kan inte komma bort, jag är ju här!". Och det stämmer ju. För dem är det vi som kommer bort, inte de.
    Precis och därför är det viktigt man hänger med dem om de nu inte alls vill hänga med dit man just då vill.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina