• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 14:24:50 följande:
    Jag anser att 3596 kr är oerhört mycket för en 13 åring, om föräldrarna inte har råd med lyx då är det inget barnet får iheller. Förstår din poäng om den frånvarande föräldern är rik eller har betydligt högre inkomst än boende föräldern men i detta fallet har föräldrarna lika lite i inkomst men den andre föräldern har fler barn att försörja och jag svarar TS med dem uppgifterna som grund.
    Det där stämmer inte. Ts skriver INTE att pappan tjänar lika lite som mamman. Ett barn bor vv det andra ska bo större delen hos mamman. Det står ingenstans att pappan har fler barn så kanske är det ts som har egna barn som bor hos dem. Hur många barn mamman har totalt sett vet vi inte heller. En 13 åring beräknas kosta 59 920 kronor det året och inte blir de billigare innan de flyttar ut. Bäst för ekonomin är ju om mamman låter pappan ha barnet boende på heltid och bara återbetalar till Fk på underhållsbidrag..
  • Angels

fast alltså, helt ärligt talat. 1273:- i månaden x2 är 2546:- (båda föräldrarna ska ju bidra lika mycket. Sen tillkommer ju barnbidraget också på 1050:- eller vad det är nu för tiden. Det ger 3596:-. Det är inte så lite trots allt. Om barnet spelar tex hockey eller fotboll så kan man ju dela på den kostnaden utöver dessa 3596:-.

• Anonym
    Angels skrev 2009-08-10 15:38:38 följande:
    fast alltså, helt ärligt talat. 1273:- i månaden x2 är 2546:- (båda föräldrarna ska ju bidra lika mycket. Sen tillkommer ju barnbidraget också på 1050:- eller vad det är nu för tiden. Det ger 3596:-. Det är inte så lite trots allt. Om barnet spelar tex hockey eller fotboll så kan man ju dela på den kostnaden utöver dessa 3596:-.
    undrar bara varför det är så många som trors sig veta att även boföräldern skall bidra med 1273 kr , vart har ni fårr det ifrån ? Mamman ( el boföräldern ) bidrar ju med mera ansvar som innebär att ha barnet hos sig. Dvs den faktiska vården om barnet. Att UG förälder får betala 1273kr ( via fk ) är en piss i mississippi vad en tonåring kostar.
  • Anonym

Om ni ska räkna ut underhållsbidrag enligt föräldrabalken är det en hel del saker att ta hänsyn till förutom föräldrarnas ekonomi.

Båda föräldrarna får t ex göra avdrag för sina boendekostnader. Har man en sambo får dra av halva kostnaden eftersom sambon förutsätts betala den andra halvan.

I ert fall har ni också två egna barn och då måste man även ta hänsyn till din ekonomi eftersom du och din man tillsammans ska försörja era gemensamma barn. Har du låg inkomst kanske han måste betala en större andel för era barn och tvärtom om du har en hög inkomst.

I vissa fall kan man också få göra avdrag för hemmavarande maka, tex om ens fru är hemma med små barn och därför har låg inkomst.

FK har mycket bra och enkel information om hur man räknar ut underhållsbidrag och även en räknesnurra där man kan fylla i sina egna siffror för att få fram storleken på ett rimligt underhåll.

• Astarte
    Anonym skrev 2009-08-10 15:58:52 följande:
    undrar bara varför det är så många som trors sig veta att även boföräldern skall bidra med 1273 kr , vart har ni fårr det ifrån ? Mamman ( el boföräldern ) bidrar ju med mera ansvar som innebär att ha barnet hos sig. Dvs den faktiska vården om barnet. Att UG förälder får betala 1273kr ( via fk ) är en piss i mississippi vad en tonåring kostar.
    Det är väl självklart att båda föräldrarna ska bidra till barnets försörjning? Att BF får ta mer ansvar kan man ju säga uppvägs av den omätbara glädje det innebär att ha sina barn hos sig. Enligt konsumentverket uppgår ett barns behov i snitt till ca 3500:- / mån. Har man barn med ökade behov får man ju tad et med den andre föräldern.
  • Angels
    Anonym skrev 2009-08-10 15:58:52 följande:
    Jag hoppas du skämtar! Okej om det vore ett dagis, men här är det föräldrar vi pratar om. Självklart ska båda föräldrarna bidra!
  • Anonym
    Angels skrev 2009-08-10 19:50:42 följande:
    Jag hoppas du skämtar! Okej om det vore ett dagis, men här är det föräldrar vi pratar om. Självklart ska båda föräldrarna bidra!
    Jag tror att anonym som skrev detta syftar på att BF får ofta betala alla nöjen, en tonåring kan bi mcyket kräsen på kläder det ska vara märkeskläder, man får betala sjukbesök och mediciner ja allt runt omrking somen tonåring vill ha.

Klart föräldrarna ska dela, 1273 kr är inte mycket i  underhåll för en tonåring.
  • Astarte
    Anonym skrev 2009-08-10 20:09:03 följande:
    Jag tror att anonym som skrev detta syftar på att BF får ofta betala alla nöjen, en tonåring kan bi mcyket kräsen på kläder det ska vara märkeskläder, man får betala sjukbesök och mediciner ja allt runt omrking somen tonåring vill ha.Klart föräldrarna ska dela, 1273 kr är inte mycket i  underhåll för en tonåring.
    Jag tycker att det är intressant att prata om ifall det som ska ges till BF via underhåll är hälften av barnets behov eller hälften av det barnet vill ha / faktiskt kostar. Å ena sidan kan jag tycka att det är rättvist att dela behovet och därutöver köper varje förälder extrasaker efter önskemål och förmåga, å andra sidan blir det orättvist med tanke på att för en del är UF totalt frånvarande. Kanke man kunde ha olika system vid ensam eller delad vårdnad?
  • Syllen

Herregud vilket kackel det vart här då.

Familjen består utav 4 barn två gemensamma och sambons två barn sen tidigare. En son vill bo hos mamma på heltid och det är där frågan om underhåll kommit upp.

Självklart kostar en tonåring men för att slippa tjafs om pengar och tjat om att har du fått din lön ect ect. så är FK det smidigaste sättet att lösa det på och då blir det inte heller lika dyrt då det han är pappa till 4 barn.

Sen kan man ju dela på vissa kostnader t ex om han sportar mm att man kan skjuta till lite extra pengar. Eller köpa några kläder eller skor om man ser att dom trillar isär.

Nä jag skulle valt FK och sedan träna på att kommunicera och dela på konstnaderna när det gäller övriga större utgifter som en tonåring kan ha.

Jag har barn med olika pappor så jag vet hur det är att komma överens om att dela på vissa kostnader angående barnen.

• Anonym
    Astarte skrev 2009-08-10 20:28:35 följande:
    Jag tycker att det är intressant att prata om ifall det som ska ges till BF via underhåll är hälften av barnets behov eller hälften av det barnet vill ha / faktiskt kostar. Å ena sidan kan jag tycka att det är rättvist att dela behovet och därutöver köper varje förälder extrasaker efter önskemål och förmåga, å andra sidan blir det orättvist med tanke på att för en del är UF totalt frånvarande. Kanke man kunde ha olika system vid ensam eller delad vårdnad?
    Finner detta också väldigt intressant, speciellt då jagf själ är i en tvist och kommer kräva högreunderhåll då pappan anser att han betalar det han ska.. NOT!
    Ett av barnen har specialbehov och det hjäper han inte till med.

jag kan ju anse att när man räknar ut underhållbidrag så bestämmer föräldrarna själva vad som ska ingå.
    Och det kan ju då följa med barnet.

OM nu pappan till mina barn, (som jag tvistar med) skulle vilja räkna in cykel tex så skulla han så gärna få ta med sig deras små cyklar när han hämtade dem.

Det kan ju vara så att ju mer man räknar med in, och delar på, kanske inte 50/50 utan kanske procentuellet efter betalningsförmåga, desto  mer kan man känna att man är överens, mer saker kan åka fram å tillbaka, mindre dubbletter av alla saker och då man delar på saker så har barnet bara hälften av saker, en garderob ist för 2, 2 uppsättning kläder kostar dubblet så mycket och om man insället kan dela på kostanden för en garderob så kan båda föräldrana få mer pengar över att köpa andra saker till barnet/sig själv/andra barn för.

bätte samarbete, barnen mår bättre, mer pengar över till föräldrana, barnen kan få göra mer saker de med.

Visst e det krångligt när UF är totalt frånvarande, men man kan fortfarande stämma UF på underhållsbidrag.
    Men det vore vara lag på att betala underhållsbidrag. Då skulle alla barn få det bättre ställt och det skulle nog vara mindre bråk mellan föräldrana om kläder, fakturor, man skulle veta att man har det ganska lika ekonomiskt och inte behöva känna att man är den fattiga BF medans (frånvarande) UF är rik och vräker sig i resor och allt medans man knappt kan betala sina räkningar. (nu är det inte alltid så men som ett ex)

Sätt ett skyhögt belopp som underhållsbidrag från FK som man tvingar föräldrana att betala till BF för att tvinga underhållsföräldern att räkna ut underhållsbidrag istället för detta minimum på 1273 kr.
    Eller gör som med samboavtal, föräldra får skriva ett avtal om vad som ska gäller när man är sams om underhåll, umänge och allt så slipper man diksutera och tjafsa sen.
    Varför ska man bara kunna skydda sin sambo genom sambo avtal men man kan inte skydda barnen från bråk?
    Vårt sammhälle behöver uppdatera sig en hel del.
Svar på tråden Underhåll för 13 åring