Astarte skrev 2009-08-10 20:28:35 följande:
Jag tycker att det är intressant att prata om ifall det som ska ges till
BF via underhåll är hälften av barnets behov eller hälften av det barnet vill ha / faktiskt kostar. Å ena sidan kan jag tycka att det är rättvist att dela behovet och därutöver köper varje förälder extrasaker efter önskemål och förmåga, å andra sidan blir det orättvist med tanke på att för en del är UF totalt frånvarande. Kanke man kunde ha olika system vid ensam eller delad vårdnad?
Finner detta också väldigt intressant, speciellt då jagf själ är i en tvist och kommer kräva högreunderhåll då pappan anser att han betalar det han ska.. NOT!
Ett av barnen har specialbehov och det hjäper han inte till med.
jag kan ju anse att när man räknar ut underhållbidrag så bestämmer föräldrarna själva vad som ska ingå.
Och det kan ju då följa med barnet.
OM nu pappan till mina barn, (som jag tvistar med) skulle vilja räkna in cykel tex så skulla han så gärna få ta med sig deras små cyklar när han hämtade dem.
Det kan ju vara så att ju mer man räknar med in, och delar på, kanske inte 50/50 utan kanske procentuellet efter betalningsförmåga, desto mer kan man känna att man är överens, mer saker kan åka fram å tillbaka, mindre dubbletter av alla saker och då man delar på saker så har barnet bara hälften av saker, en garderob ist för 2, 2 uppsättning kläder kostar dubblet så mycket och om man insället kan dela på kostanden för en garderob så kan båda föräldrana få mer pengar över att köpa andra saker till barnet/sig själv/andra barn för.
bätte samarbete, barnen mår bättre, mer pengar över till föräldrana, barnen kan få göra mer saker de med.
Visst e det krångligt när UF är totalt frånvarande, men man kan fortfarande stämma UF på underhållsbidrag.
Men det vore vara lag på att betala underhållsbidrag. Då skulle alla barn få det bättre ställt och det skulle nog vara mindre bråk mellan föräldrana om kläder, fakturor, man skulle veta att man har det ganska lika ekonomiskt och inte behöva känna att man är den fattiga BF medans (frånvarande) UF är rik och vräker sig i resor och allt medans man knappt kan betala sina räkningar. (nu är det inte alltid så men som ett ex)
Sätt ett skyhögt belopp som underhållsbidrag från FK som man tvingar föräldrana att betala till BF för att tvinga underhållsföräldern att räkna ut underhållsbidrag istället för detta minimum på 1273 kr.
Eller gör som med samboavtal, föräldra får skriva ett avtal om vad som ska gäller när man är sams om underhåll, umänge och allt så slipper man diksutera och tjafsa sen.
Varför ska man bara kunna skydda sin sambo genom sambo avtal men man kan inte skydda barnen från bråk?
Vårt sammhälle behöver uppdatera sig en hel del.