• puss

barn i "koppel", sele med lina

vad tycker ni om det, om ni ser det ute på stan tex?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-09 11:03:00 följande:
    Black roses skrev 2009-08-09 11:00:09 följande: När du håller med Glamrockare som skrev följande: så jag skall lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil o sedan behövs inte diskusionen mer menar du? nä det behövs den verkligen inte för antingen är han död eller så har soc tagit honom ifrån mig. Så läser du inte vad jag skriver nej.
    Jag höll med om det sistnämda i inlägget... Att då var barnet antingen dött eller OMHÄNDERTAGET AV SOC.... DET var vad jag höll med om..
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 11:11:52 följande:
    Vet du, det är inga problem med att lära barn under omständigheter som de du beskriver, tyvärr är det inte så för alla... Sen så får jag åter trycka på om att när jag använder sele, då finns specifika skäl, där det inte finns tid eller plats för misstag.. Det finns de tillfällena ja.. Jag har en 70 väg utanför huset, som folk kör uppemot 150+ på emellanåt, mycket rolig väg att köra på.. Och ja polisen är medvetna men har inte personal till det.. Jag är ofta på hästtävlingar, skulle du låta ditt barn springa löst bland djur som kan reagera med panik för något som är främmande för dem?? Samma är vi motorintresserade i familjen, så där passar det ju knappast heller med barn som springer lösa, de blir ihjälkörda.. SÅ hur skulle du göra i dessa lägen??? Barn är som vi konstaterat mycket ombytliga... Du får det att låta som om vi använder selen 24/7, men jag talar om de tillfällen jag inte kan tänka mig vara utan selen.. SER du då vart diskussionen hamnar??
    Jag har ju skrivit vid flera tillfällen att jag tycker att vid trafik som man anser sig vara tvungen att bo vid etc så är sele ett nödvändigt ont.
    Sen behöver inte bilar köra i 150+ för det. 10-20+ räcker ju.
  • puss
    Lajsa82 skrev 2009-08-09 11:12:51 följande:
    har läst halva tråden nu och kan säga att det är därför vi inte skaffat sele, för folk är så fördömmande...Ångar så in i norden att vi inte har skaffat sele, men funderar på det än, men känner att folk kommer stirra ögonen ur sig om jag skulle införskaffa mig en, sonen är i dag 3.5 år och det är just nu vi skulle behöva en...Men folk har ju inte förståelse alls, tänk vilken frihet jag och sonen skulle haft om han hade en sele, jag vill tänka till våras bästa, men släpper det lika fort för att folk kommer att reagera det är jag säker på...trist men sant
    men köp en sele genast!
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Black roses
    har läst halva tråden nu och kan säga att det är därför vi inte skaffat sele, för folk är så fördömmande...Ångar så in i norden att vi inte har skaffat sele, men funderar på det än, men känner att folk kommer stirra ögonen ur sig om jag skulle införskaffa mig en, sonen är i dag 3.5 år och det är just nu vi skulle behöva en...Men folk har ju inte förståelse alls, tänk vilken frihet jag och sonen skulle haft om han hade en sele, jag vill tänka till våras bästa, men släpper det lika fort för att folk kommer att reagera det är jag säker på...trist men sant
    Men kära du... Vem tackar dig för att du tänker på vad andra tycker?? Det är ju dig o ditt barn det handlar om.. *sagt i all välmening*...
  • emajk
    hannaliza skrev 2009-08-09 11:12:04 följande:
    Mitt barn är två år - inte tre-fyra... Och en tvååring springer lätt under de fattade händer som utgör en ringdans. Eftersom jag är över metern hög gör inte jag det samma utan måste krypa, huka och be folk avbryta sitt dansande (i tre ringar ringdans = sex rader dansande människor - så som det är brukligt kring en stång). Innan jag tog mig igenom detta var min son borta... även om jag faktiskt var en smula brutal mot de vuxna ringdansarna. Jag tror att det är lite vanskligt att uttala sig så kategoriskt som du gör när man har ett enda ganska lungt barn. Min son har aldrig varit överbeskyddad och vi har gjort ungefär som du från tidig ålder. Vad är skillnaden mellan att hålla sitt barn i ett ordentligt tag i tröjan och att ha en sele? Förutom att selen är betydligt bekvämare för alla parter.
    Ja men ett exempel från ett midsommarfirande kan väl inte motivera sele? Det är inte en företagsstämma som avbryts.
    Skillnaden mellan att ha sele och hålla i tröjan är stor. Hålla i tröjan gör man vid ett fåtal tillfällen och den pedagogiska effekten är stor.
    Jag tycker att förutom vid trafiksituationer är selen enbart för bekvämlighet som du säger.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 11:13:39 följande:
    Jag höll med om det sistnämda i inlägget... Att då var barnet antingen dött eller OMHÄNDERTAGET AV SOC.... DET var vad jag höll med om..
    Ja men det var ju baserat på helt fel info, fattar du inte sambandet?
  • godisgumman

tyckte det såg mysko ut till en början förren min "vilda" lilla son var nära på att bli påkörd. Då skaffade jag en sådann. Kanon att ha på sina små äventyrare i trotts åldern. Jag är sessutom höggravid så det är inte så lätt att springa och jaga efter hela tiden. Men jag är i allafall glad att jag skaffade en sån nu.

• emajk
    Absolut köp en sele om du har en sjövild son i farliga situationer. Om någon protesterar mot det är det väl inte något problem att vara rakryggad och ge svar? Om du däremot har sele på honom och du koncentrerar dig på ett mobilsamtal och tittar åt ett annat håll är jag den första som kommer titta på dig fördömande.
  • Lajsa82

puss och meko gica: Tack, det sa dom på förskolan med, köp en och skit i vad andra tycker, men jag vet hur folk här hemma skulle reagera...dom reagerar redan på att han fortfarande sitter i vagn, får ju kommenatarer om att har han inga egna ben att gå med osv..j*vla BITTER FITTOR min son ser helt normal ut men har ett funktionshinder och jag blir tokig att få suckar efter mig eller att folk håller för öronen när han skriker......med en sele skulle vi nog bli stämplade som knäppgökar...vet att det finns en käck ryggsäck typ en apa med svans, så håller man i svansen, någon som vet adressen??

• UpsyDaisy

Det beror helt på barnet. Jag har en riktig liten vilding. Nu när hon är över två har hon lärt sig att hålla mamma i handen när vi är ute, eller sitta i vagnen. Men när hon precis börjat gå (eller hon sprang snarare än gick) var det MYCKET jobbigt. Hennes pappa bor utomlands och vi reste ofta, ensam på en flygplats med en ohyggligt snabb ettåring är inte kul. Tillslut köpte jag ett "koppel" och det har fungerat jättebra. Ser absolut inget fel i det. Vad är problemet med att hålla sitt barn tryggt och säkert?

Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina